Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av Elise, her.
Jeg er enig i mye av det du sier, bina.
Mitt poeng er likevel at man bør opplyse foreldre mer om smittefaren ved oppkast/diare, fordi mange ikke VET. Man tror det er greit å sende ungen i barnheagen tirsdag morgen, selv om de har hatt dritesjauer hele mandag ettermiddag, fordi barnet tirsdag morgen virker frisk som en fisk.
Nå er jeg dritt lei akkurat nå, fordi vi, som jeg har nevnt tidligere, har omgangssjuken i hus for andre gang på svært kort tid. Jeg tror det hadde vært bedre for både ungene, personalet og alle de andre foreldrene, om det holdt med en runde, eventuelt bare en halv. MÅ alle 14 ungene bli sjuke selv om en blir det?
Og mitt poeng er at de fleste foreldre er svært godt opplyste, og tar beslutninger basert på både kunnskap og egne vurderinger der og da.
Og så kan man spørre seg - når man henter ungen i barnehagen og får beskjed om at i dag har 3 unger på avdelinga blitt sendt hjem med oppkast - er ikke ungen min da allerede utsatt for smitten? Hvor viktig er det da med 48 timer karantene, hvis den syke er blitt frisk igjen? Omgangssjuke starter jo gjerne brått, og gjerne med oppkast. Helst utover matbordet, liksom.
Hvorfor skal jeg holde min unge hjemme i 2 døgn etter siste oppkast, når formen er fin - så lenge andre unger kaster opp på matbordet? Skjønner du hva jeg mener?
|