|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Ustabil
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Jo men kjære deg, har du litt tungt for det? Det å mene noe på generell basis er noe helt annet enn å trekke inn seg selv som "sannhetsvitne". |
|
|
|
|
|
#262 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp! |
|
|
|
|
|
#263 |
|
Ringskrømt
|
I denne tråden er det sterke innslag av det motsatte syn: Joda, det er flest hjemmeværende som bedriver omsorgssvikt. Hvis man ikke er karrierebevisst, klarer man ikke å realisere seg selv, dermed går det nedom og heim med barna. |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#265 |
|
Helt konge
|
Slik kan man også tolke det som er skrevet i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#266 |
|
Live and let live
|
Jeg skjønner hva du mener å si, og jeg er også enig i at barna har godt av å tilbringe tid sammen med foreldrene sine, men undersøkelser viser at dette faktisk er feil når vi snakker om ikke-dysfunksjonelle familier. Selv om barna tilbringer mye tid ute i institusjoner som skole og barnehage slik de gjør i dagens samfunn, så er likevel de signifikante voksne dem som har mest påvirkning på barna verdimessig. Og i et velfungerende hjem (omsorgssvikt, da snakker vi fravær av omsorgssvikt i barnevernets terminologi og ikke at det ikke er optimalt for barnet), så vil foreldrene være de signifikante andre, - sammen med vennene som stadig får mer betydning.
|
|
|
#267 |
|
flisespikker
|
Jeg tror på ingen måte "karrierebevissthet" er noe krav for å være en god og omsorgsfull forelder, og jeg kan ikke se for meg at det er mange som mener det. (Jeg tror på den annen side heller ikke at det utelukker at man kan være en god forelder.)
|
|
|
#268 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Hovedinnlegget startet med at det var en kvinne, men alle som skrev i tråden ble kjapt enige om at dette ikke hadde med kjønn å gjøre, men om omsorgssvikt. Jeg forstår ikke hvilken hverdag du lever i Mim, som tror at det å snakke barnas sak for å få foreldre til å prioritere mer tid med dem, betyr at det bare er kvinnene det gjelder. Mulig jeg lever i en annen kultur enn deg, men jeg og min omgangskrets er vant til å tenke at mann og kvinne stiller opp likt, og ut fra de ressurser den enkelte har. Jeg forstår ikke hvorfor du blir så hissig.
Det tror ikke jeg heller. Eller rettere sagt, det vet jeg faktisk. Denne diskusjonen har heller aldri handlet om det. Den har handlet om å bruke nok tid på barna. Man kan være yrkesaktiv og bruke nok tid på barna. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg har en følelse av at du med vilje er vanskelig nå, Mim, og ikke vil forstå hva det er vi skriver. Dette handler om tid, tid, tid. Ikke om mor eller far er yrkesaktiv. Dersom man ikke bruker nok tid på barna, er man ingen god omsorgsperson. Barnet trenger ikke å lide noen nød for det, for det kan ha andre omsorgspersoner rundt seg. Men barnet vil (i det aller fleste tilfeller) ha det aller best med at det er foreldrene som er hovedomsorgspersonene. Dersom mor eller far ikke bruker nok tid på barnet, er det for barnet revnende likegyldig om det er fordi vedkommende jobber mye, trener mye, fester eller hva det skulle være.
Jeg er helt enig med deg i at vi bør få litt perspektiv her. Barn har det bra i Norge i form av at de har nok mat, slipper krig og ufred, og de fleste farlige sykdommer, har flust med materielle ting. Men er de lykkeligere enn barn i andre og fattigere land???? Nei, det tror jeg ikke. Lykke måles ikke i materiell velstand og foreldrenes "selvrealisering". Barn trenger foreldre som er tilstedeværende, barn trenger tilknytning og tilhøringhet. Barn trenger å bli sett, hørt og respektert. Sist redigert av ElinM : 19-06-07 kl 11:00. |
|
|
|
|
|
#269 |
|
Expired
Ja, vi er jo egentlig enige. |
|
|
|
|
|
#270 |
|
Expired
Du skriver så bra, og jeg følger deg 100%! |
|
|
|
|
|
#271 |
|
Ringskrømt
|
Men når man får barn må man kanskje vente litt med det man ønsker seg. Hvert fall for en stund? Hvis jeg jobber skift, og mannen jobber skift, og vi ikke har barnevakt tilgjengelig, så sier det seg selv at vi må prioritere annerledes. Man har kanskje ikke all verdens råd når barna er helt små, ikke hvis man prioriterer familien, men det gjør kanskje ikke noe, for familielivet er noe alle tjener på. Det virker nesten som alle vi ha i pose og sekk, og det på bekostning av barna. |
|
|
|
|
|
#272 |
|
flisespikker
|
Det er klart. Når man får barn, må man prioritere både tidsbruk og økonomi annerledes. Noen karrierer (eller karriere-kombinasjoner) er vanskeligere å kombinere med å være gode småbarnsforeldre enn andre.
|
|
|
#273 |
|
Ustabil
|
Amen! Burde ha quotet hele innlegget - for jeg signerer det i sin helhet. Men nettopp dette er så utrolig viktig, så derfor quoter jeg bare det. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
På vei
Jeg vil også opplyse om at jeg faktisk er en såkallt "karrierekvinne", med høyere utdanning enn de fleste her inne. Men jeg er mor også. Og det er enda viktigere. Har jeg satt barn til verden, er det en selvfølge at de prioriteres uansett. Jeg sier ikke dette for å utheve meg selv, men for å vise at det går an å være karrierekvinne og reflektere over dette og tenke på barnas beste. Noe enkelte her ser ut til å tro ikke går an siden de ser alt så svart-hvitt og tar denne diskusjonen som et rent angrep på alle yrkesaktive kvinner. |
|
|
|
|
|
#275 |
|
Epikur
|
Utdanningssnittet på FP er skyhøyt. Jeg husker ikke sist jeg så en poll på det, men jeg har aldri vært på et forum med så mange med master/hovedfag/embedseksamen/doktorgrad som her. Så du er nok som de fleste her!
|
|
|
#276 |
|
På vei
Du har flere ganger direkte uttalt eller insinuert at enkelte har dette synet.
Jeg kan ikke se at det du hevder her kan gi grunnlag til å tolke det vi sier til et angrep på yrkesaktive kvinner. Det du faktisk gjør nå, er å sette barnas rettigheter og deres beste opp mot økonomi. De fleste i Norge har bedre økonomi en noensinne. Samfunnet er lagt opp til høyt forbruk, det er rett nok, men veldig mange kan faktisk prioritere annerledes dersom de ønsker det sterkt nok. |
|
|
|
|
|
#277 |
|
På vei
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJeg vet forresten at utdanningsnivået her er høyere enn på andre fora. Jeg skrev allikvel det jeg gjorde. |
|
|
|
|
|
#278 |
|
Epikur
|
Så fint, da!
|
|
|
#280 |
|
Epikur
|
Ja, det er viktig å prioritere andre ting enn utdanning, vet du.
|
![]() |
|
|