|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg måtte bytte da jeg slutta på universitetet. Jeg hadde verdens fineste lege, og nå har jeg fått en litt skummel klar-deg-sjæl-dame som er litt for rett fram for min smak. Lurer på om jeg må ta noen fag på Blindern igjen.
|
|
|
#2 |
|
En som trener
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?
Hm, er du sikker på at du måtte det? Jeg trodde ikke det, nemlig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Legene må jo være standby for alle pasientene sine uansett. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Unik
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Me har heldigvis fått skifta til eit legekontor og ein fastlege som me kjem igjennom til. Der me var tidligare var det aldri snakk om timer før ein 3-4 veker fram i tid. Akutt timer hadde dei ikkje ( jada )
|
|
|
#5 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg er veldig fornøyd med vår lege, og håper virkelig hun får den jobben fast, ikke er hun forsinket, får time når vi trenger og i det hele tatt. At hun får betaling for ha meg på en liste, so what?
|
|
|
|
#6 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Her synes jeg fastlegeordningen fungerer utrolig bra. Legen har færre pasienter enn før og vi har, tror jeg, uten unntak fått hastetimer på dagen og vanlige timer i løpet av en ukes tid.
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Nettopp, der sier Nenne bra det jeg prøvde å si. De kan nettopp la være å fylle opp bøkene sine i 3 mnd fremover og beregne bare 10 min pr. pasient og ha tid til akuttimer, fordi samfunnet betaler dem for den servicen. Jeg er også generelt veldig fornøyd med det, men jeg har shoppet aktivt og kjenner til legene i området.
|
|
|
#8 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg er veldig fornøyd med både forrige lege og nåværende lege (byttet pga. flytting). Har fått hastetimer til meg og barn på dagen, kommer gjennom på telefonen i telefontiden og telefontiden er ikke urimelig kort i tillegg til at jeg er veldig fornøyd med legen. Jeg har heller ikke opplevd forsinkelser.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Det er klart det er upraktisk for meg/pasienten å ikke kunne vite akkurat hvor lang tid et legebesøk skal ta, men jeg skjønner godt at det blir sånn. Jeg synes ikke tyve minutters ventetid er spesielt urimelig - det er oftest vanskelig å vurdere hvor lang tid en konsultasjon kommer til å ta, og jeg setter stor pris på at legen min tar seg tid til å gi meg svar på ting jeg lurer på, også til dels ut over det jeg egentlig kom for å snakke om. Og så er det flott at vi, det jeg kan huske, alltid har fått hastetimer ved behov. (Sist jeg var hos ham, var jeg litt sen selv, fordi jeg hadde hatt en elektriker på besøk som brukte lengre tid enn forventet, og jeg kommenterte da til legen at det er jo litt det samme med håndverkere som med leger - de vet vanligvis ikke akkurat hva de skal gjøre før de begynner, og da er det vanskelig å gi et nøyaktig tidsoverslag på forhånd.)
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg syns fastlegeordningen er helt super, jeg. Å ha en lege som hele familien kan forholde seg til, som kjenner sykehistorien til barna mine og som faktisk følger oss opp på en veldig god måte er et gode. Og leger er ikke spesielt godt betalt når man ser på hvilken samfunnsmessig betydning de faktisk har. (Nå skal det sies at verken jeg eller barna er spesielt ofte hos legen. De gangene vi er der så får vi alltid akuttime på dagen. Mannen har vel vært hos lege én gang i løpet av de siste 12 årene. Så han er en "lønnsom" listepasient.) |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg er også fornøyd med ordningen og fastlegen vår. Vi bor i Oslo, får alltid akutt-time om vi ringer på morgenen men må vente noen dager/uker på ikke-hastetime. Dersom noen blir syke i løpet av dagen synes jeg legevakten er et godt alternativ. (Særlig siden det sjelden er noen kø på legevaktbasen vår fordi folk drar til sentrum på instinkt). Fastlegen min er alltid forsinket, men det er fordi hun tar seg tid og er tilstede under konsultasjonen. I tillegg kan jeg ringe og be om nye resepter og rekvisisjoner som hun skriver ut uten å ta noe for det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Fola Blakken
|
Jeg ser det er mange som har kommentert dette, og jeg må også få sagt at 20 minutter er ingenting. Det er klart det er en god tingTM å være presis, men det er mennesker det er snakk om. Jeg vil heller at legen min skal ta seg tid med den pasienten som bryter sammen i krampegråt på kontoret hans enn å sende ham ut med halvveis uforrettet sak pga at han vil være 100 % presis til neste avtale.
|
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg synes f.eks. det er litt … trist at såpåss mye medisinske ressurser brukes på ren skjønnhetsbehandling og omfattende undersøkelser av helt friske mennesker (bedriftsleger, f.eks.) fordi det er så absurd lukrativt i forhold. Ikke usympatsik eller amoralsk, bare litt trist at så mye kunnskap som kunne vært brukt til å gjøre folk friske, gjør lite nytte.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg vet at tidligere gikk min lege i pluss allerede før han så pasienter. Nå er utgiftene til praksis og utstyr såpass at han personlig ikke tjener noe før han har sett en del pasienter. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
er her
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?358,- per person, når man har 1000-2000 pasienter på listen var det jo ikke lite akkurat …
|
|
|
|
#16 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?
Jepp, sånn har vi det og, vi er veldig fornøyde med vår fastlege. Og hun har mer enn full liste, og har hatt det lenge.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Har du 1000 pasienter på liste så har du antagelig ganske mange telefoner, registreringer, ting som skal sendes frem og tilbake, og andre ting som koster (tid hos legesektretæren, aministrative systemer, it, og, selvsagt, tid for legen, etc.). Mer enn nok til å sysselsette en halvtidsshelsesektretærstilling, tenker jeg.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 28-01-09 kl 13:28. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Søt og rar
|
Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Altså.
|
|
|
#19 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Greit det, men i tillegg til listeprisen kommer penger fra selve konsultasjonene, prøvetaking, resept osv. I min verden er det rimelig at noe av den lønna går til det du nevner, for uten konsultasjoner trengs heller ikke utstyr, lokaler osv. Fastlegene er tross alt selvstendig næringsdrivende og med det følger naturligvis utgifter.
|
|
|
|
#20 |
|
Søt og rar
|
Det er sant.
|
![]() |
|
|