|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?
Jeg synes Katta sier det veldig fint og mener hun fremhever et helt vesentlig poeng som er avgjørende for hvordan jeg tenker omkring lekser i dag. Skolehverdagen i dag er så totalt annerledes en da vi var små, det er egentlig ikke sammenlignbarn engang.
|
|
|
#2 |
|
Er frisk!
|
Nettopp derfor kommer Storebror til å slutte på SFO noen dager i uka fra tredje klasse. Nå har vi jobbet med selvstendighet i to år, nå klarer han å gjøre lekser alene. Det skal ha da gjøre mandager og onsdager neste år, fra 13.30 til 16.00 når vi kommer hjem. Da er ukas lekser unnagjort og alle ettermiddager fri til andre ting.
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Det er jo fint for dere. Selv foretrekker jeg at barnet mitt er på AKS og gjør lekser med venner og lærere. Både fordi det er mer sosialt og fordi hun da får hjelp om hun trenger det. (Jeg ser også hvor stort utbytte de får av å gjøre lekser med venner de sitter i samme TIEY gruppe med).
|
|
|
#4 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg synes det er litt rart at det ikke fokuseres mer på hvilket utbytte barna selv får av leksene, jeg. Har det ikke vært noe forskning som viste at lekser hadde ganske lite for seg i så måte? Er det da riktig å beholde dem for at foreldrene skal føle at de har oversikt?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det er jo nettopp noe av mitt poeng. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg har en som gjør lekser uten problemer og en som det er en daglig kamp med når det gjelder det samme. Mellomste sliter med lekser, han har ikke fått innarbeidet noen god rutine. Før når han var yngre nyttet det ikke å gjøre lekser når han kom hjem, han var rett og slett sliten av å sitte stille og hadde fortsatt mye energi som måtte ut. Han satt nærmest en halvmeter over stolen og hadde ikke nubbsjangs til å klare å konsentrere seg om det han skulle gjøre. Ikke at konsentrasjonen var så mye bedre litt senere, men han satt i allefall på stolen....
|
|
|
#7 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Det har selvsagt alt å si at leksene er meningsfulle og ikke bare lekser for å "plage" elevene. Så langt har alle leksene Storebror har fått vært både meningsfulle og "passelige" med hensyn til tidsbruk (hvis han bruker tida skikkelig såklart- han kan fint bruke 2 timer en dag på lekser, men da er det fordi han surrer 80% av tida) - og da er det klart at jeg som mor og han som elev synes lekser er mer ok en om det bare var tull han drev med.
|
|
|
|
#8 |
|
weird
Åh, jammen da så. Da pakker vi forskningen pent bort og fortsetter i leia vi føler oss frem til er riktig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det tror jeg på, men for elever med høyere sosioøkonomisk bakgrunn vil det nok "lønne seg" med lekser. Skolen må iallfall organiseres helt annerledes dersom man skal avskaffe leksene. Mindre pensum, mindre grupper, mindre støy osv. Slik ståa er i dag, er jeg for lekser. At det slår dårlig ut for noen, kan ikke overstyre at det er nyttig for flertallet. Som Magica sier, lekser er øving og øving er bra for de fleste. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Hvorfor må en ha mindre pensum uten lekser? Det er bare tull. Med heldagskole som inkorpererer SFO blir det mere timer til øving innenfor normert arbeidstid. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ræv med ører
Det er det jeg også tenker. Man må nesten finne opp kruttet helt på nytt når det gjelder samarbeid hjem-skole. Å bare kutte leksene før en annen plan er på plass tror jeg ikke gavner noen.
|
|
|
#12 |
|
Er frisk!
|
Denne undersøkelsen dreier seg om noe helt annet, nemlig om ALLE elever får utbytte av lekser. Nei, alle gjør ikke det. Men å si at det betyr at alle de som får utbytte av lekser (for det finnes ganske mange av dem også), det er å dra det for langt. Så lenge du ikke kan vise meg forskning på at det ikke hjelper for læringen å øve, kommer jeg til å ha tro på å øve på det man lærer på skolen hjemme.
|
|
|
|
#13 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Tankevekkende om lekser?Hallo Oslo. Det er jo ingen som sier at ikke øving og skolearbeid fører til mer læring, men i hvilke former det sksl foregå. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
weird
Beklager, men det er da virkelig ikke min jobb å overbevise deg til noe i det hele tatt. Jeg finner det bare litt betenkelig at det i en kunnskapsformidlingssammenheng er så liten interesse for at den skal være evidensbasert. Kunnskap og forskning henger jo sammen. For meg representerer synsegreia det motsatte.
|
|
|
|
|
#15 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg er nok ikke helt enig med dere - og knapt nok meg selv - i dette spørsmålet. Jeg er veldig ambivalent i forhold til lekser. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Lille meg: den viktigste (statistiske) forutsetningen for å lykkes på skolen, er at man har foreldre som selv lyktes på skolen/følger opp skolegangen/tar ansvar for sine barns læring. Det er blodig urettferdig, men slik er det. Jeg klarer heller ikke å se for meg hvordan man skal kunne snu denne statistikken uten å både legge om skolesystemet totalt eller sette inn uforholdsmessige ressurser i skolen. (Og fortsatt ville man ikke få bukt med statistikken; man ville i beste fall heve elevenes kompetansenivå generelt, men det ville fortsatt være de med best forutsetninger som kom best fra det. (Ikke at jeg hevder at en generell kompetanseheveing ikke ville være en god ting altså.)) |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Det er ingen tvil om at noe av grunnen til at jeg synes det blir mye lekser er at spesielt eldstemann har fritidsaktiviteter som tar mye tid. Men jeg er uenig i at man bør nedprioritere det til fordel for lekser. Det finnes mye skolen ikke underviser i, og det er viktig at det er rom for å drive med andre ting utenom skolen. Spesielt i og med at lekser ikke har så mye å si for læring. (Noe som i seg selv er litt skuffende fordi man legger utrolig mye tid og energi ned i denne lekselesingen og jeg føler jo at jeg driller inn viktige ting til tider).
|
|
|
#19 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Men er det korrekt? Har virkelig ikke lekser mye å si for læring? Er det bred enighet om dette?
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Vi merker nå et hav av forskjell, i alle fall. De ukene vi øver på glosene: 9 til 10 rett av 10 på ukestesten. De ukene vi ikke gjør det: 2 til 3 rett. Helt konsekvent. |
|
|
|
![]() |
|
|