Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Advokater for eksempel får betalt for eksakt den tiden de jobber. Ned på minuttnivå for han jeg kjenner. Har han jobbet 11 minutter så får han betalt for 11 minutter. Dette skaper ikke like stor misnøye over akkurat det med arbeidstiden deres. Det samme er for meg som er ingeniør. Jeg får betalt for det jeg gjør. Nå feks som jeg sitter her og roter så blir jeg sittende utover ettermiddagen og ta igjen. 
Men hvem kontrollerer at advokater og ingeniører jobber i akkurat 11 minutter? Kan det f.eks hende at de var på do i 4 minutter og spiste en banan i 1 minutt? Veldig mange arbeistakere har yrker der det er rimelig vanskelig å sjekke hvor mye de faktisk jobber i løpet av en dag. For veldig mange av oss er det sånn at vi har en jobb vi må gjøre og så bestemmer vi selv når den skal gjøres. (For lærere er selvsagt en del av jobben- undervisning og møter- fastlagt, mens resten av tiden disponerer man fritt.)
Jeg får også "betalt" for det jeg gjør, men får avspasering i stedet for penger for overtiden. Så lenge elevene har så mye fri som de har, skjønner jeg godt at man har valgt avspasering og ikke lønn som overtidskompensasjon for lærere. Jeg tenker at så lenge jeg gjør jobben min slik at både foreldre, elever og rektor er fornøyd, er alt OK. Det er selvfølgelig lett å slække på krava som lærer, vi har sikkert alle våre erfaringer med lærere som tar vel lett på jobben sin, men flesteparten tar arbeidet sitt alvorlig, og jeg synes vi fortjener den samme tilliten som andre arbeistakere med mye ubunden arbeidstid. Jeg kan ikke si navnet på en eneste tannlege, advokat eller ingeniør som soser bort tida på jobb, eller slurver med arbeidsoppgavene, men jeg vet om en del lærere. Jeg tror ikke det betyr at det ikke finnes like mange sløvinger i andre yrkesgrupper som det gjør blant lærere. Dessverre blir det bare så veldig synlig når en lærer (eller førskolelærer) ikke gjør det han skal, men det finnes vel neppe statistikk som tyder på at lærere har dårligere arbeidsmoral enn andre yrker?
|