Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim
Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.
I alle dager. FOR noen argumenter. Jentene er de snille, og guttene må fjernes fra jentene for å prøve å presse fram litt snillhet hos guttene også, selv om det ikke faller naturlig for dem. Jeg tror jeg dåner.
Det er synd hvis det er min måte å uttrykke meg på som skaper den reaksjonen, så jeg prøver igjen. Det er ingen som mener eller har argumentert med at "gutter er tøffere enn jenter" eller at "jenter er snillere enn gutter" - hvis det leses på den måten må det være jeg som ikke greier å formulere det presist.
Det som var argumentet (den gangen, det er jo flere år siden) var at det er lettere for både gutter og jenter å agere på en måte som ikke er kjønnspesifikt i grupper hvor det ikke er begge kjønn. Dette fordrer jo at man tror at det eksisterer sterke kjønnsstereotyper og at alle - voksne, barn, gutter, jenter, kvinner og menn - formes av det. Og at man derfor godt kan ha miljøer hvor man må bryte ut av stereotypene.