Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?
Skilpadda: det med stolt mor og gallionsfigur er basert på blant annet innlegget til Nooria hvor hun spør om jeg ville vært "den lykkelige mor til Saddam Hussein". Og jeg ser at flere innlegg bærer litt preg av det samme. Det handler om man som foreldre kan være stolte av sitt avkom.
Nå handlet denne tråden om hva man er redd for at barna skal bli. Ikke om generelle regler og lover, ei heller om generell barneoppragelse. Jeg lærer også barna mine at man ikke kaster søppel på bakken. Ikke fordi jeg tror det gjør dem lykkelige, men fordi at "sånn er det bare". Jeg lærer dem også en hel masse andre ting som er grunnleggende oppdragelse eller folkeskikk om du vil. Men hva de "skal bli" - det er et mye større spørsmål. Jeg vil ikke være redd for at barna mine kan komme til å kaste søppel på bakken når de blir voksne. For det er en bagatell.
Opprinnelig lagt inn av Kasia
Det er dette det handler om for meg også. I tillegg tror jeg at det å bry seg om andre mennesker og verden generelt er en forutsetning for å få det godt. Iallefall hvis man er normalt klok og bevisst at man lever i et samfunn.
Nemlig. Derfor ER vi egentlig ikke så uenige. Jeg tror ikke at man har det godt hvis man ikke greier å omgås andre mennesker. Men det eneste jeg er REDD FOR i forhold til mine barns fremtid er at de blir ulykkelige.
|