Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-09, 01:31   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Jeg måtte bytte da jeg slutta på universitetet. Jeg hadde verdens fineste lege, og nå har jeg fått en litt skummel klar-deg-sjæl-dame som er litt for rett fram for min smak. Lurer på om jeg må ta noen fag på Blindern igjen.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 13:10   #2
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg måtte bytte da jeg slutta på universitetet. Jeg hadde verdens fineste lege, og nå har jeg fått en litt skummel klar-deg-sjæl-dame som er litt for rett fram for min smak. Lurer på om jeg må ta noen fag på Blindern igjen.

Hm, er du sikker på at du måtte det? Jeg trodde ikke det, nemlig.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 13:17   #3
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Legene må jo være standby for alle pasientene sine uansett.
Skjønner godt at de skal ha betalt litt for hver pasient på lista.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 08:18   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me har heldigvis fått skifta til eit legekontor og ein fastlege som me kjem igjennom til. Der me var tidligare var det aldri snakk om timer før ein 3-4 veker fram i tid. Akutt timer hadde dei ikkje ( jada )
No kjem me som regel til på dagen dersom det er akutt og for ein vanlig lege time, i løpet av nokre dagar.

Gammel 26-01-09, 13:58   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig fornøyd med vår lege, og håper virkelig hun får den jobben fast, ikke er hun forsinket, får time når vi trenger og i det hele tatt. At hun får betaling for ha meg på en liste, so what?

Gammel 26-01-09, 14:19   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her synes jeg fastlegeordningen fungerer utrolig bra. Legen har færre pasienter enn før og vi har, tror jeg, uten unntak fått hastetimer på dagen og vanlige timer i løpet av en ukes tid.

Det at legen har råd til å ha færre pasienter fordi han får betalt for alle som står på lista, har i hvert fall kommet oss til gode.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 14:25   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp, der sier Nenne bra det jeg prøvde å si. De kan nettopp la være å fylle opp bøkene sine i 3 mnd fremover og beregne bare 10 min pr. pasient og ha tid til akuttimer, fordi samfunnet betaler dem for den servicen. Jeg er også generelt veldig fornøyd med det, men jeg har shoppet aktivt og kjenner til legene i området.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 15:45   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig fornøyd med både forrige lege og nåværende lege (byttet pga. flytting). Har fått hastetimer til meg og barn på dagen, kommer gjennom på telefonen i telefontiden og telefontiden er ikke urimelig kort i tillegg til at jeg er veldig fornøyd med legen. Jeg har heller ikke opplevd forsinkelser.

Gammel 26-01-09, 15:48   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart det er upraktisk for meg/pasienten å ikke kunne vite akkurat hvor lang tid et legebesøk skal ta, men jeg skjønner godt at det blir sånn. Jeg synes ikke tyve minutters ventetid er spesielt urimelig - det er oftest vanskelig å vurdere hvor lang tid en konsultasjon kommer til å ta, og jeg setter stor pris på at legen min tar seg tid til å gi meg svar på ting jeg lurer på, også til dels ut over det jeg egentlig kom for å snakke om. Og så er det flott at vi, det jeg kan huske, alltid har fått hastetimer ved behov. (Sist jeg var hos ham, var jeg litt sen selv, fordi jeg hadde hatt en elektriker på besøk som brukte lengre tid enn forventet, og jeg kommenterte da til legen at det er jo litt det samme med håndverkere som med leger - de vet vanligvis ikke akkurat hva de skal gjøre før de begynner, og da er det vanskelig å gi et nøyaktig tidsoverslag på forhånd.)

Gammel 27-01-09, 10:36   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns fastlegeordningen er helt super, jeg. Å ha en lege som hele familien kan forholde seg til, som kjenner sykehistorien til barna mine og som faktisk følger oss opp på en veldig god måte er et gode. Og leger er ikke spesielt godt betalt når man ser på hvilken samfunnsmessig betydning de faktisk har. (Nå skal det sies at verken jeg eller barna er spesielt ofte hos legen. De gangene vi er der så får vi alltid akuttime på dagen. Mannen har vel vært hos lege én gang i løpet av de siste 12 årene. Så han er en "lønnsom" listepasient.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 10:44   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er også fornøyd med ordningen og fastlegen vår. Vi bor i Oslo, får alltid akutt-time om vi ringer på morgenen men må vente noen dager/uker på ikke-hastetime. Dersom noen blir syke i løpet av dagen synes jeg legevakten er et godt alternativ. (Særlig siden det sjelden er noen kø på legevaktbasen vår fordi folk drar til sentrum på instinkt). Fastlegen min er alltid forsinket, men det er fordi hun tar seg tid og er tilstede under konsultasjonen. I tillegg kan jeg ringe og be om nye resepter og rekvisisjoner som hun skriver ut uten å ta noe for det.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 10:53   #12
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Sånn på siden; vi får også alltid hastetimer (altså på ledige plasser i timeplanen hos vaktlegen, som ofte er fastlegen) når vi ringer tidlig om morgenen, men hva hjelper det når vi ALLTID må vente i minst 20 min etter avtalt tid for å komme inn?? Fastlegen vår er alltid forsinket, og det driver punktlige kokosbolle til vannvidd! Hvordan skal man planlegge et legebesøk uten å måtte bruke halve arbeidsdagen??

:legger inn i kalenderen bytte av fastlege:

Jeg ser det er mange som har kommentert dette, og jeg må også få sagt at 20 minutter er ingenting. Det er klart det er en god tingTM å være presis, men det er mennesker det er snakk om. Jeg vil heller at legen min skal ta seg tid med den pasienten som bryter sammen i krampegråt på kontoret hans enn å sende ham ut med halvveis uforrettet sak pga at han vil være 100 % presis til neste avtale.

På mitt legesenter får man akuttime om man ringer tidlig på morgenen. Og jeg har en av legene med lengst pasientliste i min kommune.

Gammel 27-01-09, 19:02   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes f.eks. det er litt … trist at såpåss mye medisinske ressurser brukes på ren skjønnhetsbehandling og omfattende undersøkelser av helt friske mennesker (bedriftsleger, f.eks.) fordi det er så absurd lukrativt i forhold. Ikke usympatsik eller amoralsk, bare litt trist at så mye kunnskap som kunne vært brukt til å gjøre folk friske, gjør lite nytte.

At leger jobber i industrien er seff noe helt annet. Det er jo kjempeviktig. :joho!:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 19:12   #14
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet at tidligere gikk min lege i pluss allerede før han så pasienter. Nå er utgiftene til praksis og utstyr såpass at han personlig ikke tjener noe før han har sett en del pasienter.

Ikke for det han tjener godt, men han er også en som stiller opp for sine pasienter, og selv om kontordamene kan være avvisende, så har jeg alltid fått hastetimer når jeg trenger det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 19:41   #15
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

358,- per person, når man har 1000-2000 pasienter på listen var det jo ikke lite akkurat …

Gammel 27-01-09, 19:53   #16
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg er også fornøyd med ordningen og fastlegen vår. Vi bor i Oslo, får alltid akutt-time om vi ringer på morgenen men må vente noen dager/uker på ikke-hastetime. Dersom noen blir syke i løpet av dagen synes jeg legevakten er et godt alternativ. (Særlig siden det sjelden er noen kø på legevaktbasen vår fordi folk drar til sentrum på instinkt). Fastlegen min er alltid forsinket, men det er fordi hun tar seg tid og er tilstede under konsultasjonen. I tillegg kan jeg ringe og be om nye resepter og rekvisisjoner som hun skriver ut uten å ta noe for det.

Jepp, sånn har vi det og, vi er veldig fornøyde med vår fastlege. Og hun har mer enn full liste, og har hatt det lenge.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 21:50   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

358,- per person, når man har 1000-2000 pasienter på listen var det jo ikke lite akkurat …

Har du 1000 pasienter på liste så har du antagelig ganske mange telefoner, registreringer, ting som skal sendes frem og tilbake, og andre ting som koster (tid hos legesektretæren, aministrative systemer, it, og, selvsagt, tid for legen, etc.). Mer enn nok til å sysselsette en halvtidsshelsesektretærstilling, tenker jeg.

De1 høres ut som om dere tror at det legen får per pasient blir til LØNNEN til legen.

Sist redigert av Polyanna : 28-01-09 kl 13:28.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 00:07   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Altså.
Nå skal jeg bare beskrive helt saklig hva mitt tilskudd går til. Og så skal jeg la enkelte kommentarer i denne tråden la gå ukommentert fra mitt hold.

Jeg har ca. 1300 pasienter på listen "min" (vikar), og får ca. 37.000 i måneden for disse pasientene.
Jeg betaler 40.000 i måneden til legekontoret, penger som går til
- lønn til kontorpersonell
- leie av lokaler
- innkjøp av utstyr
- mm

Gammel 28-01-09, 14:24   #19
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Altså.
Nå skal jeg bare beskrive helt saklig hva mitt tilskudd går til. Og så skal jeg la enkelte kommentarer i denne tråden la gå ukommentert fra mitt hold.

Jeg har ca. 1300 pasienter på listen "min" (vikar), og får ca. 37.000 i måneden for disse pasientene.
Jeg betaler 40.000 i måneden til legekontoret, penger som går til
- lønn til kontorpersonell
- leie av lokaler
- innkjøp av utstyr
- mm

Greit det, men i tillegg til listeprisen kommer penger fra selve konsultasjonene, prøvetaking, resept osv. I min verden er det rimelig at noe av den lønna går til det du nevner, for uten konsultasjoner trengs heller ikke utstyr, lokaler osv. Fastlegene er tross alt selvstendig næringsdrivende og med det følger naturligvis utgifter.

Gammel 28-01-09, 20:23   #20
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Greit det, men i tillegg til listeprisen kommer penger fra selve konsultasjonene, prøvetaking, resept osv. I min verden er det rimelig at noe av den lønna går til det du nevner, for uten konsultasjoner trengs heller ikke utstyr, lokaler osv. Fastlegene er tross alt selvstendig næringsdrivende og med det følger naturligvis utgifter.

Det er sant.
Jeg klager absolutt ikke over lønna til fastlegene , men jeg poengterer hva pengene går til. Det er selvfølgelig stor forskjell på å ha en praksis tilgjengelig for pasientene som "hører til" legen, og på å ha f.eks. en butikk åpen for kunder. Det har etter min mening noe med ansvar og nødvendighet å gjøre.

Myndighetene ønsker naturlig nok å dekke befolkningen med fastleger, og det tror jeg ville vært svært vanskelig å få til uten statlig tilskudd av noe slag, eller uten å øke egenandels-satsene betydelig.

Jeg er fullt klar over at det blant fastleger er like stor kvalitetsforskjell som i de fleste andre yrker. Men det er noe man aldri kan sikre seg 100% mot.

Jeg må innrømme at jeg som ny fastlege synes ansvaret er overveldende, og ekstremt utfordrende. Jeg har mange kullvenner fra studietiden som kanskje misunner fastlegens lønn, men som aldri kunne tenke seg å være fastlege selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.