Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-09, 16:09   #1
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Jeg skjønner jo at jeg med hele ungeflokken er reneste "gullgruva" for fastlegen vår. Jeg har vært der to ganger etter at minstemann ble født (for sju år siden) mens ingen av ungene har vært der siden da.

Min kompis, sykehuslegen, får kompensert for lange arbeidsdager. Stort sett jobber han fra 08:00-17:00 hver dag. Dessuten har han bakvakt innimellom.
Jeg er for øvrig enig i at sykehusleger tjener latterlig lite i forhold til private. Årslønn på rundt 500.000.- før tillegg er ikke svimlende høyt.
Jeg klarer likevel ikke helt å skjønne at tillegg på 400.000.- årlig virker fullstendig logisk. Det er morsomt å erte han med det. :lemmen:

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 00:53   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var mange leger som var mot fastlegeordningen da den kom, og mente de ville tape penger på det. Nå tror jeg de fleste er for.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 00:56   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hvorfor, men fastlegen min er verd hver krone hun evt. måtte får for å ha meg på listen. Kjempegod service og oppfølging fra legekontoret, og vi har alltid fått hastetime.

Gammel 26-01-09, 00:59   #4
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg vet ikke hvorfor, men fastlegen min er verd hver krone hun evt. måtte får for å ha meg på listen. Kjempegod service og oppfølging fra legekontoret, og vi har alltid fått hastetime.

Samme her.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 01:04   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

det er jo kjempefint at det noen steder virker som det skal. Men det gjelder ikke over alt. Og det burde være et system for å innrapportere manglende kapasitet sånn at de ikke fikk ha så mange navn på lista.

Gammel 26-01-09, 13:20   #6
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Tror du hun ville vært en mindre dyktig lege om hun ikke hadde fått betalt for å ha deg på liste? Leger har en forplikelse til å utføre nødvendig helsehjelp, så kan ikke si jeg er imponert fordi dere alltid får hastetime.

Gammel 26-01-09, 13:50   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Tror du hun ville vært en mindre dyktig lege om hun ikke hadde fått betalt for å ha deg på liste? Leger har en forplikelse til å utføre nødvendig helsehjelp, så kan ikke si jeg er imponert fordi dere alltid får hastetime.

Hun var for all del en like dyktig lege før fastlegeordningen startet, ja. Men dersom hun hadde valgt å gjøre noe annet enn å være fastlege uten betaling, så er jeg glad om betalingen er motiverende. Jeg kunne ikke tenkt meg å gå til en annen lege i det hele tatt.
Du blir ikke imponert over at vi alltid får hastetime? Når jeg leser innleggene her så blir faktisk jeg det, selv om jeg trodde det var en selvfølge. Og at vi er fornøyde med fastlegen vår har selvsagt ikke kun med at vi får hastetimer å gjøre.

Gammel 27-01-09, 10:07   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Hvorfor? Det finnes kun et svar på det; profesjonsmakt. Rett og slett. Lægeforeningen er sterk. Dette er en kamp de har kjempet og vunnet. Ingen annen yrkesgruppe har noe som kan sammenlignes.

Det er tøys å si, amor.
Fastlegeordningen var ikke noe som allmennpraktikerne var råhappy for. Men man har sett at for kronikerne, som denne ordningen er ment for, disse som har mange sykehusinnleggelser og som krever oppfølgning så har ordningen vært utrolig bra. Før var det som oftest helt texas, ingen som hadde ansvar for at pasienten ble fulgt opp, men det er det nå. Som sykehuslege har man nå noen som man kan be om å ta prøver, sjekke ting etc, og det hadde man ikke før.

At man har en gjennomsnittspris for hver pasient man har på listen har vært ansett for å være nyttig istedet for at legene skulle sende inn takster for hver gang de gjorde noe pasientrelatert, det er ganske mye arbeid for enkelte pasienter. Det som har skjedd da er at de legene som har unge menn på listen, de tjener på dette, og de legene som har kvinner og eldre taper masse, de gjør utrolig mye gratisarbeid. Siden det er stort sett kvinnelige leger som har eldre og kvinner så har dette vært oppe til diskusjon og heftig også. Kvinnelige allmennpraktikere har rett og slett ofte tyngre jobb enn mannlige, de kvinnelige har færre pasienter på listen sin, fordi det er flere tyngre pasienter på listen og tjener derfor dårligere. Så man får se hvordan dette blir i fremtiden.

At en fastlege ikke har akuttimer til rådighet, som de skal ha er et resultat av dårlig planlegging og logistikk på legekontoret, og har ikke noe med fastlegeordningen å gjøre. En annen fordel med fastlegeordningen også, sett i fra pasientenes side er at pasienter som tidligere hadde vanskelig for å få en fast lege, enten pga væremåte eller tungt rusmisbruk eller lignende, har nå krav om å ha en lege.

Kort sagt: Fastlegeordningen er til for de svake, og for denne gruppen har den vært kjempebra.

Gammel 28-01-09, 14:21   #9
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er tøys å si, amor.
Fastlegeordningen var ikke noe som allmennpraktikerne var råhappy for. Men man har sett at for kronikerne, som denne ordningen er ment for, disse som har mange sykehusinnleggelser og som krever oppfølgning så har ordningen vært utrolig bra. Før var det som oftest helt texas, ingen som hadde ansvar for at pasienten ble fulgt opp, men det er det nå. Som sykehuslege har man nå noen som man kan be om å ta prøver, sjekke ting etc, og det hadde man ikke før.

Gjalt dette mange? De fleste som ble innlagt kom vel fra en lege som hadde henvist dem til sykehuset? Og i det lå det vel en forpliktelse til å følge opp sin egen pasient (yrkesetisk)?

Gammel 28-01-09, 14:25   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjalt dette mange? De fleste som ble innlagt kom vel fra en lege som hadde henvist dem til sykehuset? Og i det lå det vel en forpliktelse til å følge opp sin egen pasient (yrkesetisk)?

Mange pasienter gikk til forskjellige leger og da får man jo pulverisert ansvaret selvfølgelig. Og selv om en lege fulgte opp beskjeder fra ett sykehusopphold, så kom jo ikke legen til å få epikrise fra neste sykehusopphold om det ikke var den legen som hadde henvist da også. Og svært mange er jo henvist fra legevakta når det gjelder akuttinnleggelser, likevel er det fastlegen som skal ha beskjed.

Gammel 28-01-09, 14:29   #11
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Mange pasienter gikk til forskjellige leger og da får man jo pulverisert ansvaret selvfølgelig. Og selv om en lege fulgte opp beskjeder fra ett sykehusopphold, så kom jo ikke legen til å få epikrise fra neste sykehusopphold om det ikke var den legen som hadde henvist da også. Og svært mange er jo henvist fra legevakta når det gjelder akuttinnleggelser, likevel er det fastlegen som skal ha beskjed.

... så da er fastlegen blitt en slags koordinator/administrator og den som har den fullstendige oversikten?

Hva skjer om f.eks fastlegen dør? Hvor havner papirene mine da?

Gammel 29-01-09, 19:12   #12
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

fastlegen til meg å mini er åpen 3 dager i uka, man står alltid i kø i minst 25 min for å få time, samme når man ringer. Å få hastetime er omtrent umulig. Legevakten her er åpen fra 17-8. Å de dekker desverre ett langt område. Når vi var der i julen i fjor for mini var så dårlig, fikk vi time kl 21 , kl 23 var vi fortsatt ikke inne å vi valgteå dra hjem.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 01:05   #13
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man er misfornøyd så får man bytte da, så får legen litt mindre betalt.

Det krever jo mer jobb og mer organisering, stress osv å ha mange "kunder"... og fikser man ikke å ha det, så mister man de. Sånn sett så ser jeg ikke at dette er noe suspekt og urettferdig. Legen må jo stå til disp for alle disse menneskene hver dag og jeg tror ikke en fastlege som ikke yter holder lenge på pasientene sine?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 01:28   #14
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det krever jo mer jobb og mer organisering, stress osv å ha mange "kunder"... og fikser man ikke å ha det, så mister man de. Sånn sett så ser jeg ikke at dette er noe suspekt og urettferdig. Legen må jo stå til disp for alle disse menneskene hver dag og jeg tror ikke en fastlege som ikke yter holder lenge på pasientene sine?

Jeg har jo byttet jeg, men synes det bare ble marginalt bedre. Tror generelt at ventelistene er for lange i Oslo.

Gammel 26-01-09, 01:52   #15
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har jo byttet jeg, men synes det bare ble marginalt bedre. Tror generelt at ventelistene er for lange i Oslo.

Legen min troner høyt på den topp-listen for hvem som har flest pasienter, og det er aldri noe problem å få akutt-time der...

Vanlig time kan det hende jeg må vente mer på, men det er stort sett ikke noe problem.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 16:08   #16
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det gjorde jeg.
Min forrige fastlege var alltid på ferie eller opptatt, så jeg var alltid hos turnuslege og syntes det ble uoversiktlig og med dårlig oppfølging.
Så jeg byttet, og nå er jeg superfornøyd.

Gammel 26-01-09, 01:21   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye er det de får per år for å bare ha en på liste, da?

Det er litt admin, tror jeg, med de listene.

Gammel 26-01-09, 13:18   #18
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor mye er det de får per år for å bare ha en på liste, da?

Det er litt admin, tror jeg, med de listene.

Legen får 358,- per pasient per år. Godt betalt!

Gammel 26-01-09, 15:41   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ingenting! En halvtime admin, så er det borte.

Gammel 27-01-09, 10:09   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det kommer an på hvilken pasientgruppe man har. En KOLS-pasient medfører mange ekstra timers arbeide for fastlegen altså. For en almennpraktiker som har mange kronikere, så dekker ikke dette hva man bruker i tid.

Klart, men de legene som har stort sett bare unge, mannlige, pasienter, de tjener på dette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.