Sv: Er NAV virkelig så ille?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
De får ikke tretthetssyndromdiagnose om de spiller hele natta altså. Egentlig er det ganske få som ender med den diagnosen i forhold til hvor mange som vil ha den. Hvorfor de vil ha den har jeg lurt på ja. Det hender at både ungdom og foreldre gråter når de får vite at de ikke fyller kriteriene.
Det må jo være slik at de ønsker å få en diagnose fordi det gir en bekreftelse på at det faktisk er en alvorlig grunn for problemene man sliter med i hverdagen. Det er godt å få en diagnose, da får man en forklaring på hvorfor man sliter.
Noe jeg har stusset på er at folk på forum som regel er utrolig støttende overfor andre som ønsker seg en sykemelding, selv om grunnen kan være nokså shady. Det blir rystasmileyer og hylekor om den teite legen bare skriver sykemelding i en uke, eller stiller kritiske spørsmål vedrørende årsak og symptomer.
På forum for kronisk syke har jeg lest mange ganger at forumistene anbefaler hverandre å bli 100% sykemeldt så tidlig som mulig (ellers må man bytte lege) fordi man ellers garantert ender med uføretrygd når man ikke tar symptomene på alvor. Det spås og anbefales i øst og vest om folk man ikke engang kjenner.
Den slags negativ oppmuntring, både på nett og i RL tror jeg er veldig usunt.