Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Du har møtt rolige og veloppdragne unger i enhver setting?
Nei, men i sosiale settinger der det er mange fremmede til stede (som jeg også skrev) eller der fireåringen er på en fremmed arena som jeg anser et legekontor å være, så har jeg tilgode å se en fireåring oppføre se slik:
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
4-åringen - som har herjet villmann siden du ankom legekontoret - begynner å slå av og på lysene, klatrer på skranken for å se over kanten, og åpner og lukker døra til venterommet, og sier "hei! hade!" til alle på venterommet for hver gang. Så begynner han å mase, og dra i armen din. "Kom nå mamma, jeg vil at vi skal gå nå, etterpå vil jeg ha pølse, jeg er sulten, mamma jeg må på do, mamma..." Samtidig som du prøver å føre en samtale med legesekretæren prøver du å forklare for 4-åringen at "Ja, du skal få mat snart, bare vent til jeg er ferdig her... stå i ro her nå...". Så begynner han å løpe rundt - med høy latter og vill fart.
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Det var jo satt på spissen, da. Men uansett - det er ikke unormalt at 4-åringer "tar av" litt i enkelte sammenhenger. Jeg har både sett det med andres barn, og opplevd lignende situasjoner selv. Hvor man til slutt blir frustrert og sint og griper barnet i armen. Aller verst er det hvis det er flere barn sammen.
Du skrev at det var et eksempel mange kunne kjenne seg igjen i, derfor regnet jeg faktisk ikke med at det var satt på spissen. Jeg trodde det var et eksempel som fint skulle illustrere hvordan de fleste av oss av og til tyr til fysisk avstraffelse etter dine begreper. Jeg trodde også at du ville diskutere den situasjonen konkret siden du kom drassende med det eksempelet.
Det er forresten nevnt ørefik og ris som eksempler på mild fysisk avstraffelse i artikkelen. Jeg er usikker på hvorvidt å holde igjen en hyper og krakilsk fireåring vil gå innunder betegnelsen fysisk avstraffelse, og jeg tror definitivt ungen ville hatt veldig forskjellig opplevelse av de to formene for avstraffelse, særlig hvis arenaen var i full offentlighet slik som i ditt eksempel.
|