|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesHvis man ønsker et kuet barn eller en luring som klarer å åle seg gjennom systemet, så fungerer fysisk straff utmerket. Problemet er at kuete eller "lure" mennesker er ikke nødvendigvis glade mennesker med god psykisk helse, og vi har som foreldre ansvaret for å geleide unger gjennom barndommen og gi dem verdier, grenser og retnignslinjer UTEN å ty til fysisk avstraffelse. Og det funker fint. Det er bare litt mer strevsomt av og til, sånn når man blir eitrande forbannet og har lyst til å slenge dem i veggen. Da må man ty til andre ting, feks å gi seg selv en time-out.
|
|
|
#42 |
|
Borte
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Nei, men i sosiale settinger der det er mange fremmede til stede (som jeg også skrev) eller der fireåringen er på en fremmed arena som jeg anser et legekontor å være, så har jeg tilgode å se en fireåring oppføre se slik:
Du skrev at det var et eksempel mange kunne kjenne seg igjen i, derfor regnet jeg faktisk ikke med at det var satt på spissen. Jeg trodde det var et eksempel som fint skulle illustrere hvordan de fleste av oss av og til tyr til fysisk avstraffelse etter dine begreper. Jeg trodde også at du ville diskutere den situasjonen konkret siden du kom drassende med det eksempelet.
|
|
|
#43 |
|
Ustabil
|
Av og til lurer jeg på om du har bakkekontakt. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er jo noe helt annet enn å forsvare vold som pedagogisk virkemiddel.
|
|
|
#45 |
|
Har fått viljen sin
|
Hva gjør et barn slemt i dine øyne? |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Borte
|
Joda, jeg har sett barn som utagerer. Men sjelden i sosiale situasjoner der de er uvante med å være og hvor det i tillegg befinner seg mange fremmede. Som sagt så ville jeg da tenkt mitt.
|
|
|
#47 |
|
Come what may...
|
Reagerte også på det med slemme barn. Trodde hvertfall at i barnehagen så jobbet folk med å IKKE stemple ungene som slemme.
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return. eden ahbez, "Nature Boy" (1948). Sist redigert av Azi : 25-10-07 kl 17:12. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesVold hjelper da ikke mot baluba? Tvert om! De mest greie ungene er jo de som overhodet ikke blir tatt i, mens de som har oppfarende foreldre som drar i armen/holder og rister i andres påsyn (og jeg tør ikke tenke på hva de gjør når ingen ser) har ikke greie unger i det hele tatt. de ungene slår gjerne andre unger også, for hvordan i alle dager skal en forelder som selv slår forklare en unge at man ikke skal slå andre?
|
|
|
#50 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesBtw, om Lille tilter i all offentlighet, så snakker jeg med henne. Gjerne høyt og tydelig, om jeg er sliten og gretten selv. Som oftest så skyldes hennes tilting at blodsukkeret er blitt for lavt og det er enkelt å fikse. Går det helt i ball, så bærer jeg henne derifra. :enkel:
|
|
|
#51 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan også svare på dette, for min egen del, og det er en stor forskjell. Kanskje ikke akkurat da, men i alle fall i ettertid, når jeg ble voksen.
|
|
|
#52 |
|
Ringskrømt
|
Da synes jeg du undervurderer både barn og voksne. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Din behandling av barnet ditt fungerer ikke nødvendigvis på andre, og jeg ser egentlig ingenting galt i å ta et barn hardt i armen for å få slutt på oppførselen. Prat kan ofte ha en tendens til å bli støy i barnets opphetede sinn, der og da. Jeg skjønner også hva Bina mener, og jeg synes det er rart at man anser krakilske eller gira unger ute til å ha et større problem eller at foreldrene har et problem med oppdragelse eller sinne hjemme. I motsetning til Kasia "tenker jeg ikke mitt", men smiler litt for meg selv og tenker at andre også har dårlige dager med dårlig oppførsel av ungene midt i en samtale eller situasjon i butikken, barnehagen eller legekontoret. Lavt blodsukker er ikke enkelt å fixe på sekundet dersom man ikke alltid går med mat i lomma. Noen ganger passer det ikke å bære barnet sporenstreks ut fordi man faktisk står midt i en voksensamtale og må/vil fullføre den. Jeg vil tro at litt av poenget til Bina er om folk faktisk anser et hardt grep i armen o.l som avstraffelse eller mishandling av barn, eller om man faktisk skal diskutere slag, ørefiker og regelrett bank i både affekt og i systematisk oppførsel fra foreldre som galt. Og det siste er vel ingen her uenige i er galt.
|
|
|
#54 |
|
Glamorøs
|
Jeg gjentar meg selv. Jeg tar aldri barnet mitt hardt i armen som straff. Verken planlagt eller i affekt. Jeg er bombesikker på at min sønn ville merket forskjell på om jeg klemte hardt på armen hans som straff enn f. eks. stoppe han fra å løpe ut i trafikken.
For det første, jeg ville aldri oppført meg slik du skisserer her.
|
|
|
#56 |
|
Passiv
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør
Jeg synes dette oppsummerer hele problemstillingen godt. Det går ikke an å diskutere dette på noe annet enn på det prinsipielle plan. Man slår ikke voksne, og derfor slår man heller ikke barn. Det burde være unødvendig å presisere. |
|
|
|
#57 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesDet er ikke lov å slå voksne og barn skal ha akkurat samme rettigheter som voksne. De skal ikke krenkes. De skal omfattes av menneskerettighetene. Kan det være så innmari vanskelig?
|
|
|
#58 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
|
|
|
|
|
|
#59 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
NEI, det skal absolutt ikke være lov til å gi klaps/knips på lanken og ris på stumpen!!! Ikke uansett!! Av den enkle grunn at fysisk avstraffelse ikke har noe som helst for seg. Skal barn lære seg at det er helt ok å slå litt dersom noen har gjort noe dumt? Nei!
|
|
|
#60 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Nei, det er ikke det. |
|