|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Glamorøs
|
Sv: Abortlov for menn?
Jeg var veldig bastant på det. Og det var basert på artikkelen (har du lest den?). Der lot mannen være å bruke prevensjon, fordi damen trodde/påsto at hun ikke kunne bli gravid. Kvinner som virkelig ikke vil bli gravide hadde jo aldri stolt på en mann som sa det samme og droppet prevensjon.
|
|
|
#62 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abortlov for menn?Jeg synes det blir meningsløst å argumentere for bruk av prevensjon, i all den grad prevensjon kan svikte, for begge parter. Som en kvinne som har vært kritisk syk pga svangerskap er ikke graviditet noe jeg tar lett på - det er en stor risiko, en byrde som jeg må bære. Jeg hadde jo aldri i verden stolt på at en halvkjent mann sa han var steril!! |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Unik
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det kommer jo helt an på hvilket forhold man har til fyren. I utgangspunktet ønsker jeg jo å stole på folk, spesielt folk jeg hopper til køys med. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Unik
|
|
|
|
|
|
#66 |
|
Halloen!
Ja, hadde jeg vært mann, hadde jeg aldri tatt for god fisk at en kvinne sa at hun ikke kunne få barn. Ikke omvendt heller, for all del, men jeg har et bestemt inntrykk av at flere kvinner enn menn holder på slik. (Sier til en partner at de ikke kan bli gravide/bruker prevensjon når det faktisk ikke stemmer.) Nei, jeg vet ikke, mulig det der også er en myte. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Unik
Enig, jeg "har inntrykk", men kjenner selv ingen konkrete tilfeller ut over myten. Og den myten er ganske kjent, så ergo burde menn være enda mer forsiktige og passe på seg selv og sine sædceller. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Og greia er vel at menn ofte ikke gjør det. De fleste jeg har hatt sex med har latt det være opp til meg å fikse prevensjon, eller har stolt på at det jeg har sagt ang. p-pille har vært sant.
|
|
|
#69 |
|
Halloen!
Jeg kjenner til to menn som sier at de "ble lurt", men det har jeg jo bare deres ord for, og selvsagt har de et uansett ansvar selv også. (Selv om det kanskje virker i overkant hysterisk å tre på seg kondomet når dama nettopp har sagt at hun bruker P-piller. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Unik
Ja, men det er jo en reell risiko, og ekte uhell skjer jo også. Og hvordan skal en slik abortlov for menn fungere for ektefeller? Han er far til de to første, men ikke til siste, liksom...
Enig. Jeg minnes med varme følelser en tilfeldig flamme i studietiden som TO - TO ganger tok av seg kondomet midt i akten (samme akt, for øvrig, det ble ikke flere gitt). Og jeg gikk ikke på p-piller. My GÅDD! Og så skal han liksom kunnet komme etterpå og fraskrive seg farskap???!! |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
P-piller beskytter ikke mot annet enn graviditet da. Så jeg håper virkelig ikke min sønn tar utgangspunkt i kun uønsket graviditet i fremtiden.
|
|
|
#72 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#73 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Abortlov for menn?Jeg syns egentlig begge kjønn bør ta mer ansvar for uønskede svangerskap.
|
|
|
|
#74 |
|
etterpåklokest
|
Du om det. Jeg tror det er ganske mange liv i Norge som er et godt stykke unna hverdagen til de faste debattantene på FP. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Halloen!
Jeg har ikke sagt et ord om at jeg tror en slik abortlov kan fungere.
I setningen over, som du ikke qoutet, skrev jeg noe om menn. Så selvsagt har jeg verken skrevet eller ment at kvinner har mer ansvar enn menn for å forsørge barna sine.
Tenker du på at man har vært borte fra skolen og ikke lært om prevensjon? Blitt gravid i fylla? Jeg tipper at jeg kanskje vet mer om hverdagen til ikke-FP-mennesker enn det du gjør (jeg treffer mange av dem, hver dag) og også en del om tenåringsgraviditeter og hvordan disse oppstår. Mange tragiske skjebner, ja. Antar du prøver å si at de "ikke visste bedre", og det kan hende de ikke gjorde, men det går likevel innunder "nekeboksen" og ikke voldtekt/sprukket-kondom-boksen. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
maler
|
Sv: Abortlov for menn?Hvordan kan man se abort som noe annet enn en angrefrist? Vanskelig angrefrist ja, men dog en angrefrist. Hadde det kun vært mors helse som var begrunnelsen (utover den faktoren at mor i mange tilfeller velger å sette egen helse i fare for å bli kvitt fosteret), hadde det vært vanskelig å argumentere for fri abort. Det er råderett over egen kropp og eget liv som blir brukt som hovedargumenter, ikke kvinnehelse i vidt perspektiv. Det har mange ganger også her på FP blitt argumentert for at man bør vente til man har solid nok økonomi og stabilt nok liv til å ivareta et barn. Også med abort som et reelt alternativ for å oppnå dette. Menn er prisgitt kvinnens valg hvis de tar sjansen på noe annet enn avholdenhet.
|
|
|
#77 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Her er en veldig god oppsummering av hva jeg synes om saken og som jeg heldigvis slipper å skrive selv.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Leser
|
Enig i nesten 100% av tilfellene. Det finnes jo unntak som er nevnt (voldtekt, sykdom hos mor, sykdom hos fostret), men jeg er klar over at det ikke er majoriteten av abortene.
|
|
|
#79 |
|
etterpåklokest
|
Så klart det finnes mennesker som tar mer eller mindre bevisste dårlige valg, som gir kjipe konsekvenser for dem (og eventuelt de rundt dem, f.eks barna deres). "Nekete" mennesker får være din formulering. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
can-jur
|
Sånn er det bare her på FP. Kvinner som tar "dumme" valg, enten de får for mange barn, eller barn med feil menn, tar feil utdannelse eller velger dumme yrker kan bare ligge der å steke i sitt eget fett......
|
|
![]() |
|
|