Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Det tror jeg også, men jeg kan fremdeles ikke se at det er noe argument mot å nevne noe om fornuftig påkledning under utdannelsen? Det er da ikke nødvendigvis slik at alle som foreslår at kanskje et kjapt kurs eller lignende kunne være en god idé, med det insinuerer at barnehageansatte jevnt over gjør en slett jobb. Kanskje man (sjokk og vantro!) kanskje til og med mener at nettopp fordi de barnehageansatte helt sikkert ønsker å gjøre en så god jobb som mulig, burde de være glad for konstruktive forslag om hvordan man kan sikre bedre at barna får riktig og funksjonell påkledning. Og jo bedre informert de ansatte er, jo større mulighet har de for å hjelpe de foreldrene som trenger det, til å velge bedre klær og bedre sammensetninger for barna sine. Jeg synes det er unødvendig mange som går i forsvarsposisjon i tråden, i forhold til de innspillene som har kommet.
Og hvis ideen om å si noe om påkledning (og, for den del, helsevurderinger eller kosthold) under førskoleutdanningen er så innmari teit, kunne jeg godt tenke meg å høre hvorfor. Jeg har aldri vært borti denne typen utdannelse i det hele tatt, og aner ikke hvor mye (hvis noe) "praktisk barnestell" man lærer (eller burde lære).
Vi sier da noe om påkledning og barn i utdanningen. Vi har jo om uteliv etc, og da er påkledning en naturlig del i det.
Men vi har det ikke som eget fag, og det synes jeg er å overdrive.
Man kler jo forskjellig på barn i Finnmark og i Stavanger vil jeg tro, og da må man evt legge opp opplæringen forskjellig, og håpe på at personen i Stavanger ikke søker seg til Finnmark 
Jeg kan bare ikke skjønne at dette er et SÅ stort problem? Jeg er selv mor, og jeg har jobbet i mange barnehager. Men har aldri fått tilbakemeldinger fra foreldre om at barn alltid er dårlig påkledd, og at vi ikke tar hensyn til deres ønsker?
Noen ganger KAN det bli surr, vi er mennesker som jobber der. Men jevnt over er mitt inntrykk at det meste går bra med dialog og tilbakemeldinger.