|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matpakkeregler?
Hvis du leser HI's første innlegg, så står det at han hadde med en halv vaffel, tviler på at det var det eneste han hadde å spise. Hvis jeg sender med eple, gulrøtter, youghurt, så er det i tillegg til brødskivene.
![]() |
#42 |
Bedreviter
|
Mens min andreklassing ville ha kastet maten i skam og trolig gått sulten resten av dagen. Det er heller ikke gitt at hun ville kommet på å informere meg om forbudet etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Ustabil
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Jeg syns dette er paradoksalt, egentlig. På den ene siden forteller de fra skolene stadig vekk hvor mye de har å gjøre, at de ikke greier å følge opp ditt og datt, at det er umulig for dem å sjekke om vaffelen er grov eller ikke. Og samtidig lager de altså slike regler, som de jo må vite med seg selv når de lager dem at dette vil de ikke greie å følge opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Matpakkeregler?Ja, det bør selvfølgelig kommuniseres til foreldrene i et skriv, jeg er absolutt enig i det.
![]() |
#45 |
Ustabil
|
Men det er jo akkurat dette. Når læreren ikke gir beskjed til foreldrene, og bare til barnet, og sier til foreldrene at de ikke skal stole på barnet - da henger det ikke sammen lengre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Nek er allrighte dyr
Det er klart at regler skal informeres tydelig ut, men deretter ser jeg ikke problemet. Er det ikke bare for foreldrene å forholde seg til dem og IKKE sende med sånt på skolen? Jeg skjønner at det er vanskelig for barn å følge regler, hvis de voksne synes det er så vanskelig.
![]() |
#47 |
Nek er allrighte dyr
Nå er vi jo på nett, så vi vet vel egentlig ikke om det har gått ut infoskriv eller blitt informert om på foreldremøte fra før? Hvis ikke, så er det dårlig, og det bør forandres hvisd de skal ha regler for mat.
![]() |
#48 |
Ustabil
|
Nei, det er akkurat det det ikke er. For i følge lærerne har barna tendenser til å misforstå, mistolke, overdrive, og jeg tror det er mange eksempler på at så har skjedd. Så om mitt barn kommer hjem og forteller at "det er ikke lov med ditten og datten på matpakka", så sier jeg til barnet at inntil jeg får konkret beskjed direkte fra skolen på det, så forholder jeg meg ikke til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
flisespikker
|
Regler er jo aldri problematiske hvis folk følger dem. Hvis alle følger dem uansett, trenger man jo faktisk ikke regler - reglene er der fordi alle ikke følger dem. Og da er det veldig relevant hva man eventuelt gjør når reglene brytes. Jeg skjønner godt hva bina mener her. Skal man ha regler, bør man ha en fornuftig og konstruktiv reaksjonsmåte når reglene ikke overholdes.
![]() |
#50 |
Nek er allrighte dyr
Nå var vi litt på forskjellige steder. Det jeg mente er at dersom reglene ble kommunisert ut tydelig til foreldrene, enten i infoskriv, på leksplan, på foreldremøte (min erfaring er at de gjerne gjør det i alle disse fora, da skolen tydeligvis har erfaring med at mange ikke får det med seg 1 og 2 gang), så er det ingen grunn til at det skal være et problem. Da sender man ikke med den vaffelen eller kaka eller kjeksen. Så enkelt er det, egentlig.
![]() |
#51 |
Ustabil
|
Jeg kan si hvordan det har vært hos oss. I forhold til mat kom det en gang et diffust tema på et foreldremøte. Det ble snakket om "sunn mat", "viktig å spise frokost", men ikke noe mer enn det. I forhold til klær kommer det diffuse meldinger på ukeplanen "husk klær etter årstid, mange kalde barn for tiden", uten at jeg vet om det gjelder MITT barn. Og så videre. Lite konkret, ingenting som gjør at jeg oppfatter noen mat som forbudt, eller at jeg oppfatter at mitt barn er for dårlig kledt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Nek er allrighte dyr
![]() |
#53 |
Bedreviter
|
Det er en vesensforskjell mellom å kommunisere direkte til ungene når de bryter en regel eller når foreldrene har brutt en regel. Hvis Frøkna roper høyt i timen, kan lærerer snakke med henne, og det er alt som skal til (I wish!) for at hun skal klare å være stille. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Ustabil
|
Jeg er selv ufattelig treg noen ganger. Jeg får ikke med meg alle beskjeder. Tror at jeg har nådd min maksgrense for hva jeg greier å ta inn på en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Nek er allrighte dyr
Ok, det har jo med hvordan overgangen fra barnehage til skole er, det er en forskjell på å barnehage med flere voksne pr barn og mer lek enn læring. Det er mitt ansvar å passe på at mitt barn har skiftetøy og godt nok tøy til årstiden, en slik info tar jeg som en påminnelse til å sjekke hylla og hva som henger på skolen/Sfo. Dersom mitt barn konstant hadde manglet klær etter årstid, så hadde jeg forventet en beskjed i meldingsboka. På skolen er det ikke en primæroppgave for læreren å sjekke tøyet til ungene, det er vårt og barnets ansvar.
![]() |
#56 |
Ustabil
|
Resonnementet mitt er likt ditt, men min konklusjon er at skolenikke bør lage regler som de ikke kan håndheve. Derfor bør det ikke lages regler om vafler, boller, rundstykker, horn, pålegg, middagsrester, osv. Forbud mot brus og godteri, og ferdig med forbudene. For alle kan se hvis barnet har med seg sjokolade eller potetgull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Nek er allrighte dyr
Joda, jeg ser den. Da er det jo veldig viktig at skolen klarer å informere tydelig ut til foreldrene. Her gis den samme beskjeden (trykk det inn.
![]() |
#58 |
Ustabil
|
I forhold til klær så mener jeg ikke at skolen skal følge med og sende lapper som de gjorde i barnehagen, men jeg antar i min enkelhet at det et fåtall barn som ikke har regntøy, utedress, votter, lue, osv. Jeg antar også at en del av de foreldrene som ikke sender med fornuftige klær er de samme som ikke sender med fornuftig mat. Videre antar jeg at en del av disse foreldrene sjelden går på foreldremøter. Derfor mener jeg at det er bortkastet energi å ta opp med nikke-gruppen at det er viktig med slike og sånne klær, for de nikker og er enige, og gjør det. Da er det bedre å sende en lapp hjem til lille Per og fortelle foreldrene at "Per må ha regntøy og gummistøvler på skolen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Nek er allrighte dyr
![]() |
#60 |
Ustabil
|
Og jeg satt nå der, laget kruseduller på møteinnkallingen, tenkte på om jeg kom til å rekke hjem til "Hellstrøm rydder opp" - og ante ikke at det var meg hun siktet til. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|