|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvorfor hater "mannen i gata" barnevernet?Jeg har diskutert meg halveis grønn på FB, fordi folk virkelig HATER barnevernet.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??Jeg skjønner ikke helt at dette er så vanskelig å forstå. Uavhengig av om det er riktig eller ikke, vil det å bli fratatt barnet sitt være en av de meste smertefulle opplevelsene et menneske kan ha. Andre reagerer dermed utifra empati og ofte en misforstått omsorg og henger seg med på hatet.
![]() |
![]() |
#3 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??Jeg opplever det annerledes - jeg kjenner ingen som hater Barnevernet.
![]() |
#4 |
Nøttelitens medhjelper
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??Jo men hate for så å mene at BV KUN gjør feil, og mene hele instansen burde legges ned.
![]() |
#5 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??Gjør de det, altså? Sikker på du ikke bare har rare Facebook-venner?
![]() |
#6 |
Nøttelitens medhjelper
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??
![]() |
#7 |
|
Men de fleste er jo ikke slik, poenget er at mennesker i krise og sorg er irrasjonelle. Flertallet av norske innbyggere ser verdien i BVT, mens de som ikke gjør det, de som gjerne ufrivillig har dem tettest innpå seg, de gjør snakker også høyest.
![]() |
![]() |
#8 |
Drømmer
|
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??Jeg har vært innom noen av de gruppene på facebook og sett, jeg må innrømme at noen av de kommentarene sjokkerer meg. Ei foreslo at vi burde slutteå få barn for da hadde ikke barnevernet noen flere barn å ta om noen år og det ble dermed slutt på plaging og pinsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nøttelitens medhjelper
Jeg har folk rundt meg som ALDRI har vært en del av BV eller har noen erfaring med de. Men de leser alt det grusomm de gjør i avisen og sikkert noen linker rundtom på FB, som igjen gjør at folk skaper seg ett bildet om at disse skal stjele barna dems når som helst.
![]() |
#10 |
|
Akkurat det handler jo bare om at mennesker har ulikt intelligensnivå.
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??Eg har og reagert på dette. Kanskje ikkje hat, men meir veldig sterk frykt mot barnevernet. Som lærar veit eg jo at mykje av det dei driv med er hjelpetiltak i familar. Eg snakka for eksempel ein gong med ei aleinemor som hadde det vanskeleg. Det var ein brutal problemstilling som innebar fare for å miste skuleplass, på grunn av ei misforståing mellom henne og skulekontoret. Eg sa "Kan du ikkje ringe barnevernet og høyre om dei kan hjelpe deg?" (fordi eg trur det er riktig instans å be om hjelp til å løyse den typen problemstillinga. Svaret eg fekk var av typen "
![]() |
![]() |
#12 |
prokrastinator
Inntrykket mitt er egentlig at den angsten sitter dypest hos mange innvandrere, helst de som ikke har så lang fartstid i Norge.
![]() |
#13 |
Nøttelitens medhjelper
Det er fryktelig trist at det er blitt sånn. At mange som faktisk kunne hatt godt av den hjelpen, tør ikke ringe fordi VG skrev jo her i forrige uke at de er superduper slemme lissom.
Ja, det er trist at avisene skal kline opp alt mulig negativt som er å skrape opp fra jordas overflate. Men det positive, næ det ekke så nøye tenk.
![]() |
#14 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??Problemet er jo at man bare får høre noe om Barnevernet når det er noen som blir fratatt omsorgen for barna sine. Og man vil, pga. taushetsplikt, bare høre en side av saken og da fra foreldre/venner/nær familie og dermed oppstår det slike FB-statuser, You tube-videoer osv. hvor man selv framstår som et offer for Store Stygge Staten. Og måten slike saker blir framstilt i på i media så forstår jeg hvorfor folk uten noe kjennskap til etaten blir redde og sinte. Media framstiller jo det som regel som at Barnevernet bare helt vilkårlig tropper opp hos folk, river barna ut av foreldrenes hender, for så å aldri se barna sine igjen. Sist redigert av Éowyn : 03-06-13 kl 21:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nøttelitens medhjelper
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV??Er det noen som har lest en artikkel i vg eller dagbladet hvor det sto at BV gjorde feil i 90% av tilfellene?
![]() |
#16 |
prokrastinator
Nei. Men det var noen oppslag for litt siden om at en ganske stor andel av undersøkte barneverntjenester - tilsyn fra Fylkesmannen mener jeg - hadde fått korreks for større eller mindre ting i det siste. Jeg mener det var slik at man ikke hadde valgt ut et tilfeldig utvalg, men hatt tilsyn hos de det var kommet mest klager på. Det handlet som jeg forstod saken mest om formalia, type lang saksbehandlingstid, fristbrudd og denslags. Men krigsoverskriften kan ha vært noe i retning det du nevner.
![]() |
#17 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV?At de som har opplevd å blir fratatt sine barn, så skjønner jeg jo reaksjonene. Likeså at de som står dem nærmest reagerer likt.
![]() |
#18 |
Nøttelitens medhjelper
Aha da skjønner jeg.
![]() |
#19 |
prokrastinator
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV?Her tenker jeg er oppslaget du tenker på. Det ser ut til å være mest ressursmangel og for sen inngripen det er snakk om. Det tror jeg så gjerne.
![]() |
#20 |
Nøttelitens medhjelper
![]() Sv: Hvorfor hater "mannen i gata" BV?Ja det tror jeg så absolutt at vi heller kan snakker om i mange saker, for sen inngripen.
![]() |
|
|