|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?Jeg tror din mor overdriver en smule denne gangen. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Pauset
|
Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
flisespikker
|
Jeg ville ikke tatt sjansen på å se på solen (eller la barn gjøre det) gjennom film. Jeg mener å ha hørt at det kan slippes gjennom ganske mye stråling her også, selv om nesten alt det synlige lyset blir blokkert.
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?Vi snakket om det i morges, hva en solformørkelse er og at det kom til å skje i dag. Vi snakket også om at det alltid er ubehagelig og til og med litt farlig å se på sola, og at de ikke skulle se på den i dag heller. Så tittet vi litt på bilder på internett, og så ble vi enige om at vi skulle finne bilder av dagens happening når de er hjemme igjen. |
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?Her er det en kjempeteit sky rett over sola, så det er nok ikke noe problem her jeg bor |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Strålene fra sola er ikke farligere under en solformørkelse enn ellers, og siden de som har greie på det mener at en plastlinjal faktisk beskytter godt nok mot stråler i hverdagen tar jeg sjansen. Under forrige solformørkelse så var faktisk en bunke film noe som ble anbefalt. Jeg greier ikke å tro at brillene er annet enn en genial måte å tjene penger på.
Sist redigert av Tallulah : 01-08-08 kl 11:35. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?Jeg fant til slutt en hundepose som jeg la dobbelt. Nå ser jeg sola, men det stikker likevel i øynene. Jeg skulle prøve å ta bilder gjennom den, men kameraet vil ikke fokusere.
|
|
|
|
#28 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?Her skinner sola fortsatt |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?Overskyet her. Det blir kanskje ikke problemer likevel. |
|
|
|
#30 |
|
flisespikker
|
En plastlinjal?
|
|
|
#31 |
|
flisespikker
|
Du kan skade netthinnen i øynene ordentlig på den måten - selv om det ikke "stikker" i øynene kan det være skadelig.
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
I hverdagen, så beskytter en plastlinjal nok mot UV-stråler fra sola. Man skal selvsagt ikke se rett på den. Siden vi ikke er i nærheten av Frognerparken, men er i nærheten av en bunke film så tar vi sjansen. Det er snakk om en så drøy bunke at man ikke kan se noe som helst gjennom den ellers, og det er ikke snakk om å stirre på solen i en lang periode. 30,- er nok adskillig mer enn hva det koster å produsere de brillene, og når mange nok kjøper, så blir det en god del penger, ja.
|
|
|
#33 |
|
flisespikker
|
Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?På space.com fant jeg dette:
Så hvis det er riktig type film, kan altså det, ifølge denne siden, fungere akseptabelt.
|
|
|
#35 |
|
flisespikker
|
Jeg skjønte ikke helt sammenhengen med denne linjalen, jeg. Hvis du ikke ser rett på solen, så er det sikkert greit, ja, for da kommer jo ikke noe særlig av strålene inn på netthinnen, og det stemmer sikkert at UV-strålene ikke slipper gjennom linjalen. (De slipper jo ikke så veldig gjennom vanlige brilleglass heller, vet alle vi som pleier å få hvite ringer rundt øynene om sommeren.
|
|
|
#36 |
|
flisespikker
|
Da fungerer det antagelig bra, da.
|
|
|
#37 |
|
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
Jeg har lett gjennom hele huset, men fant ikke noe slike.
|
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Det jeg mente var at å se rett på solen er ikke spesielt sunt, uansett. Og at solen slipper ikke plutselig ut farligere stråler enn ellers når det er solformørkelse. Så å beskytte seg mot stråler er i grunn ikke så veldig hokus pokus. Eneste grunnen til at det er "farligere" under en solformørkelse er at man er mer troendes til å faktisk stirre på solen.
|
|
|
#39 |
|
flisespikker
|
Men det er jo en ganske viktig grunn.
|
|
|
#40 |
|
WF: Sausnebbet
|
Den blindende kometen i Radioteaterets I Trifidenes dager gjorde kanskje et visst inntrykk på moren din? |
|
|
|
![]() |
|
|