|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Ustabil
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?
Jeg ser at det jeg sier kan tolkes slik. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Ustabil
|
Og hvis jeg skal driste meg på en slags konklusjon, så er det for meg viktigst at barna mine (og alle andre jeg kjenner) skaper lykke for seg selv, enn for andre. Jeg tror du legger mer vekt på det å gjøre andre lykkelige, enn det jeg gjør. (Og så kan man lage en liten løkke her, for er du ikke lykkelig selv kan du heller ikke gjøre andre lykkelige... og så er vi i gang igjen.) |
|
|
|
|
|
#163 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#164 |
|
Ustabil
|
Det syns jeg rett og slett er et idiotisk utsagn. Jeg trenger da ikke ha vært død for å sette pris på å leve. Trenger ikke ha blitt mobbet for å være i mot mobbing. Og så videre i det uendelige. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Hvis jeg skal svare på hva jeg er REDD for, så må det være noe jeg faktisk frykter kan skje. Mim: Du trenger IKKE være redd for at ungene dine ikke skal bli dugandes. Det kan du være HELT trygg på at ikke kommer til å skje. Når det gjelder det å gidde å lære barna sine ferdigheter så er du et stort forbilde.
|
|
|
#166 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?(Og hvilken adventkalendertråd snakker dere om?)
|
|
|
#167 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Mathias er en sånn inderlig god gutt (jada jeg innser at jeg er innhabil, men han er det) med bøttevis av empati og mange tanker i hodet.Jeg er mest redd for at han ikke skal utvikle litt tykkere hud,jeg. Jeg orker ikke tanken på at den snille gutten min skal bli såret og lei seg av alt mulig. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Her er jeg enig med deg. Det er likegyldig for meg om barnet mitt blir rørlegger eller statsminister, bare h*n føler at h*n har kommet på sin riktige hylle. Er fornøyd med sine valg og får utnyttet sine evner.
|
|
|
#169 |
|
Ringskrømt
|
Hva legger du i "religiøs"?
|
|
|
#170 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Jeg er redd for at de ikke skal utvikle selvtillit nok til å stole på seg selv og sine valg. Det stilles jo utrolig høye krav til unge i dagens samfunn. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Ustabil
|
Jeg er realist. Jeg innser at de eneste barna jeg faktisk kan oppdra er mine egne. Mitt primære mål er at mine barn skal ha det godt. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Stadig underveis
Det er sjokkerende at du gir blaffen i hvorvidt dine barn blir uempatiske egoister (sånn oppfatter jeg deg... kanskje tar jeg feil). Veldig sjokkerende! |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Borte
|
Dette høres litt merkelig ut. Hvis man ikke skal måle lykke eller sammenligne lykke, hvordan kan man da oppleve ulike grader av lykke? (Jeg mener ikke å flisespikke deg ( virkelig ikke :antispikker: ), men jeg skjønner ikke helt hva du mener, og syns det ser ut som du snakker litt mot deg selv.)
Men tror du ikke at det å ha det godt har noenting å gjøre med hvordan man forholder seg til andre mennesker?
|
|
|
#174 |
|
Ustabil
|
Det jeg har prøvd å si gjennom hele tråden her er at det handler ikke om hvorvidt jeg som mor blir lykkelig og stolt og kan slå meg på brystet og vise fram mine flotte gallionsfigurer. Det er ikke meg det handler om. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Ustabil
|
Jeg mener fortsatt at lykke ikke kan måles eller sammenlignes, og i bunn og grunn tror jeg heller ikke det finnes grader av lykke. Lykken oppleves der og da, og kan ikke bedømmes av andre. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Bina, jeg er enig i mye av det du sier - det er naturligvis ikke bra å lære barna å være selvutslettende eller å innbille seg at man kan bli lykkelig ved å bare tenke på andre og aldri på seg selv. Jeg tror en grunnleggende selvrespekt og selv-kjærlighet er noe av det viktigste man kan ha som basis for alt annet man er.
Det er jeg veldig enig i. Men vi har et delansvar for å gjøre det mulig for andre å være lykkelige - ikke for at det skal gjøre oss selv lykkelige, men fordi disse andre fortjener å være lykkelige.
|
|
|
#177 |
|
Borte
|
Det er dette det handler om for meg også. I tillegg tror jeg at det å bry seg om andre mennesker og verden generelt er en forutsetning for å få det godt. Iallefall hvis man er normalt klok og bevisst at man lever i et samfunn.
|
|
|
#178 |
|
Stadig underveis
Det ligger en del gode refleksjoner i bånn hos deg, men jeg opplever deg så farget av disse erfaringene at du ikke klarer å se at man kan ønske seg sterke, selvstendige, fornuftige, empatiske, lykkelig barn... som tar med både egnes og andres behov i sine vurderinger forut for handlinger... som tar vare på seg selv samtidig som de tar hensyn til andre... som er lykkelig men samtidig er opptatt av at andre skal være lykkelige... uten at de utsletter seg selv. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Ustabil
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Skilpadda: det med stolt mor og gallionsfigur er basert på blant annet innlegget til Nooria hvor hun spør om jeg ville vært "den lykkelige mor til Saddam Hussein". Og jeg ser at flere innlegg bærer litt preg av det samme. Det handler om man som foreldre kan være stolte av sitt avkom.
Nemlig. Derfor ER vi egentlig ikke så uenige. Jeg tror ikke at man har det godt hvis man ikke greier å omgås andre mennesker. Men det eneste jeg er REDD FOR i forhold til mine barns fremtid er at de blir ulykkelige. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Stadig underveis
Jeg lurte ikke på om du ville være den stolte moren til Saddam Hussein... men den LYKKELIGE moren hans. Ville du vært lykkelig på hans vegne dersom han hadde det bra, til tross for at han daglig demonstrerte det helt motsatte av empati og omsorg for andre? |
|
|
|
![]() |
|
|