Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 15:51   #121
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

OM det er sånn at man opplever at påkledning er et problem, så ville jeg spurt styrer om dette kunne vært et tema på pers.møte eller noe sånt?
Men uanstt så vil det bli gjort feil.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 15:54   #122
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde påkledning som tema på forrige foreldremøte. Var litt spent på om foreldrene ble "fornærmet", og følte det som en moralpreken.
Jeg hadde en gjennomgang på hva som var greiest å ha på, innerst til ytterst. Hva vi hadde behov for å ha liggende i barnehagen, at det var viktig at klærne var store nok etc.

Det ble (heldigvis) godt imottatt. Jevnt over er problemet hos oss at vi mangler klær fordi foreldrene ikke helt har oversikt på hva som er i bhg og ikke.

Det jeg tok opp hadde vært tema på kurs som personalet hadde deltatt på

Gammel 13-11-07, 16:10   #123
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.

Her om dagen levert jeg min sønn i barnehagen kl 9. Da hadde han vært oppe siden kl 7. Tre kvarter senere ringte de fra barnehagen og fortalte at min sønn hadde feber og var slapp. Da pappaen hentet han lå han på sofaen og sov. Hvorfor hadde jeg ikke sett at han var syk?

Tenk på dem i barnehagen som har 20 unger de skal se til hver dag.

Synes ikke man skal stille større krav til barnehagepersonalet enn til seg selv. Alle kan vurdere feil.

Jeg krever da ikke legekompetanse, men jeg krever at de ansatte kan elementær førstehjelp og er i stand til å se at et barn ligger sløvt på en sofa og ikke deltar i leken. Selv om de har 20 unger så er det jobben deres å "se" alle barna, og jeg forventer til og med at de skifter bleier på unger ved behov.

Og jo, selvsagt må vi kunne stille større krav til barnehagepersonalet enn til oss selv. For dette er jobben deres og de hevder å være profesjonelle på det de gjør. Da forventer jeg at det også synes.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 16:16   #124
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg krever da ikke legekompetanse, men jeg krever at de ansatte kan elementær førstehjelp og er i stand til å se at et barn ligger sløvt på en sofa og ikke deltar i leken. Selv om de har 20 unger så er det jobben deres å "se" alle barna, og jeg forventer til og med at de skifter bleier på unger ved behov.

Og jo, selvsagt må vi kunne stille større krav til barnehagepersonalet enn til oss selv. For dette er jobben deres og de hevder å være profesjonelle på det de gjør. Da forventer jeg at det også synes.

Barnehageansatte kan førstehjelp.
Men som påkledning, så er det også ulike ønsker fra foreldre mht sykdom. Noen himler med øynene når vi ringer og sier at barnet ligger på sofaen og er slapp - og synes vi overreagerer. Andre blir glad for at vi sier i fra om barnet bare er litt pjusk.

Gammel 13-11-07, 16:20   #125
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Poenget er vel at det jobber folk i barnehagen som ikke er pedagoger og. Det er vikarer, det er studenter etc. Og en pedagog har sjelden tid til å gå over alle barna.

Jeg har mer tro på diverse kurs for personalet (- og foreldre..) , som tar for seg bekledning, type klær og sånn. Enn å ta det med i førskolelærerutdanningen. Det er jo ganske ulikt vær rundt omkring i landet og, så det er liksom ikke noe ensidig svar på påledning.

Jeg ser definitivt andre ting man heller kan bruke mer tid på i førskolelærerutdanningen, enn vektall i påkledning.

Jo, men avdelingene skal jo ha minst en pedagog, som faktisk er utdannet. I tillegg tar de jo helst inn assistenter som er barne- og ungdomsarbeidere eller hva det nå heter alt sammen. Klart det hentes inn folk "fra gata" av og til - men det er da vel en eller annen som er ansvarlig for avdelingen likevel?

Jeg har jo skjønt at kommunikasjonen internt i de fleste barnehager er dårlige, men jeg forventer jo likevel at det holder at pedleder tar opp påkledning, bleieskift, håndvaskerutiner og annet med de øvrige på avdelingen, og at pedleder ikke trenger å kontrollere hvert enkelt barn selv.

Påkledning er så vidt jeg kan forstå ett av de aller største misnøye-feltene i foreldres forhold til barnehagen. Det er noe som svært mange er misfornøyde med, og klager over. Hvorfor skulle pedagogene IKKE kunne ta det inn over seg?

Jeg tror helt ærlig at det ville vært mye å hente på å integrere også påkledning i utdanningen. Man kan aldri lage en fasit - men noen enkle huske-regler ville vært smart. At barnehagens personale i tillegg må kjempe med at enkelte foreldre ikke husker eller ikke bryr seg er åpenbart, men det er ingen tvil om at mange ansatte i barnehager ikke kan en døyt om påkledning.

For eksempel: vi måtte en vinter det var ganske kaldt selv finne fram diverse skriv fra "eksperter" om påkledning. Og vi måtte forklare gang på gang at olabukse under dressen er idioti. Det nytter ikke med en teknisk og pustende dress hvis man drar den utenpå olabuksa. Vi måtte insistere på at man skulle bruke tid på å ta av innebukse og ta på ull eller fleece-bukse. Vi måtte også forklare at små hender uten votter i 10 kuldegrader ikke er bra. Vi måtte vise fram sprukne barnefingre og hender fulle av eksem - før de i barnehagen forsto hva de der underlige vottene var ment til - og før de innså at argumentet "han tar dem jo av selv..." ikke var holdbart.

Det burde være noen elementære ting i utdanningen til førskolelærerne, som forklarer hvorfor olabukse under vinterdressen er en dårlig ide, og hvor mange lag med klær ungene trenger om vinteren, og at det er lurt å ha noe i halsen, noe på hendene.

Og jeg greier aldri å slutte å forundre meg over enkelte ting. I vår barnehage har de vært UTROLIG flinke til å oppdage manglende fotstrikker på dresser og regnbukser, og vi blir møtt med strenge blikk hvis vi ikke har erstattet en røket strikk umiddelbart. Men at ungene går med olabukse under dressen og uten votter, det har de altså ikke registrert. De kan hvis de vil, men kanskje bør de også ha litt å "slå i bordet med" overfor foreldre som ikke vet.

Gammel 13-11-07, 16:24   #126
bina
Ustabil

Standard

Barnehageansatte kan førstehjelp.
Men som påkledning, så er det også ulike ønsker fra foreldre mht sykdom. Noen himler med øynene når vi ringer og sier at barnet ligger på sofaen og er slapp - og synes vi overreagerer. Andre blir glad for at vi sier i fra om barnet bare er litt pjusk.

Joda, skyld på foreldrene. Det jeg sier er at jeg forventer at de ansatte i det minste oppdager at barnet er sykt og ikke gir respons.

Det burde jo heller ikke være noe stort problem å lære å kjenne barna og foreldrene. Og vite at foreldrene til Emilie vil gjerne ha beskjed straks hun virker slapp (for hun har astma og allergi og hjertefeil og skal ha legehjelp med en gang), mens foreldrene til Karoline er opptatt av at hun skal ha noe på hodet og ørene på grunn av mange ørebetennelser, og foreldrene til Thea syns i grunnen at litt snørr er helt sunt, og mener at antibiotika er for pyser.

Hvis dere IKKE vet dette - hvordan i all verden kan dere avholde foreldresamtaler da? Hvis dere ikke aner hvem barna er og hvilke behov de har? Er ikke det jobben deres?

Gammel 13-11-07, 17:22   #127
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Hvis man skulle trenge utdannelse for å kunne vurdere påkledning av barn i barnehage, så bør jo også nybakte foreldre få denne utdannelsen. Tenk å sende et nyfødt barn hjem til ufaglærte og inkompetente foreldre!!!

Hele denne debatten sporer av i tull og tøys!
Man trenger ikke være pedagog for å bruke sunn fornuft.
Samtidig kan alle vurdere feil påkledning en gang i blant.
Hvor mange har ikke tatt opp babyen sin fra voksiposen og oppdaget at den lille var svett og varm?

Jeg synes den holdningen enkelte har til barnehage og personalet som jobber der er både nedlatende og arrogant!
"De derre såkalte pedagogene som ikke kan noen ting"

Jeg tror faktisk de fleste av personalet gjør en bra jobb!

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 17:25   #128
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Joda, skyld på foreldrene. Det jeg sier er at jeg forventer at de ansatte i det minste oppdager at barnet er sykt og ikke gir respons.

Det burde jo heller ikke være noe stort problem å lære å kjenne barna og foreldrene. Og vite at foreldrene til Emilie vil gjerne ha beskjed straks hun virker slapp (for hun har astma og allergi og hjertefeil og skal ha legehjelp med en gang), mens foreldrene til Karoline er opptatt av at hun skal ha noe på hodet og ørene på grunn av mange ørebetennelser, og foreldrene til Thea syns i grunnen at litt snørr er helt sunt, og mener at antibiotika er for pyser.

Hvis dere IKKE vet dette - hvordan i all verden kan dere avholde foreldresamtaler da? Hvis dere ikke aner hvem barna er og hvilke behov de har? Er ikke det jobben deres?

Det er faktisk ikke så lett til enhver tid å huske alle beskjeder/ meninger foreldrene til 20 barn kommer med ang påkledning, mat osv.
Tror personalet konsentrerer seg om det viktigste, feks allergier ol. Så får heller mor bli litt irritert over ullsokker i skoene i stedet for ullvangsokkene hun nevnte til en på avdelinga på morgenen. Hva er viktigst liksom?

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 17:55   #129
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Helt alvorlig - om ikke nødvendigvis en halvårsenhet, så i hvertfall en sentral del av utdanningen. Påkledning, mat, drikke, se når barn er syke - dekke barnas primærbehov om du vil - burde være selve grunnlaget. Først når barna er passe mette, varme, tørre og friske er de i stand til å få utbytte av det pedagogiske grunnlaget.

Så ja, jeg mener at riktig påkledning på barn burde vært en del av utdanningen.

men, kjære deg, dette lærer vi da, iallefall om man har en dyktig øvingslærer når man er i praksis, men å si at det skal være en sentral del av utdanningen er litt tåpelig spør du meg...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 18:18   #130
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Eksamen i påkledning kunne jo vært litt gøy

Gammel 13-11-07, 18:30   #131
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mange har ikke tatt opp babyen sin fra voksiposen og oppdaget at den lille var svett og varm?

Jeg synes den holdningen enkelte har til barnehage og personalet som jobber der er både nedlatende og arrogant!

Jeg har aldri tatt opp en svett baby fra voksiposen! Når man har riktig påkledning så skjer nemlig ikke det.

Er jeg blant "enkelte"? Det hadde vært greit om du rettet skytsen litt mer treffsikkert sånn at de rette "enkelte" har mulighet til å ta det til seg. Eller la være.

Det er faktisk ikke så lett til enhver tid å huske alle beskjeder/ meninger foreldrene til 20 barn kommer med ang påkledning, mat osv.
Tror personalet konsentrerer seg om det viktigste, feks allergier ol. Så får heller mor bli litt irritert over ullsokker i skoene i stedet for ullvangsokkene hun nevnte til en på avdelinga på morgenen. Hva er viktigst liksom?

Det bør da ikke være noen enten-eller her? Det er fullt mulig å klare å håndtere både allergier og fornuftig påkledning.
Nå forutsetter jeg at foreldre har ønsket påkledning tilgjengelig, samt at de har gitt beskjed.

Gammel 13-11-07, 18:34   #132
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg sier ikke at det kan være lurt med kursing i påkledning i enkelte barnehager. Det er fullt mulig. Men å gjøre det obligatorisk som et fag i utdanningen synes jeg er unødvendig.

OM det er et så stort problem i enkelte barnehager, er det jo bare å be FAU ta det opp i SU - og lage en sak ut av det. Det kan faktisk hjelpe

Gammel 13-11-07, 18:52   #133
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har aldri tatt opp en svett baby fra voksiposen! Når man har riktig påkledning så skjer nemlig ikke det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 18:55   #134
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Nja.. det er jo så store forskjeller her og. Jeg har nesten aldri opplevd min datter svett, uansett hva hun har på. Tror hun er vekselsvarm

Men mitt tantebarn? Jeg tror jo hun har feber hele tiden ... og hun kan bli svett, uansett hvor lite hun har på nedi en voksipose eller annen pose.

Barn er så utrooolig forskjellige, og derfor kan påkledningen av 24 barn bli litt komplisert.

Gammel 13-11-07, 21:20   #135
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja.. det er jo så store forskjeller her og. Jeg har nesten aldri opplevd min datter svett, uansett hva hun har på. Tror hun er vekselsvarm

Men mitt tantebarn? Jeg tror jo hun har feber hele tiden ... og hun kan bli svett, uansett hvor lite hun har på nedi en voksipose eller annen pose.

Barn er så utrooolig forskjellige, og derfor kan påkledningen av 24 barn bli litt komplisert.

Ja, barn er forskjellige, men jeg hadde ingen problemer med å oppfatte beskjeder eller kle på barna passende tøy da jeg jobbet i barnehage.

Gammel 13-11-07, 22:41   #136
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, barn er forskjellige, men jeg hadde ingen problemer med å oppfatte beskjeder eller kle på barna passende tøy da jeg jobbet i barnehage.

Jeg har heller ikke problemer med å oppfatte beskjeder om det er konkrete beskjeder, men enkelte foreldre har med seg 3 par sko der alle skal ha forskjellige typer sokker i, forskjellige luer der noen skal ha en lue under, noen skal ikke, og når man har den lua skal man ha det skjerfet men ikke når man har den osv, osv... Så innimellom så sliter jeg litt for å være helt ærlig. Men det er selvfølgelig unntaket, stort sett kler jeg barnet i det som er passende der og da og foreldrene er stort sett fornøyde. Det er ikke alltid like lett å vite hvilke barn som er veldig varme, og hvem som fryser lett sånn i starten av sesongen, men man lærer etterhvert. Tenk så lettvindt det hadde vært dersom vi bare kunne hatt en standardpåkledning, da hadde ingen klaget, men sånn er det ikke.....

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 23:34   #137
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hvis man skulle trenge utdannelse for å kunne vurdere påkledning av barn i barnehage, så bør jo også nybakte foreldre få denne utdannelsen. Tenk å sende et nyfødt barn hjem til ufaglærte og inkompetente foreldre!!!

Ja, alle kan gjøre feil, men jobber man i barnehage skal man henges for det. (... og det er i tillegg, selv om det ikke er brukt i denne tråden, mange som synes det er ok å kalle oss tanter. )

Jeg tør dessuten påstå at majoriteten av de som jobber i en barnehage har barnas beste i mente og er interessert i å gjøre en god jobb. Selvfølgelig finnes det unntak, men det gjør det i alle bransjer. Det vil alltid være noen som har havnet på feil hylle.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 23:58   #138
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Jeg lurer virkelig på hvilken erfaring du har med barnehagen! Om det er barnehager som lar barn ligge sløve på sofaen uten å reagere/se dem,ikke skifte bleier ved behov osv er det kanskje på tide å skifte barnehage! Eller? Håper dette er en sjeldenhet,hvis ikke bør de jo stenge på dagen! Men kjære deg,om du stiller høyere krav til bhgpersonal enn hva du gjør til deg selv synes jeg faktisk litt synd på barna dine. I de fleste barnehager gjør personalet jobben sin og mer enn det, men det er vel likevel DU som forelder som har hovedansvaret for dine barn. Hvordan kan du stille høyere krav til barnehagen enn til deg selv? Jeg bare spør..

Gammel 14-11-07, 00:03   #139
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

Gammel 14-11-07, 00:15   #140
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

Helt alvorlig - om ikke nødvendigvis en halvårsenhet, så i hvertfall en sentral del av utdanningen. Påkledning, mat, drikke, se når barn er syke - dekke barnas primærbehov om du vil - burde være selve grunnlaget. Først når barna er passe mette, varme, tørre og friske er de i stand til å få utbytte av det pedagogiske grunnlaget.

Så ja, jeg mener at riktig påkledning på barn burde vært en del av utdanningen.

Tok du utdannelse før du ble mor? Fikk du "bestått" stempla i rompa den dagen du marsjerte ut med barnet ditt fra barselavd? Kan jeg få spørre hva du selv jobber med? Synes du har en veldig nedlatende holdning til pedagoger og barnehagepersonell generelt. Tror virkelig du må ta ett oppgjør med barnehagen din siden du har disse holdningene. Kjenner jeg blir kraftig provosert av utsagnene dine. Kritikk er vel og bra,men for all del kom med noe kontruktivt!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.