Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen
Jeg syns - som alltid når dette temaet kommer opp - at det blir veldig forenklet.
På den ene siden - syke barn holder vi jo hjemme. De aller fleste gjør det. Når baret er åpenbart sykt. Dette gjør vi fordi det er best for barnet, for å unngå smitte - og så videre.
Men så er det "småsykt". Hva ER det, liksom? Snufsete? Rennende nese? Kasta opp en gang i går? Ser også at feber defineres ulikt. Jeg forholder meg til definisjonen på feber at det skal være enkeltmåling på 38,5, eller flere målinger på 38 med noen timer i mellom. Dvs jeg holder ikke ungene hjemme med 37,5.
I dette ligger mye tvil. Hvor friskt er barnet? Hvor sykt er barnet? Og hvor ofte kan jeg ha barnet hjemme og fortsatt gidde å betale for plassen i barnehagen?
Når barna begynner på skolen - som er pliktig - så er vurderingen strengere. Man kan ikke holde barna hjemme fra skolen bare de er "småsyke". Det er skoleplikt. Det er som når vi voksne blir hjemme fra jobb, vi blir jo ikke hjemme bare fordi vi følte oss litt uggen om morgenen.
Så hva gjør barnehagen så spesiell? Det er frivillig, selvsagt, ikke pliktig barnehage. Men ut over det? Hvorfor skal barnehagen være et sted for barna kun når de er HELT friske, uthvilte, og i godt humør, liksom?
Slik jeg ser det så må barnehagen som institusjon "tåle" at det kommer barn dit som ikke er helt i form. Jeg syns faktisk at barnehagene og skolene i større grad burde tilrettelegge for at barn f.eks. kan få være inne i utetida / friminutt, eller at de kan få være igjen i barnehagen / skolen mens gruppa går på tur.
Som foreldre har man et begrenset antall dager for å være hjemme med syke barn. Dagene går fort nok når barna virkelig ER syke, det er ikke rom for å ha dem hjemme de dagene man er usikker eller tror at de kanskje kan komme til å bli syke.
Derfor tror jeg at de fleste foreldre blir stående i en vurdering hver gang. Jeg har vært der mange ganger selv. Man står der om morgenen med en unge som er trøtt, uopplagt, snørrete og klager over å være sliten. Hva gjør man? Ha dem hjemme? I såfall kan man legge ned halvparten av landets barnehager... Eller man kan sende dem i barnehagen og håpe at det går bra.
Jeg har riktignok alltid spilt med åpne kort overfor barnehagen. Forklart at han eller hun er ikke helt i form, men det er mulig at h*n bare er trøtt. H*n er forkjølet - dere får ringe hvis h*n blir dårlig. Stort sett har det gått bra, og når ungen har fått i seg frokost, fått lekt litt, så er formen grei nok.
Det jeg prøver å si er at jeg tror ikke de fleste foreldre sender ungene i barnehagen når de er såkalt "småsyke" fordi de er onde og vanskelige. Men at man i vurderingen av hvor sykt barnet er, og hvilke muligheter man har for å være hjemme, ofte ender på at "det går seg vel til". Det er litt leit at barnehagepersonalet så ofte mistenkeliggjør foreldre som leverer småsyke barn.
|