Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakkeregler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-09, 11:05   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matpakkeregler?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

@Lykken: Jeg er et stykke på vei enig i at dersom de skal ha regler, så lager de dem litt enkle og grovmaskede. Men selv om regelen hadde vært helt grei, synes jeg uansett det er uheldig at læreren sier til en førsteklassing at han/hun har noe "forbudt" i matpakken - det burde tas opp med foreldrene.

Jeg er litt uenig, min første-og nå andreklassing har ingen problemer med å svelge at læreren sier at noe er forbudt, og gir beskjeden videre. Men kan vel skjønne at andre synes det kan være problematisk hvis regelen ikke er kommunisert ut tydelig og at reglene er oversiktlige (som at vafler, kjeks, kake og sjokolade ikke er lov, da hjelper det ikke at at 1 av 20 har med grov vaffel og ikke kan forholde seg til en slik regel).

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 11:07   #2
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det kan være veldig uheldig å gi en slik forbudt beskjed foran andre barn.. Mine barn som er ganske ferske på ny skole, ville blitt knust. Jeg tror også de ville fått høre det av de andre i klassen også.
Slike beskjed kan bli gitt foreldrene, og ikke i plenum. I det minste.

Gammel 10-11-09, 11:10   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er litt uenig, min første-og nå andreklassing har ingen problemer med å svelge at læreren sier at noe er forbudt, og gir beskjeden videre.

Mens min andreklassing ville ha kastet maten i skam og trolig gått sulten resten av dagen. Det er heller ikke gitt at hun ville kommet på å informere meg om forbudet etterpå.

Selvsagt skal skolen kommunisere reglene direkte til foreldrene og ikke gå via ungene. Dels fordi en hel del barn synes det er svært vanskelig å høre at de har brutt reglene (eller få kjeft, som mange ville tolket det som), og dels fordi barna ofte ikke har noen mulighet til å styre at reglene følges (for eksempel fordi de ikke selv har kontroll over hva som havner i matpakken).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 11:46   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det bør selvfølgelig kommuniseres til foreldrene i et skriv, jeg er absolutt enig i det.
Men jeg synes det er rart hvis ungene ikke kan forholde seg til at læreren sier at noe ikke er lov, de har jo regler de forholder seg til hele dagen, og de blir sikkert brutt daglig også (være stille, ikke løpe etc). De kan vel ikke gå i kjelleren hver gang læreren forteller dem at noe ikke er lov eller at de har brutt en regel? Men mulig jeg har så lite følsomme unger at jeg ikke forstår problemstillingen. Akkurat i dette tilfellet synes jeg læreren kunne gitt lov til å spise den halve vaffelen og sendt en melding med hjem istedenfor. Felles info er jo også et must, som sagt. Det er jeg kansje reagerer mest på, det er hvor opphisset man blir over ditt og datt, både i barnehage og skole, det må være utrolig slitsomt å forholde seg til for de ansatte.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 10-11-09, 11:49   #5
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Men jeg synes det er rart hvis ungene ikke kan forholde seg til at læreren sier at noe ikke er lov, de har jo regler de forholder seg til hele dagen, og de blir sikkert brutt daglig også (være stille, ikke løpe etc).

Det er jeg kansje reagerer mest på, det er hvor opphisset man blir over ditt og datt, både i barnehage og skole, det må være utrolig slitsomt å forholde seg til for de ansatte.

Men det er jo akkurat dette. Når læreren ikke gir beskjed til foreldrene, og bare til barnet, og sier til foreldrene at de ikke skal stole på barnet - da henger det ikke sammen lengre.

Det er jo lærerne som legger opp til dette, som etter min oppfatning er et tafatt forsøk på å styre informasjonsflyten.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 11:45   #6
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns dette er paradoksalt, egentlig. På den ene siden forteller de fra skolene stadig vekk hvor mye de har å gjøre, at de ikke greier å følge opp ditt og datt, at det er umulig for dem å sjekke om vaffelen er grov eller ikke. Og samtidig lager de altså slike regler, som de jo må vite med seg selv når de lager dem at dette vil de ikke greie å følge opp.

Og fordi det er så komplisert å følge opp, så kan de ikke ta opp ting med foreldrene, men må ta det med barna, der og da. Men foreldrene må jo IKKE ta for god fisk det ungene forteller hjemme, det er fali det.

Så hvordan har man da tenkt at dette skal fungere? Det er oftest foreldrene som avgjør hva ungene får i matpakken. Hvordan skal læreren kunne påvirke innholdet i matpakken, hvis læreren ikke kan ta det opp med foreldrene, og ikke vil at foreldrene skal tro på det barna forteller?

Da ender det jo med en masse styr for læreren og en masse frustrasjon for elevene. Og da er det at jeg vender tilbake til utgangspunktet. Hvorfor lager man regler som man verken kan håndheve eller ønsker å informere foreldrene om?

Gammel 10-11-09, 11:49   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns dette er paradoksalt, egentlig. På den ene siden forteller de fra skolene stadig vekk hvor mye de har å gjøre, at de ikke greier å følge opp ditt og datt, at det er umulig for dem å sjekke om vaffelen er grov eller ikke. Og samtidig lager de altså slike regler, som de jo må vite med seg selv når de lager dem at dette vil de ikke greie å følge opp.

Og fordi det er så komplisert å følge opp, så kan de ikke ta opp ting med foreldrene, men må ta det med barna, der og da. Men foreldrene må jo IKKE ta for god fisk det ungene forteller hjemme, det er fali det.

Så hvordan har man da tenkt at dette skal fungere? Det er oftest foreldrene som avgjør hva ungene får i matpakken. Hvordan skal læreren kunne påvirke innholdet i matpakken, hvis læreren ikke kan ta det opp med foreldrene, og ikke vil at foreldrene skal tro på det barna forteller?

Da ender det jo med en masse styr for læreren og en masse frustrasjon for elevene. Og da er det at jeg vender tilbake til utgangspunktet. Hvorfor lager man regler som man verken kan håndheve eller ønsker å informere foreldrene om?

Det er klart at regler skal informeres tydelig ut, men deretter ser jeg ikke problemet. Er det ikke bare for foreldrene å forholde seg til dem og IKKE sende med sånt på skolen? Jeg skjønner at det er vanskelig for barn å følge regler, hvis de voksne synes det er så vanskelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 10-11-09, 11:51   #8
bina
Ustabil

Standard

Det er klart at regler skal informeres tydelig ut, men deretter ser jeg ikke problemet. Er det ikke bare for foreldrene å forholde seg til dem og IKKE sende med sånt på skolen? Jeg skjønner at det er vanskelig for barn å følge regler, hvis de voksne synes det er så vanskelig.

Nei, det er akkurat det det ikke er. For i følge lærerne har barna tendenser til å misforstå, mistolke, overdrive, og jeg tror det er mange eksempler på at så har skjedd. Så om mitt barn kommer hjem og forteller at "det er ikke lov med ditten og datten på matpakka", så sier jeg til barnet at inntil jeg får konkret beskjed direkte fra skolen på det, så forholder jeg meg ikke til det.

Hvis jeg skulle tilpasset meg alt som mine barn har innbilt seg om skolen, så hadde jeg antagelig endt med å holde dem hjemme.

Gammel 10-11-09, 11:51   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart at regler skal informeres tydelig ut, men deretter ser jeg ikke problemet. Er det ikke bare for foreldrene å forholde seg til dem og IKKE sende med sånt på skolen?

Regler er jo aldri problematiske hvis folk følger dem. Hvis alle følger dem uansett, trenger man jo faktisk ikke regler - reglene er der fordi alle ikke følger dem. Og da er det veldig relevant hva man eventuelt gjør når reglene brytes. Jeg skjønner godt hva bina mener her. Skal man ha regler, bør man ha en fornuftig og konstruktiv reaksjonsmåte når reglene ikke overholdes.

Gammel 10-11-09, 11:07   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er hårreisende at et barn ikke får lov å spise matpakken sin, håper virkelig han hadde med seg noe annet i tillegg og ikke satt der sulten.
Og jeg er helt enig med de som sier at slike beskjeder ikke skal gis til barn foran andre barn. Barn får veldig lett skyldfølelse! Nei, dette er ikke bra. Og hvorfor har ikke foreldrene hørt noe? Slike ting skal vel tas opp på foreldremøter?

Gammel 10-11-09, 11:09   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes det er hårreisende at et barn ikke får lov å spise matpakken sin, håper virkelig han hadde med seg noe annet i tillegg og ikke satt der sulten.

Hvis du leser HI's første innlegg, så står det at han hadde med en halv vaffel, tviler på at det var det eneste han hadde å spise. Hvis jeg sender med eple, gulrøtter, youghurt, så er det i tillegg til brødskivene.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 10-11-09, 12:19   #12
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Hårreisende. Synes ikke skolen har noe som helst med hva elevene har i matpakka. OK at det ikke er greit med brus, godteri osv. men kjære! Den der var for drøy. Dere burde ta det opp og forklare problemet. Og ikke yoghurt liksom? OK at det inneholder sukker, men likevel. Og ikke fiskekake som pålegg? Hva slags person er det som sa dette? Læreren? (mulig det sto men husker ikke). Jeg er skikkelig sjokkert jeg.

Gammel 10-11-09, 12:20   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kumilla, her.

Hårreisende. Synes ikke skolen har noe som helst med hva elevene har i matpakka. OK at det ikke er greit med brus, godteri osv. men kjære! Den der var for drøy. Dere burde ta det opp og forklare problemet. Og ikke yoghurt liksom? OK at det inneholder sukker, men likevel. Og ikke fiskekake som pålegg? Hva slags person er det som sa dette? Læreren? (mulig det sto men husker ikke). Jeg er skikkelig sjokkert jeg.

Ja, hiss deg ordentlig opp nå!

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 10-11-09, 12:47   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Uhm, jeg er kanskje en smule sur idag.
Jeg er enig i at dersom de nekter fiskekake og alt mulig, så blir det feil.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 10-11-09, 13:33   #15
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg synes det er rart hvis ungene ikke kan forholde seg til at læreren sier at noe ikke er lov, de har jo regler de forholder seg til hele dagen, og de blir sikkert brutt daglig også (være stille, ikke løpe etc). De kan vel ikke gå i kjelleren hver gang læreren forteller dem at noe ikke er lov eller at de har brutt en regel?

To ting: Da må man først være klar over (og enig i) regelen, dessuten er matpakken der og da altså forbudt. Det er klart det oppleves som leit. Man får jo kjeft for noe man ikke selv er skyld i - det er mest sannsynlig ikke barnet selv som har puttet det forbudte i matpakken.

Poenget mitt er vel at jeg ofte får inntrykk av at det er foreldrene som problematiserer regelverket, og at dersom alle foreldre hadde respektert at skolen/lærerne har tidsbegrensning på å følge opp alle mulige individuelle varianter som grove vafler istedenfor lys vaffel, så hadde det nok vært litt lettere i hverdagen for dem, og ergo kommer vel det ungene til gode. Jeg liker rett og slett ikke at lærerne må bruke masse tid på å diskutere, følge opp og mase om helt greie regler. Selvfølgelig skal man på foreldremøte og FAU diskutere regler som er omstridt, men at hver og en skal sitte på sin tue og sutre over en vaffel eller 87% sjokolade er bare dårlig samarbeid. Men igjen, det er selvfølgelig viktig at det kommuniserer godt ut til foreldrene, gjerne med en god begrunnelse for regelen.

Det er vel bare for læreren å la være å hisse seg opp over mulig usunn mat (som faktisk slett ikke trenger være det!) om hun syns det er for mye å gjøre? Verre er det ikke.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Resonnementet mitt er likt ditt, men min konklusjon er at skolenikke bør lage regler som de ikke kan håndheve. Derfor bør det ikke lages regler om vafler, boller, rundstykker, horn, pålegg, middagsrester, osv. Forbud mot brus og godteri, og ferdig med forbudene. For alle kan se hvis barnet har med seg sjokolade eller potetgull.

Så enkelt kan det gjøres.

Uhm, jeg er kanskje en smule sur idag.

Hehe, jeg skulle til å spørre om du hadde en spesielt dårlig dag, for så vanskelig pleier du ikke være så ofte.

Gammel 10-11-09, 14:40   #16
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Hadde mitt barn fått den beskjeden så hadde jeg tatt det opp med læreren.

Det er jo ingen vits i å ha regler om foreldrene ikke får beskjed om reglene. Og, slike ting bør gå via de voksne og ikke barna.

Gammel 15-11-09, 00:11   #17
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har havregryn, yoghurt, biola (kommer an på hva jeg har i kjøleskapet), frosne bær, sitron og banan i smoothien. Det har hendt ungene har mer igjen når de kommer fra skolen og smoothien ser jevn og fin ut. Jeg lager den om morgenen da, det er klart. Smoothien jeg lager pleier ikke å være så tjukk.

Gammel 15-11-09, 00:38   #18
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes forbud rett og slett må kommuniseres til foreldre ikke til barna.

Mazungen fikk matmuffins konfiskert av barnehagen pga et barn på gruppen hadde nøtteallergi. Muffinsen laget hjemme var jo langt mer allergisikker enn kjøpt brød som godt kan ha spor av nøtter seg. At noe har form som muffins eller vaffler betyr jo ikke at det er usunt. Begge deler er vel så sunnt som loff som da regnes som brød.

Jeg har et barn som ikke drikker melk. Biola eller til og med yoghurt har vi blitt bedt om å få i henne. Dersom skole eller barnehage skulle forby dett ville jeg ha reagert.

Jeg har ikke hittil sendt med Mazungen grove vaffler, men har ingen innvendinger mot det. Man kan da ikke forby noe fordi det er hjereformet. Det blir som å forby dansk rugbrød fordi detligner på sjokoladekake.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 00:45   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg jobber i en barnehage med høyt fokus på kosthold, så jeg har alltid hatt et veldig avklart forhold til hva en matpakke bør inneholde. I barnehagen hos oss får de ikke ha med yoghurt, for eksempel. Dette er ikke mat. Selvfølgelig finnes det "sunnere" yoghurter, men for å unngå å måtte stå å lese innholdsdeklarasjoner i øst og vest, så sa vi nei til yoghurt. På samme måte som vi ikke har kaker, is og boller ved bursdagsfeiringer.

Dette er en av de tingene jeg har forandret mening på i løpet av min tid som forumaktiv og barnehagemamma. Jeg pleide også å tenke som deg, ikke noe søtt i barnehagen. Vel, min sønn hadde ikke fått dekket kalsiumbehovet sitt uten en daglig yoghurt, og et slikt forbud hadde faktisk gjort hverdagen mindre sunn for min sønn.

I tillegg er det barn som faktisk ikke har annen feiring enn den de har i barnehagen, og da syns jeg (og heldigvis barnehagen vår) også at de skal få ha med seg det de vil. Det innebærer at det i et par perioder blir søtsaker hver uke i barnehagen, men i et langt livsløp syns jeg ikke det er så ille.

Jeg skjønner at man det er greit med kjøreregler og at barnehage og skole ikke kan sjekke innholdet i alt barna har med seg, men det er lov for lærere og barnehageansatte å bruke sunn fornuft også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 00:45   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å forby litt mindre sunne, men vanlige matvarer som yoghurt synes jeg blir tullete. Spør man (ok sikkert ikke alle, men mange) ernæringsfysiologer er det ingenting i veien for å ha yoghurt med som en del av et variert kosthold. Så lenge barnehage/skole ikke har matordning, men vi snakker om matpakker, synes jeg det er begrenset hvor hardt man kan begrense det som sendes med. Å forby godterier er en grei sak, det skjønner alle. Men å diktere foreldrene på brød/ikke brød, utmalingsgrad på melet brødet er bakt av, mengde grønnsaker og frukt, type pålegg, type melkeprodukter etc blir litt i overkant synes jeg. Barnas kosthold er foreldrenes ansvar, og all den tid det ikke er enighet i samfunnet om hva som er det beste kostholdet og hvor stor rolle dette spiller, synes jeg offentlige institusjoner skal være litt forsiktige med detaljstyringen. Hva som står på bordet når barnehagen selv serverer maten blir en annen sak.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.