Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Dere som mener at alt er medfødt og forutbestemt: Skal de som blir definert som ressurssvake bare legge seg ned i senga og håpe at noen tar vare på dem? Skal de ikke engang forsøke, fordi de er jo født sånn, så det er jo ingen vits...
Nei, det mener jeg ikke. Men fordi vi er ulike og fordi sosiale problemer som regel har komplekse årsaker, så mener jeg at man verken kan be folk "ta seg sammen" eller legge fram en Fin Fasit som skal ordne problemene. Derimot har jeg tro på at det er mulig, i alle fall til en viss grad, å kompensere for krenkelser og tap mennesker har opplevd. For eksempel gjennom terapi, inntektssikring eller nettverksbygging. Og disse tiltakene må tilpasses den enkelte, og hensynta både livshistorie og medfødt personlighet. For noen kan løsningen være å oppleve mestring i arbeidslivet, for andre kan veien til et bedre liv være gjennom å slippe å bli stilt til veggs når man etter x antall nederlag i arbeidslivet ser seg nødt til å kaste inn håndkledet. For noen til dels konfronterende terapi virke forløsende, andre trenger å omsider få omsorg og omtake for å oppleve seg verdsatt.
Sist redigert av Fadese : 24-05-10 kl 21:24.
|