Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Demp ammepresset

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-07, 21:54   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Helt enig. Jeg synes egentlig hysteriet går ganske mye den andre veien også, så fort en person ikke får til ammingen er det nesten som om morsmelk er styggedom. Hvorfor tar folk dette så vanvittig personlig? Jeg kunne heller ikke amme, og det er noe av det mest såre jeg har vært borti, jeg ble helt knust! Men jeg hisser meg da ikke opp over at amming blir "glorifisert" og betraktet som det beste for barnet? Morsmelk ER jo den beste næringen for barnet, er det virkelig så vanskelig og forstå?

Alle vet at morsmelk er det beste for barnet. Det er jo nettopp derfor mange av oss sliter oss igjennom trøblete ammeperioder.
Og nettopp derfor man tar det personlig.
Det handler i aller høyeste grad om følelser dette her. Det er klart at det er lov å kjenne på riktig så såre følelser når man sliter med å gi barnet sitt den beste næringen de første månedene.
Dette har du kjent på selv også, sier du.

Jeg synes heller ikke at det er problematisk at vi blir fortalt at å amme er det aller beste for barnet. Jeg synes det er flott. For som jeg har skrevet tidligere, har dette hjulpet meg gjennom begge ammeperiodene.

Jeg synes det er et poeng å ha langt framme i bevisstheten at andre kan reagere annerledes enn en selv, og faktisk ta høyde for at en annens måte å reagere på ikke nødvendigvis er latterlig eller rar selv om det ikke ligner på ens egne reaksjonsmønstre.

For å oppsummere mitt synspunkt igjen: Flott at Gro nylander er ammeforkjemper. Hun har en stor del av fortjenesten for at jeg til sammen har ammet i 23 måneder.
Ikke så flott at hun er ensidig og en smule uempatisk i sin måte å formidle budskapet.
Å si bastant " alle kan amme" og "alle har nok melk", er ikke bare uriktig - det er også et PRESS. Et veldig press.
Og det kan føles temmelig stigmatiserende for mødre som jobbet som et uvær med ammingen uten å få det til.

Det er klart det er ammepress i Norge.
Det har en positiv side. Og en negativ side.
Og man kan godt legge seg i selen for å gjøre noe med den negative siden.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jepp, her sier du det! Norge har et av verdens beste helsevesen, vi aner faktisk ikke hvor priviligerte vi er, da er vi er altfor opptatte med å klage og syte. Lille*My sier sannheten her, tror jeg. Vi er eksperter i å henge oss opp i det negative, og hvis vi blander det med skyhøye forventninger til oss selv, har vi det såkalte "ammepresset". Dårlig miks. Selvfølgelig er det ønskelig å amme, noe det sannsynligvis ikke hadde vært hadde det ikke vært for et opplyst HelseNorge proppfull av informasjon og tilrettelegging.

Med dette kommer baksiden. De som ikke kan amme, hva med de? Vel, da funker det kanskje å snakke litt trash om ammingen, kalle det hysteri og på den måten få de som ammer litt ned på jorda ( ), samt legge en demper på all denne informasjonen som er i omløp. Jordmødrene og barselpleierne har verdens vanskeligste jobb der de tipper rundt på tåhev for å unngå alle de lange tærene. Jeg likte jordmødrene som var litt guts i, som ikke kom med frokost til meg, men som ba meg løfte på rumpa og hente mat selv. Andre liker de som dikkedarier og før noe annet, må unnskylde for at de er til. Nei, det kan ikke være lett å vite hva enkelte reagerer på. Gud forby at jordmødrene skal være menneskelige, med hver sin personlighet ...

Jeg er forholdsvis lite opptatt av å klage og syte.
Det er ikke noe motsetning mellom å være uendelig takknemlig for å bo i et land med et godt helsevesen og å samtidig kunne gi uttrykk for mangler ved det samme helsevesenet.

Det er lite i livet som er svart/hvitt.

Jeg tror ikke mødre som ikke kan amme har så onde hensikter som du har valgt å fremstille det som, Skremmern.
Jeg tror vel igrunnen de har et ønske om å selv bli møtt med respekt og forståelse samt kyndig veiledning.
Ønsket om å "trashe" de ammende mødrene og å "får de ned på jorda" er vel mindre viktig, vil jeg tro.

Jeg foretrekker at jordmødre er både personlige og utstyrt med hver sin personlighet.
Ikke skal de behøve å "dille" med meg heller.
Men et anstendig nivå høflighet og en gjennomsnittlig posjon empati er et must. Også skal de selvfølgelig ikke ta seg den friheten å dishe ut ekstremt sprikende informasjon - uavhengig av individuell personlighet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.