Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Lykke skal ikke måles eller sammenlignes. To mennesker som lever identiske liv kan oppleve ulik grad av lykke.
Dette høres litt merkelig ut. Hvis man ikke skal måle lykke eller sammenligne lykke, hvordan kan man da oppleve ulike grader av lykke? (Jeg mener ikke å flisespikke deg ( virkelig ikke :antispikker: ), men jeg skjønner ikke helt hva du mener, og syns det ser ut som du snakker litt mot deg selv.)
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg er realist. Jeg innser at de eneste barna jeg faktisk kan oppdra er mine egne. Mitt primære mål er at mine barn skal ha det godt.
Men tror du ikke at det å ha det godt har noenting å gjøre med hvordan man forholder seg til andre mennesker?
Når jeg vektlegger empati og omtanke for andre mennesker i min oppdragelse, så er det ut fra en overbevisning om at det er vesentlige egenskaper i omgang med andre mennesker, og at man har store fordeler av disse egenskapene når man lever i et samfunn. Det som gjør meg lykkelig er jo nettopp gode relasjoner til andre mennesker. Hvis jeg for eksempel møter noen jeg ikke har møtt for og som jeg liker godt og treffer tonen med, så er jeg glad lenge etterpå. Jeg er mye mer glad i fine mennesker enn fine ting for eksempel. Hvis jeg ikke hadde evnen til empati og positiv interesse for andre mennesker, så tror jeg ikke jeg hadde hatt noe særlig fine opplevelser med andre mennesker heller.
|