|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?
Jeg synes Katta sier det veldig fint og mener hun fremhever et helt vesentlig poeng som er avgjørende for hvordan jeg tenker omkring lekser i dag. Skolehverdagen i dag er så totalt annerledes en da vi var små, det er egentlig ikke sammenlignbarn engang.
|
|
|
#122 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Det er mange som sliter med det samme, uten å ha barn med spesielle behov. Ta ufaglærte som fungerer som lærere for eksempel. Det er flust av dem. Det er steder hvor foreldre får et uforholdsmessig stort ansvar for så og si all læring eleven skal igjennom. Se bare på forskjellene fra kommune til kommune når det kommer til hvor mye penger de tilgodeser pr elev. Veldig lettvint å skyve mye over på hjemmet når ikke ressursene i skoledagen er på plass. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Er frisk!
|
Nettopp derfor kommer Storebror til å slutte på SFO noen dager i uka fra tredje klasse. Nå har vi jobbet med selvstendighet i to år, nå klarer han å gjøre lekser alene. Det skal ha da gjøre mandager og onsdager neste år, fra 13.30 til 16.00 når vi kommer hjem. Da er ukas lekser unnagjort og alle ettermiddager fri til andre ting.
|
|
|
|
#124 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Det er jo bare de fire første årene at skoledagen er så veldig mye lenger enn den var for 30 år siden. Fra femte klasse er det vel omtrent samme timetallet som det "alltid" har vært. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Tankevekkende om lekser?Godt poeng, Teofelia. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
anglofil
Det er jo fint for dere. Selv foretrekker jeg at barnet mitt er på AKS og gjør lekser med venner og lærere. Både fordi det er mer sosialt og fordi hun da får hjelp om hun trenger det. (Jeg ser også hvor stort utbytte de får av å gjøre lekser med venner de sitter i samme TIEY gruppe med).
|
|
|
#127 |
|
weird
Beklager, men det er da virkelig ikke min jobb å overbevise deg til noe i det hele tatt. Jeg finner det bare litt betenkelig at det i en kunnskapsformidlingssammenheng er så liten interesse for at den skal være evidensbasert. Kunnskap og forskning henger jo sammen. For meg representerer synsegreia det motsatte.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#128 |
|
anglofil
Er det ikke en god del mer undervisningstimer per år i dag en det var på 80 tallet altså? Jeg mener å huske at vi hadde mye kortere skoledager før en det de har i dag men er helt inneforstådt med at jeg har dårlig husk og tar helt feil.
|
|
|
#129 |
|
ræv med ører
Sv: Tankevekkende om lekser?Dere som ikke ønsker lekser på barneskolen: Mener dere også at barna ikke bør ha lekser på ungdomsskolen? Eller på videregående?
|
|
|
#130 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg stoler mer på egen erfaring, både som lærer og mor, enn på en eller annen tilfeldig forskningsrapport. Det er gjort mye forskning som har blitt tilbakevist av annen forskning, så inntil en samstemmig forskerskare sier at lekser er helt unyttig og at ingen har noe utbytte av det, velger jeg å støtte meg til erfaring istedet.
Sist redigert av oslo78 : 12-02-12 kl 17:29. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
weird
Jeg tror ikke jeg uttalte meg så bastant. Det har jeg ikke oversikt nok til å gjøre uansett. Men jeg synes det er viktig å finne ut mer om det siden man har hatt noen forskningsrapporter og studier som har pekt i en annen retning enn det som før var etablerte sannheter.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Er frisk!
|
Hvis man skal fjerne lekser, må man vel fjerne det i hele løpet? Inkludert i høyere studier? Eller hva mener dere som ikke ønsker lekser?
|
|
|
|
#133 |
|
Halloen!
Jeg synes du (eller forskerne?) forenkler det veldig her. Har man forsket på alle typer barn og på alle typer lekser, f.eks? Man trenger ikke forskning for å skjønne at knapt noen barn har nytte av å tegne 40 rektangler i matteboken, eller at barn som leser Aftenposten har liten nytte av å lese den samme siden i ABC-boka tre ganger. Det sier seg også selv at dersom leksen er gjennomgang av geometri, vil Per med ingeniørforeldre mest sannsynlig ha stort læringsutbyttte mens Ole med som bor alene med en alkoholisert mor kanskje ikke får gjort noe. Det interessante er jo hvorvidt gjennomsnittseleven med passe hjelp hjemmefra (hvis han finnes) får utbytte av lekser som er velfunderte og gitt med tanke på at man belyser emnet fra en annen vinkel/repeterer eller forbereder seg til å jobbe videre med det neste dag. Jeg har meget vanskelig for å tro at den type lekser ikke har noen som helst virkning, og så vidt jeg kan se, sier heller ikke forskningen noe om dette. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
anglofil
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg vil vel ikke være så bastant som å si at man fjerner lekser totalt. Jeg er glad for at vi må gjøre leselekse hjemme hver dag men det er vel mer hvor mye tid barn skal bruke på lekser jeg tenker på.
|
|
|
#135 |
|
ræv med ører
Dere får bare unnskylde at jeg skriver det samme om og om igjen, men jeg kan ikke se at jeg har fått svar ennå: Hvordan skal det utjevne forskjellene? Engasjerte foreldre vil engasjere seg i sine barns skolegang åkke som, helt uavhengig lekser eller ikke. Forskjellene vil bestå. For at det skal utjevne seg må alle foreldre engasjere seg like mye/lite, og det vil jo aldri skje?
|
|
|
#136 |
|
Halloen!
Forskjellene vil være der uansett, ja. For hva skjer på ungdomsskolen med prøver og tentamener? Skal man nekte mamma og pappa å øve på matten med poden? Mulig heldagsskole første halvdel av barneskolen kunne utjevnet litt, for jeg tror ikke alle foreldre (undertegnede inkludert |
|
|
|
|
|
#137 |
|
anglofil
Men det vil jo utgjøre en vesentlig forskjell for de som ikke får hjelp hjemme om de går på heldagsskole eller ikke? Er ikke det obvious? Hvis x som har to alkoholiserte foreldre og som gir F i sønnens skolegang får all den hjelp han trenger på skolen i løpet av to timer midt på dagen, eller i stedet for å ikke gjøre det hjemme? Er ikke en vesentlig del av heldagsskolen at alt hjemmearbeid gjøres ila skolehverdagen? Jeg kjenner i alle fall en god del lærere som sier at hvis elevene deres hadde hatt mulighet til å være på skolen og måtte delta i leksearbeid så ville de i det minste ha en liten mulighet til å klare seg bedre.
|
|
|
#138 |
|
anglofil
Sv: Tankevekkende om lekser?Men selvfølgelig vil det alltid være forskjeller men det er jo i alle fall "fint" for de som ikke har mulighet for hjelp hjemme om de måtte få hjelp på skolen hver dag. *pust*
|
|
|
#139 |
|
weird
Jeg vet ikke om jeg har nevnt det, men det er snakk om spesielle behov i bl.a. autismespekteret. Så når dette barnet kommer hjem er han ganske utslitt av å sile inntrykk, forholde seg til andre i en sosial setting og i det hele tatt. Der mente læreren at han ikke kunne være utslitt han, for han hadde jo ikke løst en eneste matteoppgave i løpet av dagen. Men for noen er kanskje friminuttet det vanskeligste faget på skolen.
|
|
|
|
|
#140 |
|
søt
Sv: Tankevekkende om lekser?Men kie - det du sier er jo at barnet ditt trenger tilpassing, og for meg er det selvklart at ikke alle unger skal ha samme lekser, eller like mye.
|
![]() |
|
|