Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gjør du aldri "dumme" ting?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Gjør du aldri dumme ting?
Nei, det gjør jeg aldri! 6 3,24%
Å, det hender vel..... 72 38,92%
Støtt og stadig! 99 53,51%
Dust! 8 4,32%
Deltakere: 185. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-09, 13:54   #101
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?

Det ble veldig mye klarere.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg mener at dette ikke er et dumt valg og vil dermed da si at om man velger dette så har man ikke gjort noe dårlig valg. Man har vektlagt forskjellige ting og valgt det man mente var best der og da.

Da er vi jo fullstendig enige. Can't argue with that. Jeg velger å spise sjokolade fordi jeg i det øyeblikket vektlegger at det er digg, jeg er sliten og trenger kos. Det er vel ingen som tenker "hah, jeg har ingen grunn til å spise sjokolade, jeg har ikke lyst på det og trenger det ikke, men jeg gjør det allikevel!" Se det vil være dumt ja.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 13:55   #102
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg velger av og til å ikke jogge en tur, fordi jeg bare ikke orker. Men de gangene jeg tar meg selv i nakken og faktisk jogger den turen, så orker jeg jo likevel. Det ER ikke det beste valget der og da å sette seg i sofaen. Det er det enkleste. På kort, kort sikt.

Gammel 12-11-09, 14:03   #103
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis man stadig spiser sjokolade eller lar være å trene så blir det dårlige valg. Men om man en dag lar være så er det ikke noe dårlig valg.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:08   #104
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvis man stadig spiser sjokolade eller lar være å trene så blir det dårlige valg. Men om man en dag lar være så er det ikke noe dårlig valg.

Det er nok her misforståelsen ligger. Jeg (med flere?) har tatt utgangspunkt i at det er et dårlig valg og ikke nødvendigvis bare om det gjentar seg til stadighet.

Gammel 12-11-09, 14:11   #105
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Det er nok her misforståelsen ligger. Jeg (med flere?) har tatt utgangspunkt i at det er et dårlig valg og ikke nødvendigvis bare om det gjentar seg til stadighet.

Det er en interessant diskusjon, dette. Jeg ble sittende og tenke på det nå - er det nå egentlig en "dum ting" å spise en sjokolade i ny og ne, for eksempel? Det er klart at det spiller veldig stor rolle for svaret hvordan man ser på disse tingene, og jeg tror jo man lever mye bedre med seg selv hvis man ikke straks klassifiserer seg selv som "dum" hver gang man gjør noe som ikke er optimalt ut fra en eller annen ideell standard man har valgt seg.

Gammel 12-11-09, 14:13   #106
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er en interessant diskusjon, dette. Jeg ble sittende og tenke på det nå - er det nå egentlig en "dum ting" å spise en sjokolade i ny og ne, for eksempel? Det er klart at det spiller veldig stor rolle for svaret hvordan man ser på disse tingene, og jeg tror jo man lever mye bedre med seg selv hvis man ikke straks klassifiserer seg selv som "dum" hver gang man gjør noe som ikke er optimalt ut fra en eller annen ideell standard man har valgt seg.

Jeg har ikke deltatt i diskusjonen, men jeg fascineres over alt som går inn under "dum ting". Jeg synes ALLTID det er dumt å røyke, la bilen gå på tomgang etc. Men jeg synes ikke det er dumt å spise passe mye sjokolade, jeg synes heller ikke det er dumt å droppe en joggetur. Jeg tror at dersom man skulle levd et liv som var helt optimalt sunt og lurt på alle vis, ville man straks pådra seg en eller annen lidelse som var alt annet enn sunn og lur.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:16   #107
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvfølgelig gjør jeg det. Og de som sier at de "aldri" gjør dumme ting lyver. Og å lyve er dumt.

(Og så lurer jeg på hvilken tråd som inspirerte til denne? )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:21   #108
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det du skriver her er veldig viktig.
For en sjokolade i ny og ne er ikke dumt, det er sikkert ganske sunt (sundt?).
Men, den bør være (minst) rettferdig, kjøpt lokalt og helst biodynamisk
For at det skal kvalifisere til å disse andre som har tatt "dumme" valg og spist sjokolade......
Men jeg tror også det er skummelt å frata seg selv ansvar.
Butikken din fører ikke rettferdig kaffe.... og du velger ikke å prioritere tiden din slik at du enten går i en annen butikk, eller maser på din butikk til de tar inn rettferdig kaffe. Da HAR du tatt et dårlig valg, som jeg mener man bør reflektere over. Det betyr ikke at alle skal eller må kjøpe rettferdige varer ( selv om verden ville vært et veldig mye bedre sted om alle gjore det ) men jeg synes det er på sin plass å innrømme for seg selv av valget er litt egoistisk. Såpass selvinnsikt bør man ha. Kanskje neste gang, eller nesteår likevel gidder man å ta steget og kjøpe rettferdig kaffe, eller heve kuldegrensa for når bilen står på tomgang (hever man en kuldegrense? Eller senker man den? Fra feks minus 15 til minus 25?)

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:23   #109
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, selvfølgelig gjør jeg det. Og de som sier at de "aldri" gjør dumme ting lyver. Og å lyve er dumt.

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=78859

Gammel 12-11-09, 14:23   #110
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men, den bør være (minst) rettferdig, kjøpt lokalt og helst biodynamisk
For at det skal kvalifisere til å disse andre som har tatt "dumme" valg og spist sjokolade......

Ja, hvis det er det som er målet, så.

Gammel 12-11-09, 14:25   #111
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig jeg er lite streng med meg selv, men jeg har ingen problemer med å klassifisere meg selv som dum til tider og leve veldig godt med det. Jeg tar mange dumme valg. For jeg synes det er et dumt valg å stappe i meg sjokolade (uansett når jeg gjør det), men jeg gjør det nå allikevel. Jeg synes også det er dumt å droppe planlagt trening, men noen ganger gjør jeg det. Jeg kan faktisk finne på å droppe trening for å ligge på sofaen og spise masse sjokolade, til tross for at jeg er helt frisk og heller burde gjort noe annet. Det er jo et dumt valg, og akkurat der og da er jeg jo passe teit. Det optimale ville vært å gjort det motsatte. Jeg har ingen problemer med å nyte mine dumme valg til tross for at det strider mot det optimale.

Jeg ser veldig godt forskjellen mellom å unne seg å ta mindre optimale valg en gang i blant og å gjøre det hele tiden. Det siste er selvfølgelig det dummeste, men det gjør ikke den isolerte enkelthendelsen til et klokt valg. (Nå hender det jo at det er klokere å ligge på sofaen enn å løpe gatelangs, men da er jo sofaen det kloke valget, bare så det er presisert.)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:26   #112
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Ja, hvis det er det som er målet, så.

Det er min helt subjektive mening.
Jeg får helt neller av folk som sitter på høye hester og ser ned på andre og tror så godt om seg selv og sine valg at de kan disse andre.
Det er en av de tingen som provoserer meg mye.....
Jeg tror nemlig ikke det er så mange av oss som sitter slik posisjonert at vi egentlig kan kaste sten.

Gammel 12-11-09, 14:29   #113
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner veldig godt hva smilefjes mener og derfor svarte jeg også som jeg gjorde. Etter egen eller andres standard?
Klart man i en perfekt verden burde meditere og spise gulrøtter dagen lang, men jeg orker ikke bruke energi på å leve på den måten og setter derfor standarden for hva som er dumt eller klokt å gjøre der jeg selv synes den passer meg best. Jeg bruker med andre ord lite energi på å tenke over ting jeg burde har gjort bedre. Det blir som i foreldreportalens ti bud for meg; ikke la det beste bli det godes fiende.
Når det er sagt spiser jeg vel en eller annen sjokolade som også jeg kan klassifisere som dum, eller utsetter ting jeg egentlig burde ha gjort. Så jeg må nesten svare ja på at jeg gjør en og annen dumhet. Men bruke mye energi på det, nei det gjør jeg ikke. Og i det store og det hele lever jeg godt med gode gjennomtenkte beslutninger for meg og familien min.

Gammel 12-11-09, 14:33   #114
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, seff ikke. Eller, jo. Men, altså:

Feks har mitt valg av far til mine barn vært et særdeles godt valg. Valg av bosted. Valg av utdanning. Valg av venner. Valg av livsanskuelse.

De fleste av mine praktiske valg er gjort ut fra det jeg har klart å skaffe meg av kunnskap. Jeg kunne aldri kjøpt bil, barnevogn eller oppvaskmaskin uten å sjekke rundt. Jeg vet stort sett alltid hvorfor jeg gjør ting.

Av og til går temperamentet mitt utover de gode strategiske valgene. Av og til tenker/skriver jeg før jeg snakker og det er ikke så smart. Jeg elsker ikke meg selv høyt nok til å la være å røyke, men jeg elsker ungene mine høyt nok til å ikke røyke når jeg er gravid. Og blant alle de kloke og gode valgene mine, er det innimellom noen valg som er tatt i latskap, med kort perspektiv, av egoistiske hensyn og i ren hedonisme. Noen fordi jeg ikke vet bedre og noen mot bedre vitende. Men det er forskjell på ting, syns jeg. Det er forskjell på å ta en sjokoladebit og droppe forsikring på huset. Det er forskjell på å ikke gidde å shoppe strømlverandør og la være å sikre ungene i bil. Det er forskjell på å ikke prioritere trening en kveld og drikke seg drita hver kveld.

Gammel 12-11-09, 14:36   #115
Slettet bruker
Passiv

Standard

Øy - nå skriver jeg innlegg etter innlegg også slenger du ut tre linjer som oppklarer alt? Prøver å få meg til å se dum ut kanskje?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel. Jeg gjør altså ikke åpenbart dumme ting. Og jeg mener det. Men jeg ser at det er vidt forskjellige definisjoner på dumt og ikke dumt ute og går her, så jeg er ikke sikker på om jeg er fornærmet på utsagnet ditt eller ikke. :vurderer:

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Jeg skjønner veldig godt hva smilefjes mener og derfor svarte jeg også som jeg gjorde. Etter egen eller andres standard?
Klart man i en perfekt verden burde meditere og spise gulrøtter dagen lang, men jeg orker ikke bruke energi på å leve på den måten og setter derfor standarden for hva som er dumt eller klokt å gjøre der jeg selv synes den passer meg best. Jeg bruker med andre ord lite energi på å tenke over ting jeg burde har gjort bedre. Det blir som i foreldreportalens ti bud for meg; ikke la det beste bli det godes fiende.
Når det er sagt spiser jeg vel en eller annen sjokolade som også jeg kan klassifisere som dum, eller utsetter ting jeg egentlig burde ha gjort. Så jeg må nesten svare ja på at jeg gjør en og annen dumhet. Men bruke mye energi på det, nei det gjør jeg ikke. Og i det store og det hele lever jeg godt med gode gjennomtenkte beslutninger for meg og familien min.

Jeg mener det der jeg og. Jeg velger som regel å være smart om jeg kan det. Og det er jo en bra ting. Jeg har lyst til å ha det bra og forsøker så godt jeg kan å påvirke livet mitt i en retning som gjør at jeg har det så bra jeg kan.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:37   #116
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Mulig jeg er lite streng med meg selv, men jeg har ingen problemer med å klassifisere meg selv som dum til tider og leve veldig godt med det.

Nettopp.

Men i denne diskusjonen gikk jeg automatisk ut i fra at HI mente "hver enkelte liten ting som ikke kan klassifiseres som 100 % lurt." Og derfor mente jeg at ingen kunne svare nei på hovedspørsmålet.

Gammel 12-11-09, 14:39   #117
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Joh, støtt og stadig..

Både edru og bedugget.. men de tingene jeg gjør i bedugget tilstand er oftere DUMMERE enn det som gjøres i edru tilstand.

Verste tilfellet var da jeg sto på en stol og fortalte hele forsamlingen at venninnen min var en "flatbanker"
Aldri bruker jeg ordet flatbanker, og ikke har jeg vel noe med om hun foretrekker det ene eller det andre i sengen.. skamfull for det enda, og det er 3 år siden.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:39   #118
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Av og til tenker/skriver jeg før jeg snakker og det er ikke så smart.

Nei det hadde tatt seg ut! :barnslig:

Gammel 12-11-09, 14:39   #119
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men det er forskjell på ting, syns jeg. Det er forskjell på å ta en sjokoladebit og droppe forsikring på huset. Det er forskjell på å ikke gidde å shoppe strømlverandør og la være å sikre ungene i bil. Det er forskjell på å ikke prioritere trening en kveld og drikke seg drita hver kveld.

Jupp, det er veldig sant. Det er nettopp derfor jeg ikke har noen problemer med å karakterisere en del av valgene jeg tar for dumme. Jeg gjør nemlig ikke de stein hakka tullete valgene. I hvertfall ikke bevisst. Når det kommer til de mindre viktige tingene i livet (sjokolade en kveld, droppe trening, kjøpe for dyre støvletter etc) kan jeg godt velge dumt når jeg føler for det, selv om jeg vet at det jeg gjør er dumt der og da.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:40   #120
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Nettopp.

Men i denne diskusjonen gikk jeg automatisk ut i fra at HI mente "hver enkelte liten ting som ikke kan klassifiseres som 100 % lurt." Og derfor mente jeg at ingen kunne svare nei på hovedspørsmålet.

Det var også hensikten
For det er umulig å alltid gjøre gode, kloke, refferdige valg.
Sett i globalt perspektiv.
Og jeg blir litt skremt av at noen tror det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.