Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 15:20   #10
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Poenget er vel at det jobber folk i barnehagen som ikke er pedagoger og. Det er vikarer, det er studenter etc. Og en pedagog har sjelden tid til å gå over alle barna.

Jeg har mer tro på diverse kurs for personalet (- og foreldre..) , som tar for seg bekledning, type klær og sånn. Enn å ta det med i førskolelærerutdanningen. Det er jo ganske ulikt vær rundt omkring i landet og, så det er liksom ikke noe ensidig svar på påledning.

Jeg ser definitivt andre ting man heller kan bruke mer tid på i førskolelærerutdanningen, enn vektall i påkledning.

Jo, men avdelingene skal jo ha minst en pedagog, som faktisk er utdannet. I tillegg tar de jo helst inn assistenter som er barne- og ungdomsarbeidere eller hva det nå heter alt sammen. Klart det hentes inn folk "fra gata" av og til - men det er da vel en eller annen som er ansvarlig for avdelingen likevel?

Jeg har jo skjønt at kommunikasjonen internt i de fleste barnehager er dårlige, men jeg forventer jo likevel at det holder at pedleder tar opp påkledning, bleieskift, håndvaskerutiner og annet med de øvrige på avdelingen, og at pedleder ikke trenger å kontrollere hvert enkelt barn selv.

Påkledning er så vidt jeg kan forstå ett av de aller største misnøye-feltene i foreldres forhold til barnehagen. Det er noe som svært mange er misfornøyde med, og klager over. Hvorfor skulle pedagogene IKKE kunne ta det inn over seg?

Jeg tror helt ærlig at det ville vært mye å hente på å integrere også påkledning i utdanningen. Man kan aldri lage en fasit - men noen enkle huske-regler ville vært smart. At barnehagens personale i tillegg må kjempe med at enkelte foreldre ikke husker eller ikke bryr seg er åpenbart, men det er ingen tvil om at mange ansatte i barnehager ikke kan en døyt om påkledning.

For eksempel: vi måtte en vinter det var ganske kaldt selv finne fram diverse skriv fra "eksperter" om påkledning. Og vi måtte forklare gang på gang at olabukse under dressen er idioti. Det nytter ikke med en teknisk og pustende dress hvis man drar den utenpå olabuksa. Vi måtte insistere på at man skulle bruke tid på å ta av innebukse og ta på ull eller fleece-bukse. Vi måtte også forklare at små hender uten votter i 10 kuldegrader ikke er bra. Vi måtte vise fram sprukne barnefingre og hender fulle av eksem - før de i barnehagen forsto hva de der underlige vottene var ment til - og før de innså at argumentet "han tar dem jo av selv..." ikke var holdbart.

Det burde være noen elementære ting i utdanningen til førskolelærerne, som forklarer hvorfor olabukse under vinterdressen er en dårlig ide, og hvor mange lag med klær ungene trenger om vinteren, og at det er lurt å ha noe i halsen, noe på hendene.

Og jeg greier aldri å slutte å forundre meg over enkelte ting. I vår barnehage har de vært UTROLIG flinke til å oppdage manglende fotstrikker på dresser og regnbukser, og vi blir møtt med strenge blikk hvis vi ikke har erstattet en røket strikk umiddelbart. Men at ungene går med olabukse under dressen og uten votter, det har de altså ikke registrert. De kan hvis de vil, men kanskje bør de også ha litt å "slå i bordet med" overfor foreldre som ikke vet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.