|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?
Det kommer an på hvilken pasientgruppe man har. En KOLS-pasient medfører mange ekstra timers arbeide for fastlegen altså. For en almennpraktiker som har mange kronikere, så dekker ikke dette hva man bruker i tid.
![]() |
#42 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?
Det kommer an på hva det tillegget er for noe. Er det vakttillegg?
![]() |
#43 |
villende
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg syns fastlegeordningen er helt super, jeg. Å ha en lege som hele familien kan forholde seg til, som kjenner sykehistorien til barna mine og som faktisk følger oss opp på en veldig god måte er et gode. Og leger er ikke spesielt godt betalt når man ser på hvilken samfunnsmessig betydning de faktisk har. (Nå skal det sies at verken jeg eller barna er spesielt ofte hos legen. De gangene vi er der så får vi alltid akuttime på dagen. Mannen har vel vært hos lege én gang i løpet av de siste 12 årene. Så han er en "lønnsom" listepasient.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg er også fornøyd med ordningen og fastlegen vår. Vi bor i Oslo, får alltid akutt-time om vi ringer på morgenen men må vente noen dager/uker på ikke-hastetime. Dersom noen blir syke i løpet av dagen synes jeg legevakten er et godt alternativ. (Særlig siden det sjelden er noen kø på legevaktbasen vår fordi folk drar til sentrum på instinkt). Fastlegen min er alltid forsinket, men det er fordi hun tar seg tid og er tilstede under konsultasjonen. I tillegg kan jeg ringe og be om nye resepter og rekvisisjoner som hun skriver ut uten å ta noe for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Fola Blakken
|
Jeg ser det er mange som har kommentert dette, og jeg må også få sagt at 20 minutter er ingenting. Det er klart det er en god tingTM å være presis, men det er mennesker det er snakk om. Jeg vil heller at legen min skal ta seg tid med den pasienten som bryter sammen i krampegråt på kontoret hans enn å sende ham ut med halvveis uforrettet sak pga at han vil være 100 % presis til neste avtale.
![]() |
![]() |
#46 |
Har bakt søte kaker
|
![]() |
#47 |
Tante Sofie
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg skjønner jo at jeg med hele ungeflokken er reneste "gullgruva" for fastlegen vår. Jeg har vært der to ganger etter at minstemann ble født (for sju år siden) mens ingen av ungene har vært der siden da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg synes f.eks. det er litt … trist at såpåss mye medisinske ressurser brukes på ren skjønnhetsbehandling og omfattende undersøkelser av helt friske mennesker (bedriftsleger, f.eks.) fordi det er så absurd lukrativt i forhold. Ikke usympatsik eller amoralsk, bare litt trist at så mye kunnskap som kunne vært brukt til å gjøre folk friske, gjør lite nytte.
![]() |
#49 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg vet at tidligere gikk min lege i pluss allerede før han så pasienter. Nå er utgiftene til praksis og utstyr såpass at han personlig ikke tjener noe før han har sett en del pasienter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva når legevakten ikke åpner før kl 16.00 da
![]() |
#51 |
er her
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?358,- per person, når man har 1000-2000 pasienter på listen var det jo ikke lite akkurat …
![]() |
#52 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?
Jepp, sånn har vi det og, vi er veldig fornøyde med vår fastlege. Og hun har mer enn full liste, og har hatt det lenge.
![]() |
#53 |
Yes, we can!!
|
Har du 1000 pasienter på liste så har du antagelig ganske mange telefoner, registreringer, ting som skal sendes frem og tilbake, og andre ting som koster (tid hos legesektretæren, aministrative systemer, it, og, selvsagt, tid for legen, etc.). Mer enn nok til å sysselsette en halvtidsshelsesektretærstilling, tenker jeg.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 28-01-09 kl 12:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Altså.
![]() |
#55 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Nettopp!
![]() |
#56 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg er kjempefornøyd med fastlegen min og vi får alltid akuttime på dagen. Vanlige timer må vi ellers vente litt for lenge på, synes jeg. 2-3 måneder. Men det er stort sett akuttimer vi har behov for så det går bra. :mye syke barn™:
![]() |
#57 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
Gjalt dette mange? De fleste som ble innlagt kom vel fra en lege som hadde henvist dem til sykehuset? Og i det lå det vel en forpliktelse til å følge opp sin egen pasient (yrkesetisk)?
![]() |
#58 |
... med mjuke pigger...
Greit det, men i tillegg til listeprisen kommer penger fra selve konsultasjonene, prøvetaking, resept osv. I min verden er det rimelig at noe av den lønna går til det du nevner, for uten konsultasjoner trengs heller ikke utstyr, lokaler osv. Fastlegene er tross alt selvstendig næringsdrivende og med det følger naturligvis utgifter.
![]() |
#59 |
Mother of Dragons
|
Mange pasienter gikk til forskjellige leger og da får man jo pulverisert ansvaret selvfølgelig. Og selv om en lege fulgte opp beskjeder fra ett sykehusopphold, så kom jo ikke legen til å få epikrise fra neste sykehusopphold om det ikke var den legen som hadde henvist da også. Og svært mange er jo henvist fra legevakta når det gjelder akuttinnleggelser, likevel er det fastlegen som skal ha beskjed.
![]() |
#60 |
... med mjuke pigger...
... så da er fastlegen blitt en slags koordinator/administrator og den som har den fullstendige oversikten?
![]() |
|
|