|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenLille Jon gjorde det dårlig på skolen, særlig i matte. Foreldrene valgte å
![]() |
#142 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenHvordan vil dere reagere på at en kateket fra Den Norske Kirke kommer på besøk for å fortelle om Juleevangeliet på skolen før jul? |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Absolut ateist
|
Helt greit, så lenge det også kommer en som bidrar med Hanukkah, en som bidrar med vintersolverv osv.
![]() |
#145 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig.
![]() |
#146 |
Mother of Dragons
|
Stort sett helt ok, og noe jeg ville ha oppmuntret. Men det kommer litt an på settingen.
![]() |
#147 |
Absolut ateist
|
Men er det greit at det kun er SV som kommer, år etter år etter år?
![]() |
#148 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, men om det er Krf er det helt greit.
![]() |
![]() |
#149 |
Absolut ateist
|
Ja, selvsagt.
![]() |
#150 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg må si at jeg blir forundret over måten du argumenterer på i denne diskusjonen rine. Du snakker stadig som om dine sannheter er sannheten for alle. Jeg respekterer at folk ikke deler mitt syn på at forkynnelse ikke bør være en del av skolehverdagen, og at mitt standpunkt oppfattes som teit, men jeg synes at det grenser til tåpelig når meningsmotstandere konkluderer på mine vegne. Min opplevelse er at du gjør det ofte.
Hvem er oss? At jeg må i kirken for å delta i begravelse eller bryllup betyr ikke at et besøk er riktigere eller mer naturlig for meg enn et besøk i moskeen. Når jeg går i kirken så betyr det at noen jeg bryr meg om har tatt et valg som jeg selvsagt respekterer, og at jeg ønsker å delta i viktige begivenheter i deres liv. Det betyr ikke at det er mer riktig for meg å gå i kirken, enn inn i andre religiøse bygninger.
Så fint at du vet hva som er riktig for alle barn og foreldre.
Snakker du ikke mot deg selv her? Barna dine skal lære at alle religioner er likeverdige, men de må bare finne seg i at kristendommen står i en særstilling - slik at kristendommen er mer høyverdig enn de andre religionene allikevel?
Drar inn et sitat fra Jessica også jeg. Du mener ditt livssyn håper jeg? Har du ikke fått med meg at de aller fleste nordmenn ikke er kristne? Dersom det hadde vært slik at en annen religion ble like stor eller større enn kristendommen i Norge, hva er problemet? Folk må vel få velge hva de vil tro på? Skal staten og skolen indoktrinere, og sørge for å holde kristendommen på plass mener du? Jeg må ellers si at jeg forundres over at man klarer å vri det til at man ønsker et livssynsnøytralt land (hva nå enn det er?) dersom man ikke synes det er passende med forkynnelse i undervisningen for barn.
Stille likt i forhold til hva? Jeg må si at jeg ikke forstår dette med å skulle være ateist i forhold til kristendom. Mener du at man som lissomateist med kolon tror at det finnes sannheter i Islam eller Hinduismen, men ikke i kristendommen?
Javel. Jeg deler ditt syn på at man bør ha religionsundervisning i skolen, men synes du er vel bastant i uttalelsen.
Skjer det forkynnelse i forbindelse med luciamarkeringen?
Problem for deg ja. Du er ekspert til å gjøre dine meninger til en universell sannhet. :ekko-ekko:
Hvor tar du det fra Jessica? At folk bruker ekstreme kristne som målestokk, frykt for religion og manglende respekt for folk som tror? Hva er du har lest som gjør at du sitter men en slik forståelse? Selv om noen mener at religionsopplæring for barn og forkynnelse for barn i fra skolens side ikke er riktig, så betyr ikke det at man samtidig ikke kan forstå at folk opplever sin tro som trygg og god og at man er i mot religionsutøvelse i seg selv?
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 07-12-08 kl 20:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Mother of Dragons
|
Partimessig sett så hadde ikke det vært ok.
![]() |
#152 |
Pauset
|
Representanter for andre livssyn tar ikke kontakt med skolene på små steder, kanskje ikke i store byer heller. Kateketen fra Den Norske Kirke tar kontakt med skolene og ønsker å komme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Absolut ateist
|
Er da denne kristendomshistorien viktig for landet vårt i det aspekt at den faktisk handler om kristendommen i landet vårt, altså ren historie, eller er det opplæring i eventyrboken om personer som utfører illusjoner som å gå på vannet, å dele en fisk i ørti biter som er det som er relevant for vår samfunnsforståelse og dermed å kunne fullt ut forstå bakgrunnen for Norge og hvorfor vi er som vi er i dag? Og hvorfor, i så fall, er det viktig at femåringene starter med slik historieopplæring, fremfor at de venter noen få år til de er med modne og kan ha forståelse for slike samfunnsperspektiver på en noe annerledes måte enn en femåring har forutsetninger for?
![]() |
#154 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenrine - jeg gir opp å prøve å forklare deg. Det er noe med tonen din som gjør at jeg ser for meg en liten frekk fjortis som sitter og spytter ut argumenter. Du kan lese aCs innlegg, hun sier det godt. Og så dette:
I dag kom invitasjonen fra skolen til vår avslutning. Man kan velge mellom to likeverdige, høytidlige avslutninger med sang og elevinnslag. Den ene er i kirken, den andre på skolen. Enern vil i kirken og toern vil på skolen. Det er deres valg. Så enkelt kan det altså gjøres.
![]() |
#155 |
Absolut ateist
|
Det er da irrelevant hvilke tilbud som finnes eller ikke. Enten så tilbyr man fra alle aspekter, eller ingen. Mitt barn hadde ikke fått lov til å delta i undervisning om et eventyr, om det ikke samtidig får høre andre eventyr og dermed kunne se ting i forhold til hverandre.
![]() |
#156 |
Pauset
|
Da snakker du om forkynnelse i RLE-faget. Det er ikke lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
|
Vet du nå egentlig det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Mother of Dragons
|
Vi er vel litt for enige til at dette blir spesielt interessant for andre å lese.
![]() |
#160 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenDåp i kirken er en religiøs handling og er forkynnende i utgangspunktet. Foreldre som døper lover faktisk å oppdra sitt barn til den kristne forsakelse og tro. Det ligger i dåpen. En begravelse i regi av kirken vil også ha et religiøst innhold. Selvsagt, man er i kirken. Det samme med en kirkelig vielse. Og gudstjenester og i grunnen alt som foregår i kirkens regi. Om noen velger å døpe barnet i kirka, gifte seg der eller begrave sine kjære i kirkens regi må man faktisk forvente at det blir forkynt. Og deltar man på det vil man bli forkynt for. Velger man en seremoni i et hinduistisk tempel, i synagogen, i moskeen osv. vil man bli forkynt deres tro. En skolegudstjeneste er i utgangspunktet forkynnende. Dette elementet er tonet veldig mye ned her hvor jeg bor, men det er ikke et besøk hvor de forteller om de forskjellige tingene som skjer i en gudstjeneste eller de forskjellige tingene barna ser i kirkerommet. Det er en gang i det som likner en god del på en gudstjeneste. Og jeg skjønner godt om foreldre velger annerledes. Derfor er det så viktig å ha et godt alternativt tilbud. For jeg synes fremdeles det er en fin tradisjon. I fjor hadde jeg forresten ei lita muslimsk jente som var med på gudstjenesten. Hun hadde med melding om at hun ikke skulle være med å synge, men at hun hadde hatt lyst til å være med. Det var også en løsning (men da hadde vi jo ikke noe alternativ å tilby).