Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærer "mobbet" på facebook

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-09, 19:52   #21
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærer "mobbet" på facebook

Jeg ville ikke kalt dette "mobbing av verste sort", men jeg hadde absolutt ikke likt å bli utsatt for det selv. I beste fall synes jeg det er barnslig; det styrker ikke akkurat disse elevenes sak å henge ut folk på nett, i stedet for å ta det videre med den det gjelder og med skolens ledelse. Selv ber jeg jevnlig elevene mine om å gi meg tilbakemeldinger på undervisningen min (og på meg), men selv om alle lærere sikkert ikke gjør det burde det da være ganske åpenbart at å lage en Facebookgruppe ikke er veien å gå? Om de så har kontaktet ledelsen allerede, så får man da ikke folk sparket på den måten?

Finnes det dårlige lærere? Ja. Er en lærer enten god eller dårlig? Stort sett ikke. En og samme person kan være en god lærer for noen og en dårlig lærer for andre. Da tenker jeg ikke på lærere som den Sitron nevner, de tilhører unntakene håper jeg.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:00   #22
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det trenger faktisk ikke være tilfelle her. Og uansett ville det vært feil å henge ut vedkommende på FB. Syns du virkelig det er et ok signal å gi til barna dine? At det er bra å kunne henge ut folk på FB? I stedet for å ta det opp den riktige veien? Det at man ikke kom noen vei i saken du nevner betyr at man ikke sto på nok etter min mening.

Dessuten tror jeg du bare prøver å provosere nå, din luring!!!

Jeg vet ingenting om dette er tatt riktige veien eller ikke. Alt jeg sier er at jeg har erfaring med drittsekker i skolen der ingenting ble gjort og som barn så er det ikke alltid man får gehør. Så nei, jeg prøver ikke provosere i det hele tatt. Jeg sier bare at jeg har full forståelse for at barn kan velge å ta den veien når ingen voksne vil høre på de. Sier ikke at det er tilfellet her, sier simpelthen at det skjer.

Gammel 06-10-09, 20:03   #23
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Jeg synes dette er en helt håpløs måte å gi uttrykk for misnøye med en person på.

Om de er misfornøyd med læreren så er vel rektor eskaleringspunktet. Fungerer ikke det finnes det også annen ledelse å henvende seg til. Det er også helt OK å gå til pressen (lokalavisen f.eks) og fortelle at rektor ikke tar tak i problemer ved skolen.

Men å henge ut en enkelt person på denne måten, det synes jeg er helt usmakelig. Det finnes jo ingen mulighet for denne læreren å forsvare seg mot dette. For meg kan dette like godt handle om elever som utpresser læreren sin (får vi det ikke slik vi vil - henger vi deg ut på facebook).

Dette er oppskriften på vondt blod, langvarig konflikt og mye sjelevondt.

Å løse konnflikter, rydde opp i feil osv, krever at man tar seg jobben med å bruke riktig metoder og kanaler.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:05   #24
Pusurkine
Superaktiv

Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg vet ingenting om dette er tatt riktige veien eller ikke. Alt jeg sier er at jeg har erfaring med drittsekker i skolen der ingenting ble gjort og som barn så er det ikke alltid man får gehør. Så nei, jeg prøver ikke provosere i det hele tatt. Jeg sier bare at jeg har full forståelse for at barn kan velge å ta den veien når ingen voksne vil høre på de. Sier ikke at det er tilfellet her, sier simpelthen at det skjer.

Men skal man først henge ut noen, må man da i såfall henge ut de som ikke tar tak i problemene, altså skoleledelsen, ikke en enkelt lærer. Og man bør ta det i et medium hvor vedkommende kan svare for seg, som f.eks i en avis.

Gammel 06-10-09, 20:10   #25
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Men skal man først henge ut noen, må man da i såfall henge ut de som ikke tar tak i problemene, altså skoleledelsen, ikke en enkelt lærer. Og man bør ta det i et medium hvor vedkommende kan svare for seg, som f.eks i en avis.

Ja, de hadde sikkert fått like mye oppmerksomhet da. Jeg vil påstå at de nå har en sjans til å få noe gjort, om det ER slik de påstår.

Gammel 06-10-09, 20:13   #26
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har elever som dersom de var litt eldre helt klart kunne finne på å lage en nettside for å henge ut meg. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg er en dårlig lærer, men jeg har elever som kaller meg det utroligste når jeg er nødt til å sette grenser for dem...

Jeg kaller den siden for mobbing av en enkeltlærer. Det er mange veier å gå for å klage på en lærer før man henger de ut på nett.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:19   #27
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaller dette for mobbing og om ikke av "værste sort", så i allefall av "laveste sort".

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:21   #28
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Ja, de hadde sikkert fått like mye oppmerksomhet da. Jeg vil påstå at de nå har en sjans til å få noe gjort, om det ER slik de påstår.

Det er en mulighet at noe blir gjort, men poenget er at denne læreren har ingen mulighet til å forsvaret seg på dette mediet, og det betyr at mye kan være ødelagt for denne læreren - uten noen rettferdig prosess - det er ikke holdbart!!

Gammel 06-10-09, 20:29   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke spesielt overrasket over at det er lagd en sånn side, og formuleringene kunne vært adskillig saftigere hvis de først skulle ta i (en kollega av meg ble truet på livet med en feiekost igår), men jeg er fantastisk overrasket over at noen voksne mennesker her inne synes dette er en lur måte å reagere på.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:32   #30
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er ikke spesielt overrasket over at det er lagd en sånn side, og formuleringene kunne vært adskillig saftigere hvis de først skulle ta i (en kollega av meg ble truet på livet med en feiekost igår), men jeg er fantastisk overrasket over at noen voksne mennesker her inne synes dette er en lur måte å reagere på.

Helt enig!

Gammel 06-10-09, 20:33   #31
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg har ikke sagt det er lurt. Men jeg står for at det er forståelig i spesielle tilfeller. Og ingen av oss vet noenting som helst om DETTE tilfellet. Jeg syns det er rart at man er så kjapp til å forsvare dette mennesket uten å vite om han faktisk er verdens største drittsekk eller ikke.

Gammel 06-10-09, 20:34   #32
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sagt det er lurt. Men jeg står for at det er forståelig i spesielle tilfeller. Og ingen av oss vet noenting som helst om DETTE tilfellet. Jeg syns det er rart at man er så kjapp til å forsvare dette mennesket uten å vite om han faktisk er verdens største drittsekk eller ikke.

Vet du hva, uansett hvordan dette mennesket er, er dette ikke måten å reagere på. Det er da ikke greit i noen yrkesgruppe, privat, profesjonelt, blant venner eller noe som helst.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:34   #33
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg forsvarer ikke personen, for jeg aner ikke noe om vedkommende. Men jeg synes formen de har gjort det på er under lavmål.

Gammel 06-10-09, 20:38   #34
Pusurkine
Superaktiv

Standard

INGEN her har forsvart denne læreren. Poenget er at det ikke er greit å sette noen i gapestokk på torget.

Du kan da ikke mene at dette kan være en OK prosess i noe som helst tilfelle? hvilke tilfelle skulle det være?

Gammel 06-10-09, 20:45   #35
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja dette er mobbing. Om ikke av verste sort, så i allefall langt over grensen.

Jeg synes ikke det er greit med offentlig gapestokk, om det så er aldri så berettiget.

Å lage grupper mot enkeltpersoner er ikke greit. Man kan godt lage en gruppe "oss som ikke ønsker Siv Jensen som statsminister", men en gruppe "oss som synes Siv Jensen er ei møkkakjerring, og ønsker henne dit peppern gror" er ikke en grei gruppe - selv om hun er en offentlig person.

Når det gjelder folk som ikke er offentlige personer, så er det ikke greit å henge dem ut offentlig - uansett. Det hjelper ikke om man "vet" at de er pedofile dritsekker. Vi har et rettsapparat og andre instanser der konflikter skal behandles på en skikkelig måte. Henge ut folk i det offentlige rom uten mulighet til å fortelle sin side av saken, er ikke greit.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:50   #36
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nettopp derfor mener jeg det ikke er greit å henge han ut.

Jeg har også hatt en lærer som aldri skulle ha vært det. Hun terroriserte elever til å ikke tørre komme på skolen de dagene de hadde henne. Og med pliktig frammøte, så har det ganske store konsekvenser for dem det gjelder. Men som en anne lærer sa, husk på at for dere er dette snakk om et år eller to, for henne er det et helt liv. Vi hadde nok helt sikkert vært fristet til å henge henne ut på denne måten, men i ettertid ser jeg at det hadde blitt helt, helt feil.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:54   #37
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

INGEN her har forsvart denne læreren. Poenget er at det ikke er greit å sette noen i gapestokk på torget.

Du kan da ikke mene at dette kan være en OK prosess i noe som helst tilfelle? hvilke tilfelle skulle det være?

Leser du ikke hva jeg skriver? Prøv igjen.

Gammel 06-10-09, 20:55   #38
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg forsvarer ikke personen, for jeg aner ikke noe om vedkommende. Men jeg synes formen de har gjort det på er under lavmål.

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Når det gjelder folk som ikke er offentlige personer, så er det ikke greit å henge dem ut offentlig - uansett. Det hjelper ikke om man "vet" at de er pedofile dritsekker. Vi har et rettsapparat og andre instanser der konflikter skal behandles på en skikkelig måte. Henge ut folk i det offentlige rom uten mulighet til å fortelle sin side av saken, er ikke greit.

Enig og enig igjen. Jeg tror ikke en gang det fremmer saken deres. Ved å gå fram på den måten stiller man seg ikke i noe godt lys - de framstår som useriøse. Og da er det jo synd om de faktisk har et reelt problem med denne læreren.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 21:03   #39
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror faktisk ikke politiet gjør noe med dette, så lenge elevene sier at de har laget siden i fritiden. Men det er veldig flott samt veldig viktig at rektor stiller seg bak sin ansat.

Dette er ikke OK i det hele tatt. Læreren blir personlig hengt ut, p.g.a. noen diffuse, udokumenterte anklager, og uten reel mulighet for å forsvare seg. Siden elevene har hengt ut vedkommende på FB, blir det nå også vanskelig å finne en lavterskel-løsning på problemet.

Elevene skulle ha henvendt seg til rektor eller tillidsvalgt, eventuell via deres foreldre, for å prøve å finne en løsning på problemet. Om jeg hadde vært kontaktlærer for eller foresatt til disse elevene, hadde jeg tatt en alvorsprat med dem om hva de tenkte å kunne oppnå med siden. Samle masse FB medlemmer, så Buskerud fylke eller rektor ville se at dette var en udugelig person som skulle sparkes ? Small chance, især hvis vedkommende er ansatt i fast stilling. Vedkommende er også sannsynligvis medlem av en fagforening som ville gå rettens vei om rektor prøvde å sparke ham bare p.g.a. at han ikke var poppis blant elevene. Og hvordan ville de ha det, hvis noen lagde en slik side om dem ? Tror de, at vedkommende blir blid og smilende nå, for ikke å miste jobben ?

Om saken blir taklet på riktig måte, kan det bli gode lærepenger for elevene (det kjøres antimobbekampanje i Buskerud fylkeskommune sine skoler akkurat nå ). Hva som skal gjøres for at læreren skal kunne fortsette med disse elevene på en grei måte vet jeg faktisk ikke helt - det kommer an på personen og hva som egentlig ligger bak dette.

Gammel 06-10-09, 21:06   #40
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Leser du ikke hva jeg skriver? Prøv igjen.

Jeg leser at du skriver du ikke synes det er lurt, og at du mener andre her forsvarer denne mannen, og får inntrykk av at du mener det finnes tilfeller hvor det kan være forståelig (?)

Jeg er altså uenig, jeg mener at ingen her forsvarer denne mannen, og at det aldri kan forsvares å henge ut noen slik.

Om det er lurt eller ikke blir jo en helt annen diskusjon, jeg mener det er uetisk. "Lurt" kan det jo være i og med at man kan oppnå noe.

Litt usikker på hva du har skrevet som jeg ikke har forstått...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.