Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
Det er korrekt at mange ungdommer eksperimenterer men at si at de fleste eksperimenterer med illegale stoffer også skal man være fosiktig med å si. Bergensundersøkelsen, http://www.bergenclinics.no/index.as...and=&subExpand= viser som du ser det motsatte av hva du sier.
Mener du at det er kun ungdommer som blir rusmiddelavengige? I så tilfelle er jeg veldig interessert i de data som du baserer dette på.
Det sto altså ingen steder i det jeg skrev at de fleste ungdommer eksperimenterer med andre rusmidler enn alkohol. Det sto at de fleste eksperimenterer med rusmidler og at alkohol var det vanligste. Alkohol er jo også et vanedannende rusmiddel. Det at alkohol er det vanligste står også i stil med at det er vesentlig flere alkoholikere enn narkomane. Jeg tar med disse også, da det etter det jeg ser ikke er rare forskjellen på å være nedkjørt narkoman og alkoholiker på siste stadium.
Det er etter min erfaring sjelden at en rusmisbruker ikke har startet sitt forhold til rus i ganske ung alder. Det finnes dem som blir avhengige som voksne som ikke har brukt noe som barn, men det er et fåtall. Hvor jeg henter de tallene fra? (Nå blir jeg vel flådd....) - egne erfaringer og oservasjoner, jeg har ikke en konkret undersøkelse jeg har lest om dette, men jeg har brent for problemstillingene i så og si hele mitt voksne liv. Dette er da et inntrykk som aldri har blitt endret - jeg har aldri møtt et stort antall narkomane som har vært nyktre frem til tredve og deretter startet med herion. (Men jeg har møtt én).
Det jeg tør å påstå ganske bastant er at de færreste rusmisbrukere har valgt bevisst å bli dette. De har eksperimentert med rus - akkurat som mange andre - men så har de da endt med et avhengighetsproblem som de fleste andre ikke fikk. ett eller annet sted der passerte de en grense som implisitt innebar et valg, men den grensen og det valget var neppe noe bevisst vendepunkt for de fleste av dem.
Da jeg holdt foredrag om dette pleide jeg å spørre de ungdommene som var liberale til rus om de trodde at en eneste av horene på strøket har ønsket å ende opp der. De fleste trodde at de ikke hadde hatt som mål å ende der. Deretter spurte jeg som regel om de kunne fortelle meg hvordan man kan vite på forhånd hvem som ender der og hvem som har kontroll med rusmidlene og lever et noelunde normalt liv.
De fleste kunne ikke det.
Sist redigert av Slettet bruker : 26-11-08 kl 08:38.
|