Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-07, 19:52   #161
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Slik jeg tolker det du sier, så mener du at barnet ditt kan gjøre og være hva som helst, bare det er lykkelig.

Mener du det? Dersom barnet ditt blir en smilende, glad og lykkelig konebanker som snyter på skatten og selger dop til til tenåringer, så er det helt greit?

Jeg ser at det jeg sier kan tolkes slik.

Og for å forklare: Ja, i prinsippet er det samme for meg hva de gjør og hva andre mener om dem, så lenge de selv har det bra. Det mener jeg forøvrig om alle jeg kjenner (og ikke kjenner). Det viktigste er at man finner "sin hylle i livet".

Det er opplagt at enkelte hyller er dårligere enn andre. Men innenfor et "normal-spekter" hvor sikkert 95 % av alle mennesker befinner seg, så ja - hva de gjør er uinteressant, så lenge det gjør dem lykkelige.

I det legger jeg at det er uinteressant for meg hva slags karriere-valg mine barn gjør. Eller andre mennesker for den del. Bare de gjør noe som de trives med. Det er uinteressant hvilken legning folk har, hvilke politiske ideer, og religiøse overbevisninger - så lenge de trives med det og det gjør noe godt for dem.

Men så er det "ekstrem-tilfellene". De virkelig "gale" menneskene, som kan gjøre utrolig mye galt og farlig og likevel være lykkelige. De fleste mennesker som er rusmisbrukere, eller selger dop, eller banker kona, eller forgriper seg på barn ER egentlig ikke lykkelige med situasjonen. De syns ikke det er helt ålreit. Men noen finnes alltid. Noen som bare ser seg selv og sine behov. Som tråkker på andre på veien. De vaskeekte psykopatene.

Så for å moderere meg - det å være lykkelig er viktigst. Med ett unntak: jeg ønsker ikke at barna mine skal bli psykopater.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 19:55   #162
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Her synes jeg du blander sammen hva du ser som "målet" og hva jeg ser som "målet". Du har rett i at vi nok har svært ulikt perspektiv. For meg er det at sønnen min blir en "god person" helt klart et mål i seg selv, ikke et middel for at han skal bli lykkelig (det at han skal bli lykkelig er et annet mål).

Og hvis jeg skal driste meg på en slags konklusjon, så er det for meg viktigst at barna mine (og alle andre jeg kjenner) skaper lykke for seg selv, enn for andre. Jeg tror du legger mer vekt på det å gjøre andre lykkelige, enn det jeg gjør. (Og så kan man lage en liten løkke her, for er du ikke lykkelig selv kan du heller ikke gjøre andre lykkelige... og så er vi i gang igjen.)

Gammel 05-12-07, 19:59   #163
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å ja? Ypper du? Hæ? Hæ?

:innmaripremenstruellogventerpåpergokur:

Jeg har ingen problemer med å yppe litt. *uredd*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 20:00   #164
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

For meg er det underforstått at man må vite hvordan det er å være ulykkelig, ha hatt motgang etc for å kunne føle seg lykkelig.

Det syns jeg rett og slett er et idiotisk utsagn. Jeg trenger da ikke ha vært død for å sette pris på å leve. Trenger ikke ha blitt mobbet for å være i mot mobbing. Og så videre i det uendelige.

Det du nærmest forutsetter er at lykke er noe som kan defineres og ikke minst måles. Først når du har oppnådd x antall ting, og opplevd tilstrekkelig motgang - da først kvalifiserer du til betegnelsen lykkelig. Lykke er selvsagt subjektivt. Jeg syns ikke det er nødvendig at enhver god følelse skal ha en bitter undertone for at den skal føles riktig god. Tvert i mot, egentlig.

Lykke skal ikke måles eller sammenlignes. To mennesker som lever identiske liv kan oppleve ulik grad av lykke. Den ene kan føle seg lykkelig, og den andre ulykkelig. Jeg tror nok at terskelen for å føle seg lykkelig kan påvirkes av hvor mye motgang man har møtt, men dette blir for individuelt til å lage noen "oppskrift" på.

Gammel 05-12-07, 21:10   #165
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg skal svare på hva jeg er REDD for, så må det være noe jeg faktisk frykter kan skje. Mim: Du trenger IKKE være redd for at ungene dine ikke skal bli dugandes. Det kan du være HELT trygg på at ikke kommer til å skje. Når det gjelder det å gidde å lære barna sine ferdigheter så er du et stort forbilde.

Det jeg er redd for er, som Maz inne på, at de tingene som har voldt meg problemer, også skal gjøre det for dem. Jeg var for eksempel godt voksen før jeg utviklet ryggrad og en noenlunde tykk hud. Før det skled jeg unna konflikter og hadde ikke mot til å stå for det JEG mente og følte. Jeg ønsker at ungene skal være sterke, trygge, modige. At de skal tørre å stå opp mot "mobben", fordi de har en tydelig moralsk ryggrad. Jeg er slett ikke sikker på at dette kommer til å skje. Så at de skal bli "veike" og feige er noe jeg er redd for.

Angående binas innlegg om at det viktigste med å oppdra barna er at våre egne barn skal få det godt: Jeg syns at barna mine er de viktigste i verden, men de er absolutt ikke de eneste viktige! Jeg ville følt at jeg hadde mislyktes totalt om barna mine gikk gjennom livet tifredse og glade med en flokk ulykkelige mennesker i kjølvannet sitt.

Ellers kjenner jeg meg veldig godt igjen i Scarletts innlegg: Jeg har hatt det så godt gjennom livet at jeg skjemmes av og til. 80% av det er helt reelt, men 20% handler også om at jeg har en godt utviklet (selvutviklet, tror jeg) egenskap for å ha det godt (fokusere på det gode, håndtere kjipe ting konstruktivt, etc.). Den egenskapen ønsker jeg også at ungene mine skal utvikle.

Gammel 05-12-07, 21:10   #166
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Og hvilken adventkalendertråd snakker dere om?)

:fraværende:

Gammel 05-12-07, 21:27   #167
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Mathias er en sånn inderlig god gutt (jada jeg innser at jeg er innhabil, men han er det) med bøttevis av empati og mange tanker i hodet.Jeg er mest redd for at han ikke skal utvikle litt tykkere hud,jeg. Jeg orker ikke tanken på at den snille gutten min skal bli såret og lei seg av alt mulig.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:41   #168
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

I det legger jeg at det er uinteressant for meg hva slags karriere-valg mine barn gjør. Eller andre mennesker for den del. Bare de gjør noe som de trives med. Det er uinteressant hvilken legning folk har, hvilke politiske ideer, og religiøse overbevisninger - så lenge de trives med det og det gjør noe godt for dem.

Her er jeg enig med deg. Det er likegyldig for meg om barnet mitt blir rørlegger eller statsminister, bare h*n føler at h*n har kommet på sin riktige hylle. Er fornøyd med sine valg og får utnyttet sine evner.

Men jeg vil likevel at barna mine skal være skikkelige, ordentlige mennesker. Som behandler sine medmennesker med respekt og empati.

Gammel 05-12-07, 22:31   #169
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det jeg er aller mest redd for er faktisk at han blir religiøs, det være seg alternativmedisiner eller kristen eller hva som helst. Jeg hadde syntes oppriktig at det hadde vært trist for jeg tror personlig og i all ærlighet at livet er bedre når man ikke er religiøs. (Og jeg er klar over at mange andre har nøyaktig det motsatte standpunktet og det er greit, dette er hva jeg synes).

Hva legger du i "religiøs"?

Gammel 06-12-07, 09:48   #170
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er redd for at de ikke skal utvikle selvtillit nok til å stole på seg selv og sine valg. Det stilles jo utrolig høye krav til unge i dagens samfunn.

Jeg er også redd for at de skal havne i dårlig selskap, da jeg selv har vokst opp i et villastrøk, og sett ungdom havne på kjøret, det kan hende i de beste familier.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 09:52   #171
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Angående binas innlegg om at det viktigste med å oppdra barna er at våre egne barn skal få det godt: Jeg syns at barna mine er de viktigste i verden, men de er absolutt ikke de eneste viktige! Jeg ville følt at jeg hadde mislyktes totalt om barna mine gikk gjennom livet tifredse og glade med en flokk ulykkelige mennesker i kjølvannet sitt.

Jeg er realist. Jeg innser at de eneste barna jeg faktisk kan oppdra er mine egne. Mitt primære mål er at mine barn skal ha det godt.

Gammel 06-12-07, 10:05   #172
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er realist. Jeg innser at de eneste barna jeg faktisk kan oppdra er mine egne. Mitt primære mål er at mine barn skal ha det godt.

Det er sjokkerende at du gir blaffen i hvorvidt dine barn blir uempatiske egoister (sånn oppfatter jeg deg... kanskje tar jeg feil). Veldig sjokkerende!

Ville du vært den lykkelige moren til Saddam Hussein så lenge han var lykkelig?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:11   #173
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykke skal ikke måles eller sammenlignes. To mennesker som lever identiske liv kan oppleve ulik grad av lykke.

Dette høres litt merkelig ut. Hvis man ikke skal måle lykke eller sammenligne lykke, hvordan kan man da oppleve ulike grader av lykke? (Jeg mener ikke å flisespikke deg ( virkelig ikke :antispikker: ), men jeg skjønner ikke helt hva du mener, og syns det ser ut som du snakker litt mot deg selv.)

Men tror du ikke at det å ha det godt har noenting å gjøre med hvordan man forholder seg til andre mennesker?

Når jeg vektlegger empati og omtanke for andre mennesker i min oppdragelse, så er det ut fra en overbevisning om at det er vesentlige egenskaper i omgang med andre mennesker, og at man har store fordeler av disse egenskapene når man lever i et samfunn. Det som gjør meg lykkelig er jo nettopp gode relasjoner til andre mennesker. Hvis jeg for eksempel møter noen jeg ikke har møtt for og som jeg liker godt og treffer tonen med, så er jeg glad lenge etterpå. Jeg er mye mer glad i fine mennesker enn fine ting for eksempel. Hvis jeg ikke hadde evnen til empati og positiv interesse for andre mennesker, så tror jeg ikke jeg hadde hatt noe særlig fine opplevelser med andre mennesker heller.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:32   #174
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det er sjokkerende at du gir blaffen i hvorvidt dine barn blir uempatiske egoister (sånn oppfatter jeg deg... kanskje tar jeg feil). Veldig sjokkerende!

Det jeg har prøvd å si gjennom hele tråden her er at det handler ikke om hvorvidt jeg som mor blir lykkelig og stolt og kan slå meg på brystet og vise fram mine flotte gallionsfigurer. Det er ikke meg det handler om.

Det handler om barna mine. Hvert enkelt menneske burde ha rett til å ha det godt.

Jeg har en venninne som er sterkt preget av å ha vokst opp i et hjem med svært strenge foreldre. Strenge i betydningen hadde klare forventninger til henne. Selv om hun nå er 35 år ligger disse forventningene fortsatt der og gnager henne. Hun har det ikke godt, for hun greier ikke å innfri foreldrenes forventninger.

Og så har jeg en annen venninne som aldri greier å si nei. Hun stiller opp for alle og alt, til enhver tid, og hun er så redd for hva andre mener om henne. Hun går med konstant dårlig samvittighet for ett eller annet, og føler at hun aldri strekker til.

DETTE er ting som foreldrene i stor grad er ansvarlige for. Det er slik foreldrene har formet døtrene sine. Den ene til å bli kuet av foreldrenes forventninger, den andre til å utslette seg selv og alltid stille seg selv og sine behov i siste rekke. Og JEG mener at foreldrene til begge disse jentene har feilet. De har lagt sine egne krav og forventninger så tungt på sine pliktoppfyllende døtre at døtrene sliter med nettopp å ha et godt liv.

Jeg var sånn halvveis kjæreste med en kar en gang for mange år siden, som levde under mottoet: "så lenge du er fornøyd er jeg fornøyd". Bullshit! Man kan ikke utslette seg selv og leve gjennom andre. Hvis ikke han er lykkelig med seg selv, så kan ikke jeg gjøre han lykkelig bare ved at jeg er lykkelig. Det skjønte han ikke - men sleit selvsagt hele tiden med dårlig selvtillit, og han TRODDE faktisk at hvis jeg var lykkelig ville det smitte over på han, liksom.

Vi blir ikke lykkelige av å gjøre andre lykkelige. Vi lærer heller ikke av andres feil. Hver og en av oss må prøve og feile på egenhånd. Og vi må finne lykken og gleden over livet i oss selv. Jeg vet at også mine barn kommer til å møte motgang. Og kanskje velger de ting i livet som jeg ikke ville valgt. Jeg håper at jeg da greier å respektere deres valg, og likevel gi barna mine all den kjærlighet jeg faktisk har for dem. Det som virkelig ødelegger et menneskeliv er når familien vender seg i mot dem fordi de har valgt noe som familien ikke aksepterte.

Jeg kjenner folk som har kommet i konflikt med sin egen familie fordi de enten valgte å døpe barna sine, og familien var ateister - eller fordi de valgte å ikke døpe, og familien var religiøse eller sterkt tradisjonsbundne. Dette er jo bagateller! Men likevel - de verste og vanskeligste konfliktene man får er de som er i mellom familiemedlemmer. Det er vondt å ikke bli akseptert fordi man velger å gå sin egen vei, og det er vondt å ikke få gå sin egen vei fordi man ikke tør bryte med familien.

Jeg er da også av den oppfatning at de aller fleste mennesker, ja praktisk talt alle som er mentalt friske, er sammensatte og har mange sider ved seg. Jeg tror ikke en som mobber andre er genuint lykkelig. Jeg tror ikke at en som utnytter andre egentlig har det så godt med seg selv. Jeg tror at for å bli lykkelig må man også finne aksept i samfunnet rundt seg.

Men realiteten er at mange ganger vil samfunnet nekte å akseptere. Det kan være kvinnelige, homofile prester, eller det kan være karrierekvinnen i bygda, eller det kan være alenemoren med 3 barn med 3 fedre. Samfunnet har sine grenser. Men som MOR sier jeg at jeg skal ikke ha de grensene. Uansett hva mine barn gjør så skal jeg akseptere deres valg, jeg skal støtte dem, og jeg skal fortsette å være glad i dem. Mitt eneste genuine ønske for dem er at de har det godt. Med seg selv og med andre.

Så nei, jeg oppdrar ikke barna "i mitt bilde" av hvordan ideal-mennesker skal være. Og hvis det er sjokkerende - ja, så får det bare være sjokkerende.

Gammel 06-12-07, 10:43   #175
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dette høres litt merkelig ut. Hvis man ikke skal måle lykke eller sammenligne lykke, hvordan kan man da oppleve ulike grader av lykke? (Jeg mener ikke å flisespikke deg ( virkelig ikke :antispikker: ), men jeg skjønner ikke helt hva du mener, og syns det ser ut som du snakker litt mot deg selv.)

Men tror du ikke at det å ha det godt har noenting å gjøre med hvordan man forholder seg til andre mennesker?

Når jeg vektlegger empati og omtanke for andre mennesker i min oppdragelse, så er det ut fra en overbevisning om at det er vesentlige egenskaper i omgang med andre mennesker, og at man har store fordeler av disse egenskapene når man lever i et samfunn. Det som gjør meg lykkelig er jo nettopp gode relasjoner til andre mennesker. Hvis jeg for eksempel møter noen jeg ikke har møtt for og som jeg liker godt og treffer tonen med, så er jeg glad lenge etterpå. Jeg er mye mer glad i fine mennesker enn fine ting for eksempel. Hvis jeg ikke hadde evnen til empati og positiv interesse for andre mennesker, så tror jeg ikke jeg hadde hatt noe særlig fine opplevelser med andre mennesker heller.

Jeg mener fortsatt at lykke ikke kan måles eller sammenlignes, og i bunn og grunn tror jeg heller ikke det finnes grader av lykke. Lykken oppleves der og da, og kan ikke bedømmes av andre.

Du skriver at det som gjør deg lykkelig er gode relasjoner til andre mennesker. Og det tror jeg er litt av kjernen her. For å bli et lykkelig menneske er det mange brikker som må falle på plass. Gode relasjoner til andre er en brikke. Å ha et arbeide som er tilfredsstillende er en annen. Føle seg verdsatt kanskje en tredje. Og så videre.

Jeg mener derfor at empati, omtanke og omsorg for andre er et middel på veien til målet, men ikke målet i seg selv.

Gammel 06-12-07, 10:45   #176
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina, jeg er enig i mye av det du sier - det er naturligvis ikke bra å lære barna å være selvutslettende eller å innbille seg at man kan bli lykkelig ved å bare tenke på andre og aldri på seg selv. Jeg tror en grunnleggende selvrespekt og selv-kjærlighet er noe av det viktigste man kan ha som basis for alt annet man er.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du stadig kommer med det å være stolt av barna sine og ville at andre skal synes de er "flotte gallionsfigurer", for det er overhodet ikke det det dreier seg om. Det dreier seg om å føle ansvar for helheten og ikke bare for seg selv og sine barn. Jeg mener at jeg som menneske har ansvar for samfunnet og verden rundt meg, både når det gjelder hvordan jeg selv oppfører meg, og hvordan jeg oppdrar eventuelle barn til å bli. Og det er ikke for at jeg skal kunne "slå meg på brystet" - det er ikke for at andre skal synes jeg er flink og barna mine er beundringsverdige, det er fordi jeg mener det er riktig.

For å ta et skrekkelig banalt eksempel: Det er mitt ansvar å ikke kaste søppel på bakken, og det er mitt ansvar å lære sønnen min at man ikke kaster søppel på bakken. Og det er ikke fordi jeg tror han blir lykkeligere av å ikke kaste søppel på bakken, og heller ikke fordi han kan bli uglesett eller få bøter dersom andre ser at han gjør det - det er fordi det å ikke rote og ødelegge for andre og for verden er et ansvar vi alle har, og det er min jobb å lære ham at han har ansvar for sine egne handlinger og for verden og menneskene rundt seg.

Vi blir ikke lykkelige av å gjøre andre lykkelige. Vi lærer heller ikke av andres feil. Hver og en av oss må prøve og feile på egenhånd. Og vi må finne lykken og gleden over livet i oss selv.

Det er jeg veldig enig i. Men vi har et delansvar for å gjøre det mulig for andre å være lykkelige - ikke for at det skal gjøre oss selv lykkelige, men fordi disse andre fortjener å være lykkelige.

Gammel 06-12-07, 10:48   #177
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg har prøvd å si gjennom hele tråden her er at det handler ikke om hvorvidt jeg som mor blir lykkelig og stolt og kan slå meg på brystet og vise fram mine flotte gallionsfigurer. Det er ikke meg det handler om.

Det handler om barna mine. Hvert enkelt menneske burde ha rett til å ha det godt.

Det er dette det handler om for meg også. I tillegg tror jeg at det å bry seg om andre mennesker og verden generelt er en forutsetning for å få det godt. Iallefall hvis man er normalt klok og bevisst at man lever i et samfunn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 11:07   #178
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en venninne som er sterkt preget av å ha vokst opp i et hjem med svært strenge foreldre. Strenge i betydningen hadde klare forventninger til henne. Selv om hun nå er 35 år ligger disse forventningene fortsatt der og gnager henne. Hun har det ikke godt, for hun greier ikke å innfri foreldrenes forventninger.

Og så har jeg en annen venninne som aldri greier å si nei. Hun stiller opp for alle og alt, til enhver tid, og hun er så redd for hva andre mener om henne. Hun går med konstant dårlig samvittighet for ett eller annet, og føler at hun aldri strekker til.

DETTE er ting som foreldrene i stor grad er ansvarlige for. Det er slik foreldrene har formet døtrene sine. Den ene til å bli kuet av foreldrenes forventninger, den andre til å utslette seg selv og alltid stille seg selv og sine behov i siste rekke. Og JEG mener at foreldrene til begge disse jentene har feilet. De har lagt sine egne krav og forventninger så tungt på sine pliktoppfyllende døtre at døtrene sliter med nettopp å ha et godt liv.

Jeg var sånn halvveis kjæreste med en kar en gang for mange år siden, som levde under mottoet: "så lenge du er fornøyd er jeg fornøyd". Bullshit! Man kan ikke utslette seg selv og leve gjennom andre. Hvis ikke han er lykkelig med seg selv, så kan ikke jeg gjøre han lykkelig bare ved at jeg er lykkelig. Det skjønte han ikke - men sleit selvsagt hele tiden med dårlig selvtillit, og han TRODDE faktisk at hvis jeg var lykkelig ville det smitte over på han, liksom.

Vi blir ikke lykkelige av å gjøre andre lykkelige. Vi lærer heller ikke av andres feil. Hver og en av oss må prøve og feile på egenhånd. Og vi må finne lykken og gleden over livet i oss selv. Jeg vet at også mine barn kommer til å møte motgang. Og kanskje velger de ting i livet som jeg ikke ville valgt. Jeg håper at jeg da greier å respektere deres valg, og likevel gi barna mine all den kjærlighet jeg faktisk har for dem. Det som virkelig ødelegger et menneskeliv er når familien vender seg i mot dem fordi de har valgt noe som familien ikke aksepterte.

Jeg kjenner folk som har kommet i konflikt med sin egen familie fordi de enten valgte å døpe barna sine, og familien var ateister - eller fordi de valgte å ikke døpe, og familien var religiøse eller sterkt tradisjonsbundne. Dette er jo bagateller! Men likevel - de verste og vanskeligste konfliktene man får er de som er i mellom familiemedlemmer. Det er vondt å ikke bli akseptert fordi man velger å gå sin egen vei, og det er vondt å ikke få gå sin egen vei fordi man ikke tør bryte med familien.

Jeg er da også av den oppfatning at de aller fleste mennesker, ja praktisk talt alle som er mentalt friske, er sammensatte og har mange sider ved seg. Jeg tror ikke en som mobber andre er genuint lykkelig. Jeg tror ikke at en som utnytter andre egentlig har det så godt med seg selv. Jeg tror at for å bli lykkelig må man også finne aksept i samfunnet rundt seg.

Men realiteten er at mange ganger vil samfunnet nekte å akseptere. Det kan være kvinnelige, homofile prester, eller det kan være karrierekvinnen i bygda, eller det kan være alenemoren med 3 barn med 3 fedre. Samfunnet har sine grenser. Men som MOR sier jeg at jeg skal ikke ha de grensene. Uansett hva mine barn gjør så skal jeg akseptere deres valg, jeg skal støtte dem, og jeg skal fortsette å være glad i dem. Mitt eneste genuine ønske for dem er at de har det godt. Med seg selv og med andre.

Så nei, jeg oppdrar ikke barna "i mitt bilde" av hvordan ideal-mennesker skal være. Og hvis det er sjokkerende - ja, så får det bare være sjokkerende.

Det ligger en del gode refleksjoner i bånn hos deg, men jeg opplever deg så farget av disse erfaringene at du ikke klarer å se at man kan ønske seg sterke, selvstendige, fornuftige, empatiske, lykkelig barn... som tar med både egnes og andres behov i sine vurderinger forut for handlinger... som tar vare på seg selv samtidig som de tar hensyn til andre... som er lykkelig men samtidig er opptatt av at andre skal være lykkelige... uten at de utsletter seg selv.

Jeg ønsker at mine barn skal utvikle disse kvalitetene FORDI jeg tror det vil kunne bidra til å gi dem et godt liv og IKKE fordi de er mine gallionsfigurer (men nå er de jo allerede verdens herligste unger ).

Gammel 06-12-07, 11:11   #179
bina
Ustabil

Standard

Skilpadda: det med stolt mor og gallionsfigur er basert på blant annet innlegget til Nooria hvor hun spør om jeg ville vært "den lykkelige mor til Saddam Hussein". Og jeg ser at flere innlegg bærer litt preg av det samme. Det handler om man som foreldre kan være stolte av sitt avkom.

Nå handlet denne tråden om hva man er redd for at barna skal bli. Ikke om generelle regler og lover, ei heller om generell barneoppragelse. Jeg lærer også barna mine at man ikke kaster søppel på bakken. Ikke fordi jeg tror det gjør dem lykkelige, men fordi at "sånn er det bare". Jeg lærer dem også en hel masse andre ting som er grunnleggende oppdragelse eller folkeskikk om du vil. Men hva de "skal bli" - det er et mye større spørsmål. Jeg vil ikke være redd for at barna mine kan komme til å kaste søppel på bakken når de blir voksne. For det er en bagatell.

Opprinnelig lagt inn av Kasia

Det er dette det handler om for meg også. I tillegg tror jeg at det å bry seg om andre mennesker og verden generelt er en forutsetning for å få det godt. Iallefall hvis man er normalt klok og bevisst at man lever i et samfunn.

Nemlig. Derfor ER vi egentlig ikke så uenige. Jeg tror ikke at man har det godt hvis man ikke greier å omgås andre mennesker. Men det eneste jeg er REDD FOR i forhold til mine barns fremtid er at de blir ulykkelige.

Gammel 06-12-07, 11:15   #180
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Skilpadda: det med stolt mor og gallionsfigur er basert på blant annet innlegget til Nooria hvor hun spør om jeg ville vært "den lykkelige mor til Saddam Hussein".

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg lurte ikke på om du ville være den stolte moren til Saddam Hussein... men den LYKKELIGE moren hans. Ville du vært lykkelig på hans vegne dersom han hadde det bra, til tross for at han daglig demonstrerte det helt motsatte av empati og omsorg for andre?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.