|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Gjør det? Jeg tenker på det mer som et retorisk spørsmål med formål å skape debatt. Hvilket det også gjorde. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren nok
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg tror generelt vi beveger oss mot et samfunn der vi krever og krever, og forventer å få mer og mer.
|
|
|
#4 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Endelig et konstruktivt innspill. Ja, det har du sikkert rett i, men er det ikke også slik at samfunnet krever mer og mer? Og enten greier man å henge med på dette kjøret, eller så faller man fra og blir uføretrygdet? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg er helt enig med Nessie, og hun skriver i bunn og grunn akkurat det samme som veldig mange andre i denne tråden. Jeg kan ikke se at samfunnet krever MER nå enn før, og hvis det er arbeidslivet du tenker på, så er det vel ikke helt sikkert at arbeidslivet for småbarnsforeldre her i landet, er så mye tøffere eller intenst enn i, tja... Et hvilket som helst annet land.
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
Mja. Jeg tenker at vi som oftes har et valg. Det "kjøret" idag i mange familier har jo ikke kun med jobb å gjøre, men like mye alt det andre vi tror vi må gjøre.
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av Nessie : 16-10-12 kl 13:49. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg syns jeg hører dem: "Buhu, staten dekker bare opp til 6G, jeg har ikke råd til å ta ut 35-timers uka mi. Urettfeigt!" |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg synes ikke behovene til enkeltpersoner i seg er så veldig interessant i et samfunnsøkonomisk perspektiv. For meg er den eneste egentlige grunnen til at samfunnet skal betale en lang fødselspermisjon (og med samfunnet må vi huske at det ikke bare er Staten, men vi, gjennom skatteseddelen og ikke minst bedriftene, det er rådyrt for dem), det faktum at vi har vist å ha en av de høyeste deltagelsene av working moms i verden. Ikke fordi vi må, men fordi vi kan. Det lønner seg absolutt for samfunnet at jeg, etter to fødsler, jobber for fullt i en høypressjobb og skatter tilbake mange ganger det de betalte for meg. Og bedriften min ser det på samme måte; de betalte til og med full lønn og bonus og bilordning og telefon, fordi de ville ha meg tilbake i jobb.
|
|
|
#9 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierPlanleggingsdager i skolen synes jeg er helt uproblematisk, da går min på SFO. Det er barnehagen som er problemet. Her i år hadde de stengt 16. OG 17. august, bare sånn at man akkurat var tilbake etter ferien, liksom.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Oslo
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg synes hele skoleruta bør revurderes, det kan da ikke være hensiktsmessig verken for elever og lærere å ha så intense arbeidsperioder og så lange ferier som de har i dag. Det hadde gjort logistikken langt enklere for vår familie dersom skolen var lagt opp slik at barna ikke hadde lekser, men heller lengre og flere skoledager enn de har i dag.
|
|
|
#11 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg tror veldig mange barn og unge ikke klarer stort mer skole enn det allerede er per i dag. Skal skoleåret utvides, så må hele skolen legges om. Jeg er egentlig ikke for det jeg, jeg syns barna fortjener og trenger den lille fritiden de har (, skjønt, den har jo enkelte foreldre stappet full av organiserte aktiviteter, så det finnes nesten ikke fritid igjen). Det er så mange slitne unger at jeg får helt vondt langt inni meg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Helt enig i alt dette. Noen barn i klassen til yngste (4.klasse) har fire fritidsaktiviteter i uka. Det er mye, altså! Har disse to søsken som har omtrent samme antall, er det ikke rart om det blir tidsklemming både her og der. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg tror vi definerer behov forskjellig. Du snakker om hva enkeltindividet føler at de har av behov, mens jeg snakker om hvilke behov man har rent reelt, hva enkeltindividet trenger av tilrettelegging for å kunne fungere i samfunnet. Hvis seniordager gjør at seniorer kan jobbe, holde seg friske og betale skatt i flere år, så er jeg for dem. Hvis disse dagene ikke gjør noe utslag for den gjennomsnittlige senior, så ser jeg ikke poenget med at samfunnet bruker penger på dem.
|
|
|
#14 |
|
Usedvanlig begavet
Behovsprøving er jo i hvertfall individuelt. Og de som står i fare for å havne utenfor arbeidslivet har jo ofte redusert arbeidstid i form av sykmelding eller AAP. Jeg synes det er litt forskjell på å diskutere tidsklemma for småbarnforeldre og det å falle utenfor arbeidslivet. For det er vel heldigvis sjelden at familielogistikken gir uførhet. Det er forskjell på nice to have, og need to have.
|
|
|
#15 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierTil denne "senioruka" som de over 60 har; For de som jobber i fysisk tunge jobber, som har kropper som er slitt etter mange år i jobb, så unner jeg de virkelig den ekstra uken. For de som er over 60 og har sittet på kontor hele livet - kanskje ikke så mye. Men uansett, de har jobbet, betalt inn skatt i mange år, om det er det som skal til for at de skal la være å pensjonere seg, så vær så god. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg unner virkelig lærerkollegene mine over 60 år den ekstra uka. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Usedvanlig begavet
Denne uka belastes arbeidsgiver dessuten, og gir tilbake til samfunnet ved at seniorer utsetter pensjonutbetalinger og heller fortsetter å produsere.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Er det dokumentert at den uka har denne effekten?
|
|
|
#19 |
|
Usedvanlig begavet
I det store bildet så vil jo noen (ikke nicket) måtte jobbe for å dekke opp for de som kutter uka med x-antall timer også, så arbeidspresset på resten av kollegaene blir vel ikke mindre med 35-times uke heller.
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Ja, og man trenger at folk jobber både med små barn og når man nærmer seg pensjonalder. Og i det lyset synes jeg det er fornuftig å se på den type ordninger. Jeg er ikke tilhenger av 35-timersuke med småbarn som inngangsbillett, jeg har for det første ikke noe tro på at det vil ha en slik samfunnsnyttig effekt og for det andre har arbeidstakere i den fasen av livet allerede et problem med at de oppfattes som ustabil arbeidskraft. Men at det kan være noe å ta opp for enkelte fagforeninger som representerer yrkesgrupper uten noe mulighet for fleksitid, det blir noe annet. Når det gjelder sekstiåringer tenker jeg at det er viktig med god seniorpolitikk, men jeg synes også der at man skal ha fokus på hva som virker og ikke at "de fortjener det".
|
![]() |
|
|