Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-07, 10:36   #141
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Likestilling

Men kanskje om man er så utslitt, så burden man "tvinges" tilbake på jobb, pappa er hjemme, mamma blir sykemeldt og får hentet seg inn igjen ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 10:39   #142
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns man kan utvide de ukene mor og far er hjemme sammen i starten jeg. Nye foreldre begge to, og for samholdet er det sikkert fantastisk å bli kjent med babyen i felleskap.

I tillegg til utvidet permisjon og utvidet fedrekvote. Selvfølgelig.

Hvis vi får flere barn skal sambo helt klart være mer hjemme enn hva vi fikk til denne gangen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 10:41   #143
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns man kan utvide de ukene mor og far er hjemme sammen i starten jeg. Nye foreldre begge to, og for samholdet er det sikkert fantastisk å bli kjent med babyen i felleskap.

I tillegg til utvidet permisjon og utvidet fedrekvote. Selvfølgelig.

Hvis vi får flere barn skal sambo helt klart være mer hjemme enn hva vi fikk til denne gangen.

JA det er sant, pappaen burde vært hjemme de 4 første ukene, minst.

Gammel 23-01-07, 10:52   #144
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har ingenting med diskusjonen å gjøre, men jeg vil si det likevel

Poden ble født den dagen Sambo gikk ut i ferie. Sambo er lærer.
Det var den beste starten jeg kunne tenkt meg. Nesten 2 måneder sammen istarten gjør underverker for familiefølelsen, pappafølelsen og samhørigheten.

Så jeg stemmer i hvertfall for at fedre bør få fri sammen med familien sin den første måneden.

Gammel 23-01-07, 10:54   #145
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Poden ble født den dagen Sambo gikk ut i ferie. Sambo er lærer.
Det var den beste starten jeg kunne tenkt meg. Nesten 2 måneder sammen istarten gjør underverker for familiefølelsen, pappafølelsen og samhørigheten.

Det hørtes fantastisk ut. Jeg husker selv hvor veldig alene jeg følte meg når vi kom hjem etter 10 dager på sykehus og sambo måtte i et møte. Jeg sto midt på gulvet med Lille B i armene og tenkte "hva gjør jeg nå?"

Gammel 23-01-07, 11:05   #146
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjære skal også være mer hjemme neste gang, ikke bare pga turnusen sin, men på heltid. Han ønsker det selv. Jeg håper å ha en like fleksete jobb som jeg har nå, da skal det gå fint. Men selvsagt er det litt etter barnet, forholdene rundt, formen og jobben.

Gammel 23-01-07, 11:16   #147
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min var hjemme hele det første året til storesøster, men hadde bare to pluss fire uker pappapermisjon med de to andre, med yngstemann var han ikke alene en gang for jeg tok ferie samtidig. Jeg merker ingen forskjell i hans tilknytning til de to yngste i forhold til eldste og vice versa. Overhodet ingen forskjell. Hans omsorgsevne for de to yngste er like stor som for eldste og kontakten er like god til alle tre.

MEN vi prioriterer å bruke tiden vår på barna og som familie. Vi unngår reising og lange arbeidsdager som pesten og bruker tiden sammen med ungene mens de er våkne, vi har valgt bort egne fritidsaktiviteter som stjeler tiden fra familien og jeg tror grepene man gjør i hverdagen er langt, langt viktigere enn om far er hjemme alene med babyen i en, tre eller åtte måneder for den saks skyld. Man kan ikke ta skippertak når det gjelder omsorgen, den må man vise hver dag.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 11:18   #148
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Kjære skal også være mer hjemme neste gang, ikke bare pga turnusen sin, men på heltid. Han ønsker det selv. Jeg håper å ha en like fleksete jobb som jeg har nå, da skal det gå fint. Men selvsagt er det litt etter barnet, forholdene rundt, formen og jobben.

Gubben skal ta mye større del av permisjonen neste gang. Det må han, jeg kan ikke ta permisjon fra den ene jobben min så veldig lenge.
:uerstattelig:

Men poden fikk han ikke tatt ut så mye perm. pga. arbeidsforholdet - prosjektkontrakt, og ikke fikk han tatt ut de 14 dagene i starten heller, vi hadde rett og slett ikke råd.

De fikk likevel mye tid sammen, så det er ikke det, men neste gang skal jeg senke hønemorskuldrene litt og slippe far mer løs, vi kommer nok til å dele permisjonen på midten.

Gammel 23-01-07, 11:19   #149
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Mannen min var hjemme hele det første året til storesøster, men hadde bare to pluss fire uker pappapermisjon med de to andre, med yngstemann var han ikke alene en gang for jeg tok ferie samtidig. Jeg merker ingen forskjell i hans tilknytning til de to yngste i forhold til eldste og vice versa. Overhodet ingen forskjell. Hans omsorgsevne for de to yngste er like stor som for eldste og kontakten er like god til alle tre.

MEN vi prioriterer å bruke tiden vår på barna og som familie. Vi unngår reising og lange arbeidsdager som pesten og bruker tiden sammen med ungene mens de er våkne, vi har valgt bort egne fritidsaktiviteter som stjeler tiden fra familien og jeg tror grepene man gjør i hverdagen er langt, langt viktigere enn om far er hjemme alene med babyen i en, tre eller åtte måneder for den saks skyld. Man kan ikke ta skippertak når det gjelder omsorgen, den må man vise hver dag.

Så enig så enig!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 11:59   #150
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vi var hjemme sammen de første 10 ukene etter fødsel. Det var planlagt fra vår side, men det var en stor fordel ettersom jeg ikke var i stand til å ta vare på barnet på egen hånd pga. heavy barselkomplikasjoner.

Jeg hadde 6 ukers minimumskvote for mor + 4 uker ferie samtidig som mannen hadde 2 uker omsorgspermisjon + 4 uker ferie + 4 uker minimumskvote for far (som det var den gangen).

Gammel 23-01-07, 12:33   #151
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi var hjemme sammen de første 10 ukene etter fødsel. Det var planlagt fra vår side, men det var en stor fordel ettersom jeg ikke var i stand til å ta vare på barnet på egen hånd pga. heavy barselkomplikasjoner.

Jeg hadde 6 ukers minimumskvote for mor + 4 uker ferie samtidig som mannen hadde 2 uker omsorgspermisjon + 4 uker ferie + 4 uker minimumskvote for far (som det var den gangen).

Jeg må si jeg beundrer dem som klarer å planlegge sånt flere måneder i forveien ...

Gammel 23-01-07, 13:02   #152
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg må si jeg beundrer dem som klarer å planlegge sånt flere måneder i forveien ...

Fødselspermisjon pleier man da gjerne å planlegge flere måneder i forveien. (De fleste planlegger vel ferietidspunkt også noen måneder i forveien?)

Gammel 23-01-07, 13:30   #153
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Fødselspermisjon pleier man da gjerne å planlegge flere måneder i forveien. (De fleste planlegger vel ferietidspunkt også noen måneder i forveien?)

Ja, men å kunne forutsi at man kommer til å bli dårlig og at man planlegger at begge to er hjemme ... Eller kanskje det bunner i litt selvinnsikt? Kanskje det er der det skorter hos meg?

Gammel 23-01-07, 13:33   #154
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men å kunne forutsi at man kommer til å bli dårlig og at man planlegger at begge to er hjemme ... Eller kanskje det bunner i litt selvinnsikt? Kanskje det er der det skorter hos meg?

For vår egen del så planla vi at vi skulle være hjemme helt uavhengig av hvordan formen min kom til å være etter fødsel. Når det gikk som det gikk så ble nytteverdien langt høyere enn koseverdien. Neste gang så blir det kanskje bare 100% kos? :ber:

Gammel 23-01-07, 13:34   #155
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da forstår jeg hva du mente. Men hun forutså jo (naturlig nok) ikke at hun ble dårlig, hun sa jo at de allerede hadde planlagt at begge skulle være hjemme, men at dette viste seg å være ekstra bra i og med at hun ble dårlig.

Gammel 23-01-07, 13:42   #156
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Så utrolig smart, dette skal jeg prøve å huske til (en evt) neste gang.

Gammel 23-01-07, 14:10   #157
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

På en annen side tror jeg at om man forkorter muligheten for at mor kan være hjemme, og "tvinger" pappa til å være hjemme, slik at mor kanskje må tilbake på jobb etter 6 mnd så får vi muligens en kjempeøkning i langtidssykemeldinger. Jeg er ikke sikker, men jeg kan se for meg at det er en av ulempene for å få mødrene tilbake i jobb. Det er ikke alle som er fysisk og mentalt klare for det etter 6 mnd.

De aller fleste her har jo skrevet at dette ikke er ønskelig, men at den totale permisjonstiden heller skal utvides.

Men jeg tror at den dagen et halvår eller så av permisjonen er øremerket fedre, da vil det bli protester. Selv om det ikke går ut over mødres del. Selv slik ordningen er i dag er det mange menn som bruker sine uker til å pusse opp badet eller drive med liknenede prosjekter, mens mammaen er den som hovedsaklig tar seg av barnet. Det er flere av mannens kompiser som har kommet på banen først da barnet er litt større, de sparker fotball og herjer og leker. Det forundrer meg veldig at mange har et såpass gammeldags syn på foreldrerollen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 18:20   #158
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men jeg tror at den dagen et halvår eller så av permisjonen er øremerket fedre, da vil det bli protester. Selv om det ikke går ut over mødres del. Selv slik ordningen er i dag er det mange menn som bruker sine uker til å pusse opp badet eller drive med liknenede prosjekter, mens mammaen er den som hovedsaklig tar seg av barnet. Det er flere av mannens kompiser som har kommet på banen først da barnet er litt større, de sparker fotball og herjer og leker. Det forundrer meg veldig at mange har et såpass gammeldags syn på foreldrerollen.

Men det er jo et argument for og ikke mot et halvt års permisjon for far. Det sier seg selv at dersom far skal være hjemme, vil det ikke være mulig å bruke all tiden til å pusse opp, jobbe eller på andre måter melde seg ut av rollen sin. De som overlater ansvaret til mor i dag, regner jeg med at gjør det fordi mor har ferie i løpet av fedrekvoten, slik at begge er hjemme. Det vil jo ikke være mulig lenger dersom man skal være hjemme i mange måneder.

(Med så lang permisjon vil det også automatisk bli mange flere fedre som har permisjon samtidig, slik at også fedre kan har permisjon sammen med andre fedre (a la barselklubb). Det vil gjøre det mindre ensomt for far å være hjemme, regner jeg med. I alle fall er det veldig mange av mine venner som sier at de har savnet andre fedre å vanke med mens de var hjemme.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:31   #159
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

(Med så lang permisjon vil det også automatisk bli mange flere fedre som har permisjon samtidig, slik at også fedre kan har permisjon sammen med andre fedre (a la barselklubb). Det vil gjøre det mindre ensomt for far å være hjemme, regner jeg med. I alle fall er det veldig mange av mine venner som sier at de har savnet andre fedre å vanke med mens de var hjemme.)

Her synes jeg du er inne på noe viktig. Fedre i dag har svært få forbilder med tanke på å ta omsorgsrollen i barnets første leveår, og terskelen for å ønske og være hjemme på heltid en periode kan derfor bli unødig høy. Jeg har hørt om fedre som føler seg ensomme i permisjon. Ikke så rart, de blir faktisk utestengt fra en del helsestasjonens barselgrupper ( ), i åpen barnehage finnes det stort sett kun mødre, og det er (skrekk og gru) ikke lenge siden stellerommene til barna befant seg på dametoaletter. For å endre på dette må menn etter min mening "tvinges" ut i lengre permisjon, dvs jeg mener at dersom far ikke tar ut sin del av permisjonen så mistes denne. Jeg er imidlertid ikke for at permisjonen må deles 50/50.

Jeg er lei av å høre om fedres viktige arbeid, og at de knapt har mulighet for å "ofre"to ukers arbeid for å være hjemme med det nyfødte barnet. Har menn viktigere arbeid enn kvinner siden det å ta fødselspermisjon synes så vanskelig?

Gammel 23-01-07, 19:34   #160
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg hørte om en pappa som skulle ha permisjonen fordi kona studerte og ikke fikk være med i barselgruppe på helsestasjonen fordi helsesøster mente der måtte damene få ha rom til å klage over mennene sine og snakke om kroppslige ting. Latterlig. Jeg hadde syntes det hadde vært helt strålende med en mann eller fler i barselgruppa.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:51.