|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?
Jeg er litt uenig, min første-og nå andreklassing har ingen problemer med å svelge at læreren sier at noe er forbudt, og gir beskjeden videre. Men kan vel skjønne at andre synes det kan være problematisk hvis regelen ikke er kommunisert ut tydelig og at reglene er oversiktlige (som at vafler, kjeks, kake og sjokolade ikke er lov, da hjelper det ikke at at 1 av 20 har med grov vaffel og ikke kan forholde seg til en slik regel).
|
|
|
#2 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg tror det kan være veldig uheldig å gi en slik forbudt beskjed foran andre barn.. Mine barn som er ganske ferske på ny skole, ville blitt knust. Jeg tror også de ville fått høre det av de andre i klassen også.
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Mens min andreklassing ville ha kastet maten i skam og trolig gått sulten resten av dagen. Det er heller ikke gitt at hun ville kommet på å informere meg om forbudet etterpå. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Matpakkeregler?Ja, det bør selvfølgelig kommuniseres til foreldrene i et skriv, jeg er absolutt enig i det.
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
Men det er jo akkurat dette. Når læreren ikke gir beskjed til foreldrene, og bare til barnet, og sier til foreldrene at de ikke skal stole på barnet - da henger det ikke sammen lengre. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg syns dette er paradoksalt, egentlig. På den ene siden forteller de fra skolene stadig vekk hvor mye de har å gjøre, at de ikke greier å følge opp ditt og datt, at det er umulig for dem å sjekke om vaffelen er grov eller ikke. Og samtidig lager de altså slike regler, som de jo må vite med seg selv når de lager dem at dette vil de ikke greie å følge opp. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Det er klart at regler skal informeres tydelig ut, men deretter ser jeg ikke problemet. Er det ikke bare for foreldrene å forholde seg til dem og IKKE sende med sånt på skolen? Jeg skjønner at det er vanskelig for barn å følge regler, hvis de voksne synes det er så vanskelig.
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Nei, det er akkurat det det ikke er. For i følge lærerne har barna tendenser til å misforstå, mistolke, overdrive, og jeg tror det er mange eksempler på at så har skjedd. Så om mitt barn kommer hjem og forteller at "det er ikke lov med ditten og datten på matpakka", så sier jeg til barnet at inntil jeg får konkret beskjed direkte fra skolen på det, så forholder jeg meg ikke til det. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Regler er jo aldri problematiske hvis folk følger dem. Hvis alle følger dem uansett, trenger man jo faktisk ikke regler - reglene er der fordi alle ikke følger dem. Og da er det veldig relevant hva man eventuelt gjør når reglene brytes. Jeg skjønner godt hva bina mener her. Skal man ha regler, bør man ha en fornuftig og konstruktiv reaksjonsmåte når reglene ikke overholdes.
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Matpakkeregler?Jeg synes det er hårreisende at et barn ikke får lov å spise matpakken sin, håper virkelig han hadde med seg noe annet i tillegg og ikke satt der sulten.
|
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvis du leser HI's første innlegg, så står det at han hadde med en halv vaffel, tviler på at det var det eneste han hadde å spise. Hvis jeg sender med eple, gulrøtter, youghurt, så er det i tillegg til brødskivene.
|
|
|
#12 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Matpakkeregler?Hårreisende. Synes ikke skolen har noe som helst med hva elevene har i matpakka. OK at det ikke er greit med brus, godteri osv. men kjære! Den der var for drøy. Dere burde ta det opp og forklare problemet. Og ikke yoghurt liksom? OK at det inneholder sukker, men likevel. Og ikke fiskekake som pålegg? Hva slags person er det som sa dette? Læreren? (mulig det sto men husker ikke). Jeg er skikkelig sjokkert jeg.
|
|
|
#13 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, hiss deg ordentlig opp nå!
|
|
|
#14 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Matpakkeregler?Uhm, jeg er kanskje en smule sur idag.
|
|
|
#15 |
|
saftig
|
To ting: Da må man først være klar over (og enig i) regelen, dessuten er matpakken der og da altså forbudt. Det er klart det oppleves som leit. Man får jo kjeft for noe man ikke selv er skyld i - det er mest sannsynlig ikke barnet selv som har puttet det forbudte i matpakken.
Det er vel bare for læreren å la være å hisse seg opp over mulig usunn mat (som faktisk slett ikke trenger være det!) om hun syns det er for mye å gjøre? Verre er det ikke.
Så enkelt kan det gjøres.
Hehe, jeg skulle til å spørre om du hadde en spesielt dårlig dag, for så vanskelig pleier du ikke være så ofte.
|
|
|
#16 |
|
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Hadde mitt barn fått den beskjeden så hadde jeg tatt det opp med læreren.
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Jeg har havregryn, yoghurt, biola (kommer an på hva jeg har i kjøleskapet), frosne bær, sitron og banan i smoothien. Det har hendt ungene har mer igjen når de kommer fra skolen og smoothien ser jevn og fin ut. Jeg lager den om morgenen da, det er klart. Smoothien jeg lager pleier ikke å være så tjukk.
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Matpakkeregler?Jeg synes forbud rett og slett må kommuniseres til foreldre ikke til barna. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Dette er en av de tingene jeg har forandret mening på i løpet av min tid som forumaktiv og barnehagemamma. Jeg pleide også å tenke som deg, ikke noe søtt i barnehagen. Vel, min sønn hadde ikke fått dekket kalsiumbehovet sitt uten en daglig yoghurt, og et slikt forbud hadde faktisk gjort hverdagen mindre sunn for min sønn.
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: Matpakkeregler?Å forby litt mindre sunne, men vanlige matvarer som yoghurt synes jeg blir tullete. Spør man (ok sikkert ikke alle, men mange) ernæringsfysiologer er det ingenting i veien for å ha yoghurt med som en del av et variert kosthold. Så lenge barnehage/skole ikke har matordning, men vi snakker om matpakker, synes jeg det er begrenset hvor hardt man kan begrense det som sendes med. Å forby godterier er en grei sak, det skjønner alle. Men å diktere foreldrene på brød/ikke brød, utmalingsgrad på melet brødet er bakt av, mengde grønnsaker og frukt, type pålegg, type melkeprodukter etc blir litt i overkant synes jeg. Barnas kosthold er foreldrenes ansvar, og all den tid det ikke er enighet i samfunnet om hva som er det beste kostholdet og hvor stor rolle dette spiller, synes jeg offentlige institusjoner skal være litt forsiktige med detaljstyringen. Hva som står på bordet når barnehagen selv serverer maten blir en annen sak.
|
![]() |
|
|