Sv: Er forbrenning alt?
Nille - vi diskuterer to forskjellige ting, og da kan vi ikke bli enige 
Som du selv sier - man kan ikke være på ketolysekuren så lenge om gangen. Det sier jo også han legen på lavkarbo.no (ja, jeg har vært medlem der).
Og mht hva man tror på eller ei. Jeg har også lest masse forskning om kosthold og trening. Jeg tar utdannelse i det. Det sies veldig mye forskjellig, og man kan ikke være enig i alt, særlig ikke når folk har ulike synspunkter.
Jeg for min del velger å forholde meg til det jeg har lært på NIH om trening og kosthold.
Det betyr ikke at jeg slår tvil om at du holder deg frisk og fin på lavkarbo (som forøvrig ikke var det jeg var mest kritisk til, min kritikk gikk til hun som sa at man kunne spise så mye proteiner man bare ville, fordi kroppen ikke klarer å lagre dem. Det er beviselig feil iom at kroppen lagrer dem som fett.
Jeg er motstander av dietter som løsning på vektproblemer, jeg er en tilhenger av trening som løsning. Det betyr ikke at jeg mener at man ikke skal spise sunt. Men jeg mener at man skal spise slik at kroppen får de næringsstoffene den trenger for å kunne være i aktivitet, og da er karbohydrater (de med lav GI!) viktige.
Men for alt i verden, "ekstreme tilfeller krever ekstreme metoder", så jeg skal ikke kritisere verken slankeoperasjoner eller ketolysekuren om man er veldig overvektig.
Jeg er forøvrig klar over at ketolysekuren feks brukes som behandling mot eplepsi, hvor "bivirkningen" er at man risikerer vekttap. Så jeg bestrider ikke at man kan gå ned på den måten. Jeg er bare veldig skeptisk til at det brukes som slankemetode av mennesker som egentlig ikke er veldig overvektige, og som kunne klart å kvitte seg med kiloene sine med vanlig kosthold og trening.
DET er min kjepphest.
Jeg ønsker mer fokus på aktivitet, mindre fokus på diett. Sunt kosthold skal man selvfølgelig ha. Men hovedfokus bør være på at man kan spise så mye som man forbrenner, og ikke mer enn det. Og at man skal jobbe med å øke forbrenningen, fordi trening er bra for hele kroppen - uavhengig av hva man putter i den.