Sv: Total subjektiv utblåsning
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Når vi handler i siste liten kan man høre meg mase på mannen om å forte seg så vi er ute før stengetid. Det høres sikkert litt gnålete ut for andre, men jeg liker virkelig ikke å stjele andres fritid.
Noen få ganger har det hendt at jeg ikke har fulgt med på klokka og blir for lenge og da ber jeg om unnskyldning i kassa. Jeg skjønner ikke at folk klarer å være så respektløse som det er beskrevet i denne tråden. Virkelig ikke.
Jeg er også uhyre påpasselig med å være ute av butikker i hvert fall ikke mer enn noen få minutter over stengetid. Har jobbet i butikk i ganske mange år selv, og vet hvor frustrerende det er å bruke fritiden sin på å vente på kunder. Én ting er det med overtidsbetaling, en annen ting er det at mange har familie de vil hjem til, som era her, og får kanskje ikke sagt natta til barna sine hvis de ikke kommer seg avgårde i tide. De aller fleste butikker har jo åpent til 18-19-20 og noen enda lenger, og mange har litt reisevei.
Det er respektløst å gjøre krav på andres fritid på denne måten. Når man velger et serviceyrke, velger man ikke i samme øyeblikk å vie livet sitt, inkludert fritiden sin til hensynsløse mennesker. Det er tydeligvis en ganske utbredt misforståelse.