|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#142 |
Glamorøs
|
![]() Sv: LikestillingJeg syns man kan utvide de ukene mor og far er hjemme sammen i starten jeg. Nye foreldre begge to, og for samholdet er det sikkert fantastisk å bli kjent med babyen i felleskap.
![]() |
#143 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Likestilling
JA det er sant, pappaen burde vært hjemme de 4 første ukene, minst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: LikestillingDette har ingenting med diskusjonen å gjøre, men jeg vil si det likevel
![]() |
#145 |
Glamorøs
|
Det hørtes fantastisk ut. Jeg husker selv hvor veldig alene jeg følte meg når vi kom hjem etter 10 dager på sykehus og sambo måtte i et møte. Jeg sto midt på gulvet med Lille B i armene og tenkte "hva gjør jeg nå?"
![]() |
#146 |
Epikur
|
![]() Sv: LikestillingKjære skal også være mer hjemme neste gang, ikke bare pga turnusen sin, men på heltid. Han ønsker det selv. Jeg håper å ha en like fleksete jobb som jeg har nå, da skal det gå fint. Men selvsagt er det litt etter barnet, forholdene rundt, formen og jobben.
![]() |
#147 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: LikestillingMannen min var hjemme hele det første året til storesøster, men hadde bare to pluss fire uker pappapermisjon med de to andre, med yngstemann var han ikke alene en gang for jeg tok ferie samtidig. Jeg merker ingen forskjell i hans tilknytning til de to yngste i forhold til eldste og vice versa. Overhodet ingen forskjell. Hans omsorgsevne for de to yngste er like stor som for eldste og kontakten er like god til alle tre.
![]() |
#148 |
Protonterapeut
|
![]() |
#149 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så enig så enig!
![]() |
#150 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Vi var hjemme sammen de første 10 ukene etter fødsel. Det var planlagt fra vår side, men det var en stor fordel ettersom jeg ikke var i stand til å ta vare på barnet på egen hånd pga. heavy barselkomplikasjoner.
![]() |
#151 |
Ser lyst på livet
|
Jeg må si jeg beundrer dem som klarer å planlegge sånt flere måneder i forveien ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
flisespikker
|
Fødselspermisjon pleier man da gjerne å planlegge flere måneder i forveien. (De fleste planlegger vel ferietidspunkt også noen måneder i forveien?)
![]() |
#153 |
Ser lyst på livet
|
Ja, men å kunne forutsi at man kommer til å bli dårlig og at man planlegger at begge to er hjemme ... Eller kanskje det bunner i litt selvinnsikt? Kanskje det er der det skorter hos meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
For vår egen del så planla vi at vi skulle være hjemme helt uavhengig av hvordan formen min kom til å være etter fødsel. Når det gikk som det gikk så ble nytteverdien langt høyere enn koseverdien. Neste gang så blir det kanskje bare 100% kos? :ber:
![]() |
#155 |
flisespikker
|
Da forstår jeg hva du mente.
![]() |
#156 |
er her
|
Så utrolig smart, dette skal jeg prøve å huske til (en evt) neste gang.
![]() |
#157 |
Absolute Beginner
|
De aller fleste her har jo skrevet at dette ikke er ønskelig, men at den totale permisjonstiden heller skal utvides. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Bedreviter
|
Men det er jo et argument for og ikke mot et halvt års permisjon for far. Det sier seg selv at dersom far skal være hjemme, vil det ikke være mulig å bruke all tiden til å pusse opp, jobbe eller på andre måter melde seg ut av rollen sin. De som overlater ansvaret til mor i dag, regner jeg med at gjør det fordi mor har ferie i løpet av fedrekvoten, slik at begge er hjemme. Det vil jo ikke være mulig lenger dersom man skal være hjemme i mange måneder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Ekvilist
|
Her synes jeg du er inne på noe viktig. Fedre i dag har svært få forbilder med tanke på å ta omsorgsrollen i barnets første leveår, og terskelen for å ønske og være hjemme på heltid en periode kan derfor bli unødig høy. Jeg har hørt om fedre som føler seg ensomme i permisjon. Ikke så rart, de blir faktisk utestengt fra en del helsestasjonens barselgrupper (
![]() |
#160 |
Glamorøs
|
![]() Sv: LikestillingJeg hørte om en pappa som skulle ha permisjonen fordi kona studerte og ikke fikk være med i barselgruppe på helsestasjonen fordi helsesøster mente der måtte damene få ha rom til å klage over mennene sine og snakke om kroppslige ting. Latterlig. Jeg hadde syntes det hadde vært helt strålende med en mann eller fler i barselgruppa.
![]() |
|
|