Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av en del andre tråder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-07, 19:48   #81
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Dette skrev du og da lurte jeg på om du mener alle ungdommer har sex fordi de har lyst på det.

Dette er ikke sammenlignbart. Sex er noe man har for lystens skyld, og da mener jeg lysten på sex i egenskap av seg selv, ikke i egenskap av et kontantkort. Hvis man selger kroppen sin for tjenester blir det jo et overgrep, for da er det ikke sexen man har lyst på.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei, det kan jeg jo ikke påstå, men hvordan dro du den konklusjonen?

Etter å ha lest diskusjonene du referere til kan jeg ikke se at noen her inne synes ungdom burde ha sex uten å ha lyst til det. Diskusjonen går vel mer på hvordan forhold man har til sex, og hvordan man best mulig hjelper ungdommen til selv å velge om man vil eller ikke.

Poenget mitt er at ungdom ikke er istand til å ta den avgjørelsen fordi de ikke har livserfaring nok til å se konsekvensene av sine egne handlinger.

Gammel 10-02-07, 21:13   #82
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Veldig, veldig mange overgrepsofre har sex de egentlig ikke har lyst på (selv om de later som om de har det) og helt uten å få kontantkort etc. for det. Jeg ville ha blitt meget betenkt om min tenåring stadig vekk hadde sex med andre og allerede påstod at hun klarte å ha "sex uten følelser" osv. Altså kompissex.

Det vil ikke nødvendigvis si at det var noe galt, men sjansen for at det skulle være det ville være såpass stor at jeg ville tatt hele atferden som et eneste stort varselssignal og prøvd å finne ut av det. Jeg synes det er tragisk dersom man i tidlige tenår allerede er så blasert at man bruker sex på den måten.

Ja, og jeg er ikke uenig i det. Men igjen, da har man sex for å oppnå noe annet et tilfredstillelse av egene seksuelle lyster. Feks sex for å bli akseptert, populær, følelse av å ikke være verdt mer o.l. Det vil jo da si at man bruker sex som en byttevare, og det blir igjen et overgrep.

Mitt innlegg var et svar på om det er ok og bruke sex som byttevare, jeg synes ikke det er ok. Kompissex er noe man har lyst på og vil, ikke noe man gjør fordi man må eller føler at man er nødt til det fordi man ikke er verdt mer. Jeg definerer ikke kompissex slik du gjør, for den vil jo ikke være uten følelser, men uten forpliktelse om en varig relasjon. Det er for meg en forskjell.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 21:18   #83
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vil jo da si at man bruker sex som en byttevare, og det blir igjen et overgrep.

Hva? For noe tull. For at det skal være et overgrep må det være en overgriper. Du mener vel ikke seriøst at h*n som har sex med en person som har sex for å føle seg verdt noe skal få en psykolog til å analysere hvorfor denne personen har sex? Jeg har hatt både ons´er og sexvenner og jeg kan ikke akkurat påstå at jeg har spurt dem om hvorfor de har et seksuelt behov. Er jeg da en mulig overgriper?

Gammel 10-02-07, 21:20   #84
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det ser ut som om vi er på to helt forskjellige planeter, og at det er feiltolkning og misforståelser som blir litt i overkant meningsbærende.

Jeg må bare på Kasia. To forskjellige planeter.

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

...Både jeg og Jessica blir sett på som strutser som ikke egner oss til å være rundt ungdommer, som ikke forstår hvordan verden ser ut osv osv osv.
For alle som kjenner oss irl er dette ikke tilfelle, vi er derimot reflekterte, gjennomtenkte og sterke personer som absolutt har masse å bidra med både i egen familie og til andre ungdommer.

Det kan godt være det. Mange her inne forstår deg tydeligvis helt feil, ettersom du har fått "strutsestempelet". Jeg forstår deg helt feil. Du klarer kanskje ikke å forklare meg hva du mener?

Veldig mange her inne tror tydeligvis at man må være enig i ungdomskulturen for å forstå sine barn og kunne veilede de best mulig på deres ståsted, min erfaring er at ungdommene VIL ha klare grenser og følelsen av at vi som foreldre bryr oss nok om dem til at vi sier NEI.
De omtaler oss da som teite og gammeldagse, men på innsiden er de glad for å vite at vi ikke er i deres verden og at de er trygge på rammene.

Det jeg egentlig hadde tenkt med dette innlegget var å spørre dere hvordan dere stiller dere til sex som forhandlings-verktøy, det er nemlig også en del av ungdomskulturen, "vi har jo sex allikevel, hvorfor ikke få noe mer ut av det" sex for penger er bare en del av det, sex for smykker, klær, middager osv osv osv
I forhold til endel holdninger jeg har sett her inne vil jeg tro dette er like "greit" som vennesex, det er jo noe to parter blir enige om på forhånd og derfor ikke noen form for overgrep.........

Og her blir jeg bare... stum. Hvordan har du klart å dra dette ut av diskusjonene? Man kan anerkjenne ungdomskulturen som en realitet, uten å være enig. Som Kie sier - grøftefyll er aldri OK. Men jeg vil kunne være tilgjengelig om det skjer. Fyllesex som fjortenåring er heller ikke OK. Men dersom det skulle skje, vil jeg det skal være med kondom.

Vi ønsker alle å gi våre barn den ballasten som skal til for å ta det jeg som forelder mener er gode valg. Men det er ikke alltid det blir slik. Og da vil jeg "begrense skadene". Hvordan du kan mene at dersom man mener vennesex er OK, ja da mener man at prostitusjone er OK... hjelpe og trøste meg. Det blir vanskelig å skulle diskutere noe med slikt sprik i virkelighetsforståelsen.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Så til spørsmålet ditt Zefid: Selvfølgelig er det ikke greit å selge sex mot ting. (ingen overraskende svar fra meg )

Og fra en annen planet - det er ikke greit å ha sex for ting. Var det et overraskende svar?

Gammel 10-02-07, 21:21   #85
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hva? For noe tull. For at det skal være et overgrep må det være en overgriper. Du mener vel ikke seriøst at h*n som har sex med en person som har sex for å føle seg verdt noe skal få en psykolog til å analysere hvorfor denne personen har sex? Jeg har hatt både ons´er og sexvenner og jeg kan ikke akkurat påstå at jeg har spurt dem om hvorfor de har et seksuelt behov. Er jeg da en mulig overgriper?

Det kan like gjerne være et overgrep man gjør mot seg selv, jeg så det med en gang jeg hadde skrevet det. Burde utdypet dette, jeg mener altså at et offer for sexovergrep er i stand til å fortsette overgrepene mot seg selv. Vet ikke heløt hva dette kommer av, men det er en vanlig reaksjon, og er vel ofte et resultat av å føle seg uten verdi.

Gammel 10-02-07, 21:21   #86
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fader, nå trodde jeg du var helt på tur.

Gammel 10-02-07, 21:22   #87
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Fader, nå trodde jeg du var helt på tur.

Jeg er dessverre det innimellom også

Gammel 10-02-07, 21:58   #88
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og jeg er ikke uenig i det. Men igjen, da har man sex for å oppnå noe annet et tilfredstillelse av egene seksuelle lyster. Feks sex for å bli akseptert, populær, følelse av å ikke være verdt mer o.l. Det vil jo da si at man bruker sex som en byttevare, og det blir igjen et overgrep.

Mitt innlegg var et svar på om det er ok og bruke sex som byttevare, jeg synes ikke det er ok. Kompissex er noe man har lyst på og vil, ikke noe man gjør fordi man må eller føler at man er nødt til det fordi man ikke er verdt mer. Jeg definerer ikke kompissex slik du gjør, for den vil jo ikke være uten følelser, men uten forpliktelse om en varig relasjon. Det er for meg en forskjell.

Poenget mitt er vel at mye rart kan se ut som kompissex på overflaten, uten at det er kun det.

Jeg tror jo ikke akkurat at f.eks. guttene som har sex med den "frigjorte" jenta er klar over at det kanskje for henne oppleves som et slags selvpåført overgrep. En slags selvskading. Hun gir kanskje inntrykk av at det er helt greit og bare positivt osv.

Det er jo nettopp derfor en sånn atferd ville fått meg til å ville finne ut av om det var noe man bør reagere på som lå bak. Ikke at det nødvendigvis er det, men fordi det er så viktig å fange det opp når det er det. Og jeg vil heller ikke at mine sønner uten å skjønne det skal delta i noe som i realiteten er selvskading.

Jeg er muligvis litt påvirket av å ha hatt litt å gjøre med ekstremvariantene her. De som tilsynelatende er grenseløse og livsnytende. Som ikke ser noe i veien for å tilby en sugejobb i bytte mot et blad de ønsket seg etc. For dem har det jo også vært en gradvis utvikling. Det begynte ikke med prostitusjon. Men ingen er så flinke til å argumentere for at dette kun er nytelse og at de slett ikke har noen problemer. Utad. Jeg har vært av dem som ser den andre siden. Det misbrukte barnet.

Jeg husker jo også fra egen oppvekst at de mest "frigjorte" og "tøffe" jentene slett ikke hadde det noe bra. Men igjen; de var flinke til å overbevise andre om at dette var et helt selvstendig valg og noe de synes var veldig greit. Men det var som regel alltid ulykkelige jenter. Med vanskeligheter hjemme, overgrepshistorie osv.

Jeg tror ikke det er så veldig naturlig for alle å bedrive kompissex. Jeg synes man bør være litt på vakt og ikke umiddelbart svelge fremstillingen av dette som noe de synes er helt ok.

Derfor ville jeg blitt litt betenkt dersom mitt barn begynte slik. Jeg ville nok ha ønsket å forsikre meg om at det ikke lå noe annet, mindre hyggelig, bak atferden. Ikke at det alltid er slik. Men jeg, som mor, ville ha ønsket å vite. For å kunne hjelpe.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 22:09   #89
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Man kan anerkjenne ungdomskulturen som en realitet, uten å være enig. Som Kie sier - grøftefyll er aldri OK. Men jeg vil kunne være tilgjengelig om det skjer. Fyllesex som fjortenåring er heller ikke OK. Men dersom det skulle skje, vil jeg det skal være med kondom.

Vi ønsker alle å gi våre barn den ballasten som skal til for å ta det jeg som forelder mener er gode valg. Men det er ikke alltid det blir slik. Og da vil jeg "begrense skadene". Hvordan du kan mene at dersom man mener vennesex er OK, ja da mener man at prostitusjone er OK... hjelpe og trøste meg. Det blir vanskelig å skulle diskutere noe med slikt sprik i virkelighetsforståelsen.

Du beskriver så godt det jeg ville frem til om å anerkjenne virkeligheten uten å være enig i alt som gjøres.

Når det gjelder vennesex og prostitusjon så ser jeg at det kan - KAN - være samme drivkraften bak dersom vennesexen er et uttrykk for "selvskading". Dersom det å ligge med mange uten at det er følelser involvert osv. er noe man gjør fordi man ikke synes man fortjener bedre, at man mener andre har mer de skulle ha sagt enn seg selv, at man er til for å brukes osv. så vil det være omtrent det samme som også fører til at man mangler sperrer i forhold til prostitusjon. Altså er det ganske relevant å finne ut hvorfor vedkommende tilsynelatende mangler sperrene. For å forhindre det destruktive.

Om det ikke er selvdestruktiv atferd, så blir det jo noe annet. Selv om jeg nok ville ha vært litt bekymret for at ungdommen det gjaldt skulle bli veldig avstumpet om det foregikk i stor utstrekning med mange partnere osv.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 22:24   #90
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Poenget mitt er vel at mye rart kan se ut som kompissex på overflaten, uten at det er kun det.

Jeg tror jo ikke akkurat at f.eks. guttene som har sex med den "frigjorte" jenta er klar over at det kanskje for henne oppleves som et slags selvpåført overgrep. En slags selvskading. Hun gir kanskje inntrykk av at det er helt greit og bare positivt osv.

Det er jo nettopp derfor en sånn atferd ville fått meg til å ville finne ut av om det var noe man bør reagere på som lå bak. Ikke at det nødvendigvis er det, men fordi det er så viktig å fange det opp når det er det. Og jeg vil heller ikke at mine sønner uten å skjønne det skal delta i noe som i realiteten er selvskading.

Jeg er muligvis litt påvirket av å ha hatt litt å gjøre med ekstremvariantene her. De som tilsynelatende er grenseløse og livsnytende. Som ikke ser noe i veien for å tilby en sugejobb i bytte mot et blad de ønsket seg etc. For dem har det jo også vært en gradvis utvikling. Det begynte ikke med prostitusjon. Men ingen er så flinke til å argumentere for at dette kun er nytelse og at de slett ikke har noen problemer. Utad. Jeg har vært av dem som ser den andre siden. Det misbrukte barnet.

Jeg husker jo også fra egen oppvekst at de mest "frigjorte" og "tøffe" jentene slett ikke hadde det noe bra. Men igjen; de var flinke til å overbevise andre om at dette var et helt selvstendig valg og noe de synes var veldig greit. Men det var som regel alltid ulykkelige jenter. Med vanskeligheter hjemme, overgrepshistorie osv.

Jeg tror ikke det er så veldig naturlig for alle å bedrive kompissex. Jeg synes man bør være litt på vakt og ikke umiddelbart svelge fremstillingen av dette som noe de synes er helt ok.

Derfor ville jeg blitt litt betenkt dersom mitt barn begynte slik. Jeg ville nok ha ønsket å forsikre meg om at det ikke lå noe annet, mindre hyggelig, bak atferden. Ikke at det alltid er slik. Men jeg, som mor, ville ha ønsket å vite. For å kunne hjelpe.

Det er akkurat slike fremstillinger jeg har prøvd å sette ord på, det er nok sjeldent at ungdom har sex fordi de har lyst på det, men de er som du sier veldig flinke til å overbevise omgivelsene om at de vet hva de gjør og at det er av fri vilje. Jeg tror også at de i noen tilfeller tror på det selv...
Jeg er tydeligvis elendig på å uttrykke meg skriftlig for jeg ser ikke store forskjeller på dine og mine innlegg, jeg er jo til og med blitt kommentert for et av dine innlegg her inne.... Så det er tydelig at enten folk her inne gjør seg opp en mening med en gang de ser nicket eller at det er som jeg sier at jeg ikke får til å utrykke meg skikkelig.

Gammel 10-02-07, 22:28   #91
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Sjeldent? Jøss, du gir ikke de unge mye credit ser jeg.

Gammel 10-02-07, 22:30   #92
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

det er nok sjeldent at ungdom har sex fordi de har lyst på det

Tuller du? Når begynner man å ha lyst på sex da mener du?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 22:31   #93
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Du beskriver så godt det jeg ville frem til om å anerkjenne virkeligheten uten å være enig i alt som gjøres.

Når det gjelder vennesex og prostitusjon så ser jeg at det kan - KAN - være samme drivkraften bak dersom vennesexen er et uttrykk for "selvskading". Dersom det å ligge med mange uten at det er følelser involvert osv. er noe man gjør fordi man ikke synes man fortjener bedre, at man mener andre har mer de skulle ha sagt enn seg selv, at man er til for å brukes osv. så vil det være omtrent det samme som også fører til at man mangler sperrer i forhold til prostitusjon. Altså er det ganske relevant å finne ut hvorfor vedkommende tilsynelatende mangler sperrene. For å forhindre det destruktive.

Om det ikke er selvdestruktiv atferd, så blir det jo noe annet. Selv om jeg nok ville ha vært litt bekymret for at ungdommen det gjaldt skulle bli veldig avstumpet om det foregikk i stor utstrekning med mange partnere osv.

Signerer deg igjen jeg gitt, du sier det veldig tydelig.

Gammel 10-02-07, 22:36   #94
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Tuller du? Når begynner man å ha lyst på sex da mener du?

Jeg har sagt i et tidligere innlegg at de seksuelle driftene er en av de sterkeste driftene vi har, så at kroppen til ungdommen har lyst på utløsning har jeg ingen problemer med å se, men jeg mener allikevel at veldig mange unge har sex av helt andre grunner som feks, press, følelsen av å være den eneste som ikke har "gjort det", man er skikkelig forelsket og redd for at partneren skal slå opp hvis man ikke "gjør det", osv osv det finns mange former for press, press fra venner, kjæreste, media, moter, signaler som blir gitt overalt som er med på å prege ungdommene i sine valg, valg som vi foreldre skal veilede dem i, ikke villede

Gammel 10-02-07, 22:39   #95
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jaggu har verden forandret seg på 15 år, for jeg er ikke bekjent med alt dette presset. Jeg nekter ikke for at det eksisterer, så absolutt ikke, men jeg har som sagt ikke opplevd det i mine vennegjenger, verken i Bergen eller på østlandet. Vi er nok de eneste i Norge.

Gammel 10-02-07, 22:42   #96
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Sjeldent? Jøss, du gir ikke de unge mye credit ser jeg.

Det har da ingenting med kreditt å gjøre, det har rett og slett å gjøre med uerfarenhet. Jeg har ikke noe problemer med å se at ungdommen selv tror de kan og vet alt om alt, men som voksen vet jeg at det ikke er tilfelle, jeg vet at rundt neste hjørnet kan det dukke opp ting som gjør at man endrer mening, retning i livet osv.

Jeg husker veldig godt hvordan det var å være ung å tro at jeg hadde peling på alt og visste best hva som var best for meg, men når jeg ser tilbake ser jeg jo at jeg tok feil mange ganger, feil som jeg så langt det går ønsker å skåne ungene mine for.

Jeg er overasket over at det er så mange som blir sjokkerte over at jeg mener ungdom ikke har nok erfaring til å vite hva som er best for seg ei heller hva som de egentlig vil. Flokk-mentaliteten hos ungdommer er stor, der strømmen renner, der følger de ofte etter, det er ikke fordi de er dumme eller ikke fortjener kreditt, men fordi de er uerfarne

Gammel 10-02-07, 22:43   #97
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jada, jeg hører du sier det. Jeg blir ikke lenger sjokkert, bare oppgitt. Helt utrolig.

Gammel 10-02-07, 22:47   #98
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Standard

Jaggu har verden forandret seg på 15 år, for jeg er ikke bekjent med alt dette presset. Jeg nekter ikke for at det eksisterer, så absolutt ikke, men jeg har som sagt ikke opplevd det i mine vennegjenger, verken i Bergen eller på østlandet. Vi er nok de eneste i Norge.

Kanskje du har vært veldig heldig eller kanskje du rett og slett har glemt det, ikke vet jeg. Det jeg vet når man snakker om ungdom og ungdomskultur generelt er det viktig å ta med alle i beregningene sine,det at du ikke kjenner til min beskrivelse eller erfaring er ikke det samme som at den ikke finns

Gammel 10-02-07, 22:48   #99
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg gir opp. Det er ikke verdt å kaste bort mer tid på deg. Vær så god, neste!

Gammel 10-02-07, 23:10   #100
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har sagt i et tidligere innlegg at de seksuelle driftene er en av de sterkeste driftene vi har, så at kroppen til ungdommen har lyst på utløsning har jeg ingen problemer med å se, men jeg mener allikevel at veldig mange unge har sex av helt andre grunner som feks, press, følelsen av å være den eneste som ikke har "gjort det", man er skikkelig forelsket og redd for at partneren skal slå opp hvis man ikke "gjør det", osv osv det finns mange former for press, press fra venner, kjæreste, media, moter, signaler som blir gitt overalt som er med på å prege ungdommene i sine valg, valg som vi foreldre skal veilede dem i, ikke villede

Her er jeg faktisk enig med deg.
Endel unge ( i allefall da jeg var ung) debuterte pga press. Ikke nødvendigvis et reelt press, men et press de alikevel følte var der.
Klart vi foreldre skal veilede, men forstår ikke helt hvordan foreldre kan villede. For ingen foreldre med mer en to hjerneceller vil oppfordre sitt barn til å ha sex når de vil, hvor de vil osv.
De aller fleste foreldre vil jo oppfordre sine barn til å tenke seg godt om og stå for sine valg. Tørre og si nei, om det er det de føler for.
Men selv om man gjør dette og har en god dialog med sitt barn må en også være klar over at de unge har sex.
Og unger gjør ikke minst gjerne stikk motsatt av hva foreldrene sier om de blir for strikse. Blir man totalt nektet noe er det det som frister mest.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:23.