Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Klassereise

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-13, 09:58   #101
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klassereise

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg tror at på mange måter blir det som ble definert som "arbeiderklasse" dengang da, idag betegnet som "fattige". Synspunkter?

Nei, jeg vil ikke si det. Vi har flere vennepar som jeg vil si tilhører arbeiderklassen, han jobber feks i anleggsbransjen og hun jobber ikke/jobber deltid på den lokale butikken. De er begge uten noe særlig utdannelse og har lite kulturell input. De er ikke interessert i å diskutere politikk eller verdensbilde som sådan. De har helt klart dårligere råd enn det vi har, men de er langt i fra fattige.

Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 10:39   #102
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, arbeiderklasse betød før to ting: Fattig pluss kulturelt fattig.

I dag er de tingene mye mer splittet opp. Det finnes en klasse med folk i ikke-utdannelses-yrker pluss Se&Hør + harryhandel som ikke er fattige, og det finnes en gruppe fattige som ofte er utenfor arbeidslivet.

Gammel 07-02-13, 10:55   #103
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nei, jeg tror ikke «fattig» dekker det. Det finnes jo en god del folk som har riktig god råd, men som har kulturelle referanser som er ganske annerledes enn vi akademiker-kultursnobbene.

Japp, og omvent. Mange kulturyrker for eksempel er ekstremt lavtlønnet, så er man alenemor da så kan man fint ha tonnevis med kulturell kapital, tilhøre kultureliten, men fremdeles være fattig økonomisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 19:43   #104
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det forundrer meg at så og si alle som skriver her (og omtrent alle på FB-vennelista mi) er så udelt begeistret for denne kronikken. Den er selvfølgelig ikke blottet for poeng, men framstillingen av arbeiderklassen (og forsåvidt middelklassen) er så nyanseløs at den blir karikert.

Jeg er oppvokst i noe jeg vil si er en arbeiderklassefamilie (selv om ingen av foreldrene mine jobbet i industrien, men ingen av dem har høyere utdanning). Jeg tilhører middelklassen både mtp inntekt og utdanning, men har ingen opplevelse av å ha foretatt en klassereise. Jeg er vokst opp med masse bøker, aviser, kulturinteresse og samfunnsengasjement. Høydepunktene i barndommen husker jeg som biblioteksbesøk og vi kunne ikke kjøre en kilometer i bil uten å stoppe ved et kringlemerke. Alt dette har jeg overført til mine barn, og det eneste som er annerledes for dem, er at de får se mye mer av verden og de har flere materielle goder.

Jeg synes kronikkforfatterens portrettering av arbeiderklassen som Enkle Mennesker er egnet til å spre stereotypiske holdninger.

Jeg stusset også på følgende sitat:

"I min familie stemmer alle på Frp. For meg som kjenner dem, vet jeg hvilke mekanismer som ligger bak, og det handler ikke om idioti."

Dette lar hun henge litt i luften, på mystisk vis. Hvilke mekanismer er det som ligger bak? Og hun snakker mot seg selv når hun først hevder at det det ikke er idioti av noen som tilhører arbeiderklassen å stemme FrP, når hun senere gir uttrykk for at det er nettopp det det er, ved å skrive dette:

"Da jeg ble sosialist var det ikke fordi jeg vokste opp med vakre sosialistiske ideer i bokhylla. Det var fordi jeg på et erfaringsmessig grunnlag mener at et sosialistisk samfunn vil være det beste og mest rettferdige, spesielt for slike som min familie."

Gammel 07-02-13, 19:57   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Og hun snakker mot seg selv når hun først hevder at det det ikke er idioti av noen som tilhører arbeiderklassen å stemme FrP, når hun senere gir uttrykk for at det er nettopp det det er, ved å skrive dette:

"Da jeg ble sosialist var det ikke fordi jeg vokste opp med vakre sosialistiske ideer i bokhylla. Det var fordi jeg på et erfaringsmessig grunnlag mener at et sosialistisk samfunn vil være det beste og mest rettferdige, spesielt for slike som min familie."

Jeg synes ikke det er selvmotsigende. Arbeiderklassen stemmer Frp fordi de er "enke sjeler" som går for de tabloide og tilsynelatende enkle løsninger. Hun derimot, skjønner, etter å ha lest og tenkt litt, at et sosialistisk samfunn er bedre for arbeiderklassen enn Frp-samfunnet.

Jeg likte artikkelen, selv om jeg kan være enig i at den ikke tar med alle nyanser. For meg som jobber i skolen var den en nyttig påminnelse- fordi man litt for ofte går ut fra -selv om man egentlig vet bedre- at alle har noenlunde den samme kulturelle kapitalen med seg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 20:04   #106
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forstår ikke poenget med å kaste avisa før hun drar hjem.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 20:06   #107
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ingen klassereise her. Jeg har tatt høyere utdannelse innen ett pedagogisk yrke slik en hel haug andre damer i slekten, så jeg har vel fulgt strømmen. Jeg tror at mitt liv som som voksen er rimelig likt som mine foreldre hadde det. Vi har mange bøker i bokhylla, ser nyheter, diskuterer samfunn og er glad i kunnskapspill. Samtidig som vi ser på Liverpoolkamper, elsker amerikanske komedier, drar på harrytur og drikker brun Ringnes.

Gammel 07-02-13, 20:11   #108
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg har reist bakover. Nedover. Vokst opp i middelklasse med utdannede og beleste foreldre og så giftet meg inn i "noe annet", og dette "noe annet" ser ut til å være smittsomt. Jeg orker ikke se nyheter når vi knapt har til å få endene til å møtes, for jeg blir så ufattelig lei meg når det er innslag om "normale" familier, og bøker leses det lite av da jeg ikke klarer løsrive meg fra de daglige tankene og problemene. Å lese dette traff meg i grunnen rett i magen. Må i tenkeboksen litt nå.

Gammel 07-02-13, 20:12   #109
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes ikke det er selvmotsigende. Arbeiderklassen stemmer Frp fordi de er "enke sjeler" som går for de tabloide og tilsynelatende enkle løsninger. Hun derimot, skjønner, etter å ha lest og tenkt litt, at et sosialistisk samfunn er bedre for arbeiderklassen enn Frp-samfunnet.

Det jeg ikke får til å stemme, er at hun sier at hun kjenner mekanismene bak partivalget, og "det er ikke idioti" - når hun jo senere hevder (uten å si det med akkurat de ordene) at det er nettopp det det er (all den tid hun sier at et sosialistisk samfunn er det beste for arbeiderklassen).

Gammel 07-02-13, 20:15   #110
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det jeg ikke får til å stemme, er at hun sier at hun kjenner mekanismene bak partivalget, og "det er ikke idioti" - når hun jo senere hevder (uten å si det med akkurat de ordene) at det er nettopp det det er (all den tid hun sier at et sosialistisk samfunn er det beste for arbeiderklassen).

At hun sier at et sosialistisk samfunn er det beste er vel ikke det samme som å si at de andre er idioter.

Gammel 07-02-13, 20:27   #111
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

At hun sier at et sosialistisk samfunn er det beste er vel ikke det samme som å si at de andre er idioter.

Jeg blir bare veldig nysgjerrig på hvilke mekanismer hun tenker på og hva det er om det ikke er idioti ("idioti" er et sterkt, negativt uttrykk, men jeg bruker det fordi hun bruker det - uklokt, kan vi heller si). Hun mener jo åpenbart at det er uklokt, all den tid hun hevder at det beste for arbeiderklassen er å leve i et sosialistisk samfunn.

Gammel 07-02-13, 20:42   #112
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Interessant artikkel.

Jeg har ikke reist så mye. Det var bøker og kunst og politikk og utdannelse langt tilbake til besteforeldre på begge sider. Farfar var flyveleder og morfar havnesjef. Pappa tok høyskoleutdannelse når jeg var ungdom og vi hadde dårlig råd, men vi hadde aviser, lånte bøker på biblioteket og det var bestandig stort fokus på utdanning. Mannen min har reist litt mer da familien hans er fiskere og bønder, men de var det også mye politisk engasjement (SP) og bøker og kultur. V har begge høyere utdannelse og gode jobber, så barna våre har materielt sett mer enn vi hadde som barn, så vi er nok godt plassert i middelklassen.

Jeg husker engang jeg var hos frisøren og vi begynte å snakke om utdannelse, og hun sa hun ikke hadde råd til å ta studielån for å utdanne seg. Hun fokusert bare på gjelden, og ikke på hvilke muligheter hun hadde til flere valgmuligheter i arbeidsmarkedet/økt lønn senere etc.

Gammel 07-02-13, 20:46   #113
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg husker engang jeg var hos frisøren og vi begynte å snakke om utdannelse, og hun sa hun ikke hadde råd til å ta studielån for å utdanne seg. Hun fokusert bare på gjelden, og ikke på hvilke muligheter hun hadde til flere valgmuligheter i arbeidsmarkedet/økt lønn senere etc.

Det opplever jeg også at mange gjør.

Gammel 07-02-13, 20:52   #114
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har høyskoleutdannelse som første i min familie.

Morside består av mye fagbrev og fagskole. Besteforeldrene mine på den siden jobbet hardt og hadde gode jobber med grei lønn. Men generasjonen etter falt litt ned og ingen der har noe høyere enn fagbrev eller gode jobber. Men det har vert en familie som har vert opptatt av bøker, politikk (Bestefar var varaorfører i mange år for Ap), hva som skjer i verden, kultur osv..

Farsiden her har vert fiskebåteiere. Bestefar bygde opp familiebedriften fra liten fiskebåt til en ganske stor før den ble solgt for noen år siden. Mange i den familien har fagbrev og fagskole innen båt, fiskeri, shipper. Men heller ingen høyskoleutdannelse her.

Jeg er mest preget av min mors familie siden det er der jeg har vokst opp og tilbrakt mest tid sammen med.

Mannen kommer også fra arbeiderfamilie på vei opp. Han har ikke høyskoleutdannelse men jeg synes han har gjort en reise de siste årene uten. Han sitter i en stilling som tilsvarer at han hadde hatt en høyskoleutdannelse. Men han er ikke så interessert i verken bøker eller kultur.

Jeg ønsker dog at mine barn tar høyskole eller universitetsutdannelse, og gjerne et bedre valg enn hva jeg gjorde. Og vi leser mye bøker og ser på supernytt sammen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 20:53   #115
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg opplever det som problematisk at hun framstiller, og omtaler, arbeiderklasen som harry white trash. Jeg synes hun båssetter mer enn hun opplyser.

Gammel 07-02-13, 21:01   #116
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplever det som problematisk at hun framstiller, og omtaler, arbeiderklasen som harry white trash. Jeg synes hun båssetter mer enn hun opplyser.

Jeg opplever at hun båssetter for å få frem et poeng. Og poenget er at en slik fremstilling av arbeiderklassen, som enkel og smådum, er den venstresiden drar frem når de for eksempel snakker om den jevne FRPvelger. Hvis venstresiden politisk skal snakke til de velgerne de burde få på lag, de mer enkle, må de rett og slett endre retorikken sin.

Og igjen tror jeg hun vet at bildet er mer nyansert, man finner bøker og diskusjon i hjem med lite penger, men det er altså den store flommen av "folk flest" til høyresiden hun mener man glipper. De som skjønner poengene til Tybering Gjedde, men som glipper det som står mellom linjene i svaret fra Tadjik.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:02   #117
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg ønsker dog at mine barn tar høyskole eller universitetsutdannelse, og gjerne et bedre valg enn hva jeg gjorde. .

Dette forstår jeg ikke helt. Fagbrev er vel for mange veien til en veldig bra jobb. Min bror kjører ambulanse f.eks og jeg tenker ikke at det er en "dårligere" jobb enn det sykepleier er. En bachelor i div universitetsfag synes jeg gir dårligere muligheter og ofte mye dårligere lønn enn mange fagbrev. Går mer på interesse enn mye annet.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:04   #118
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det var min følelse også.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:05   #119
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg opplever at hun båssetter for å få frem et poeng. Og poenget er at en slik fremstilling av arbeiderklassen, som enkel og smådum, er den venstresiden drar frem når de for eksempel snakker om den jevne FRPvelger. Hvis venstresiden politisk skal snakke til de velgerne de burde få på lag, de mer enkle, må de rett og slett endre retorikken sin.

Og igjen tror jeg hun vet at bildet er mer nyansert, man finner bøker og diskusjon i hjem med lite penger, men det er altså den store flommen av "folk flest" til høyresiden hun mener man glipper. De som skjønner poengene til Tybering Gjedde, men som glipper det som står mellom linjene i svaret fra Tadjik.

Jeg synes definitivt det er et viktig poeng å få fram at venstresiden må være langt mer bevisst når de snakker til velgerne sine. Og jeg skjønner at hun spissformulerer for å få fram et poeng - jeg tenker likevel at det bidrar til å forsterke stereotypier om klassen som sådan.

Gammel 07-02-13, 21:06   #120
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må si meg litt enig i dette. Det er ikke slik at en person med hundreogørti vekttall fra universitetet nødvendigvis er en samfunnsengasjert, ivrig avislesende dagsrevytitter heller, har jeg hørt. Og vice versa.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.