|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Jeg mener ikke at det ene utelukker det andre. Det er derimot et problem når du sier, som om det er noe som helst sannhet i det, sånn helt kategorisk at "jenter er mer forfengelige", som om det er noe som stemmer uansett tid og kultur. Skjønner du ikke at når voksne sier mye sånt så legger det en føring?
![]() |
#62 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Knerten fikk lekekjøkken av oss til bursdagen sin. Jeg tenkte ikke over at det var en jentete presang, men når jeg tenker etter så var det flere rosa kjøkken å få kjøpt og ingen blå. Vi endte opp med et som var grått, rødt og gult.
![]() |
![]() |
#63 |
This is normal!
|
Ikke sant? Jeg bruker lite sminke (kanskje i snitt en dag i uken), bruker ikke negllakk, er lite glad i shopping osv. Det samme gjelder mannen min (vel, han sminker seg ikke i i det hele tatt). Det er ikke sånn at vi ikke bryr oss om hvordan vi ser ut, men vi bruker mye mindre energi på det enn mange andre ting. Jeg har to jenter som heller ikke er interessert i klær, vet knapt hva sminke er og de leker like mye med dokker som med tog. Tilfeldig? Nei, det tror jeg faktisk ikke.
![]() |
![]() |
#64 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Klart jeg ser det store bildet, og jeg er enig i at det er et skjønnehetstyranni ute og går. Vi har her i huset overhodet ikke fokus på hvorvidt ungene er nystrigla, flott sminka, slanke nok etc. Om de ønsker å prøve ting, så får de det, så lenge det ikke går for langt. Uansett så synes jeg selv at den selvfølelsen det gir meg å ta meg bra ut, er god, og det gjelder jo uansett kjønn. Du har vel også sett ungene dine lyse opp når du sier: "Så fin du er!", uten at det dermed er lagt noe press på skjønnhet? Samtidig så har jeg også inntrykket av at småguttene også liker å pynte seg, f.eks. med dress på julaften. Føle seg litt ekstra bra. Kanskje man kan skille mellom skønnhet og velvære?
![]() |
#65 |
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Gjør du deg vrang?
![]() |
#66 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Når nå først de rosa prinsessekjolene henger der i butikken, er det ikke ødeleggende for likestilling at småjenter eller smågutter tar dem på. Utkledning og rollelek er gøy det.
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08 Sist redigert av LilleRosin : 05-02-10 kl 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Hjemme hos oss er det da gutten som leker mest med lekekjøkkenet. Har ikke ofret det en tanke en gang jeg. Pappaen lager jo mat han også, så hvorfor skulle ikke sønnen leke med lekekjøkkenet? Jeg håper liksom at barna fanger opp at vi begge gjør det meste av husarbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Sviiisj!!
|
*kremt* Å påpeke at jenter er mer forfengelige enn gutter (eller at kvinner er mer forfengelige enn menn) impliserer altså ikke noe om genetikk og biologisk grunnlag. Man kan godt påstå at det ser ut til å være slik, men at man er åpen for at det kan skyldes miljø og/eller biolgiske føringer.
![]() |
#69 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror jo også at barn blir påvirket, og ofte ønsker å være som "mamma" eller pappa. Desverre er det ikke tilfelle her i hjemmet og det er derfor hele denne greia er noe jeg har fundert mye over. Jeg er som deg, ikke opptatt av dette men har ei jente som titt og stadig spør og ikke minst kommenterer at jeg kanskje burde "pynte meg litt mer", hvorfor går jeg bare i bukser når jeg har så fine skjørt, hvorfor har jeg bare høye heler når jeg skal noe spesielt, "man trenger ikke gå i olabukse hele tiden hvis man bryr seg" osv osv. Det har vært noen ganger hun må gjenta hva hun sier for jeg har virkelig ikke trodd det jeg har hørt ...
![]() |
#70 |
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Takk, jeg begynte å bli litt sliten av å prøve å forklare hva jeg mener, noe jeg helt tydelig er veldig dårlig på.
![]() |
#71 |
This is normal!
|
Jeg mener at klær til barn ikke skal fokusere på kjønn, og at de kan deles inn etter størrelser heller enn farger. Det vil vise barna at det er ikke sånn at de blå buksene med tøffe detaljer bare hører hjemme i gutteavdelingen og er for gutter eller at bukser med glitter bare er for jenter.
![]() |
![]() |
#72 |
Sviiisj!!
|
![]() |
#73 |
This is normal!
|
Den ser jeg også. I barnehagen er det veldig kjønnsdelt lek blant de barna som er over 3 år. Jeg har utfordret barnehagen på å bli mer bevisste på hvordan de enten forsterker eller motvirker dette. Det begynner å komme en del forskning på dette nå, og det er bra!
![]() |
![]() |
#74 |
Mother of Dragons
|
Jo, og jeg burde ha presisert at om man sier sånt til barn så ligger det en føring i det. Jeg vet ikke hvilke miljø dere er i, men jeg har i hvert fall en drøss med slektninger som sier sånt høyt, ofte og når småjenter og smågutter hører på. Klart det virker normativt på dem.
![]() |
#75 |
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Men da kan de jo ha jente- og gutteavdeling så lenge de selger noen av de kule buksene (f.eks.) på jenteavdelingen også?
![]() |
#76 |
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
![]() |
#77 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Nei, rosa prinsessekjoler er ikke ødeleggende for likestillingen. Ikke de blå heller. Og heller ikke den grønne traktoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
på 4-5åringer er det vel ikke store forskjellen. Det er helt kunstig å skjære buksene forskjellig i den alderen.
![]() |
#79 |
Muligens verdt å vente på
|
Her steiler jeg. På to punkt.
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08 Sist redigert av LilleRosin : 05-02-10 kl 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
This is normal!
|
Virkelig? På klær til barn under 9-10 år? Dette må være noe nytt, og etter min mening unødvendig. Jeg og mannen min kan da bruke samme modell av Levisbukser. At jenter og gutter får mer ulik kroppsfasong når de kommer i puberteten er så, men fram til da er da kroppene ganske like.
![]() |
![]() |
|
|