Sv: Lærer "mobbet" på facebook
Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.
Jeg synes elevene har nok av muligheter til å klage. Vi har anonyme evalueringer hvert år. De har jevnlig kontakt med kontaktlærerne utenom fagtimer. Elevene kan ta opp saker i elevrådet eller gå rett til ledelsen. Selv er jeg ekstra nøye med å informere både elever og foresatte om at jeg ønsker tilbakemeldinger av alle slag på arbeidet jeg gjør, og at det må jeg ha for å få til forandring om noen ser behov for det. Mitt inntrykk av våre elever generelt er at de har svært lav terskel for å ta opp ting de er misfornøyd med.
Siden jeg stiller meg åpen for dialog med elevene, får jeg også jevnlig klager på andre lærere. I sikkert 90 % av tilfellene er elevene fullstendig på jordet, men det skyldes gjerne at de ikke har fått tydelige nok beskjeder. Jeg ber dem uansett alltid om å ta det opp med den det gjelder, og sier at de heller får melde tilbake til meg eller ledelsen om de føler de ikke når fram.
Veldig enig i at eldre elever har mange kanaler tilgjengelig for klage på lærere. Jeg er kontaktlærer hvert år, og har både faste, pålagte elevsamtaler og mer improviserte samtaler ved ekstra behov. Et av temaene som skal tas opp i disse samtalene er evt. problemer i fagene, deriblant knyttet til læreren. Jeg tror aldri jeg har opplevd et år uten at det har kommet opp konkrete problemer med lærere, og skolen min har veldig klare rutiner for hvordan disse sakene skal behandles. Jeg har inntrykk av at elevene har følt seg både hørt og sett, og de fleste ser ut til å ha en lav terskel for å ta opp problemer med kontaktlæreren sin. I tillegg kan de bruke Elevundersøkelsen til å sende signaler om problemer med lærere på mer generelt grunnlag, og mange har aktive foreldre som engasjerer seg.
En svakhet er selvsagt at det er en lang prosess å nøste opp disse sakene hvis vi er der at det kan reises tvil om lærerens skikkethet. Da snakker vi om at det må gå år med lignende klagesaker før en evt. oppsigelse, og det oppleves som veldig frustrerende for elevene som føler at det ikke skjer noe. I noen tilfeller gjør det nok ikke det, men andre ganger ender det med at den aktuelle læreren enten sies opp eller sier opp selv. Vi har et sterkt stillingsvern i Norge, men det er ikke absolutt.