Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-11, 20:03   #61
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har ikke en medforelder, men jeg hadde vel fått noen til å hjelpe meg om det var nødvendig. Nå er jeg i den situasjonen at min arbeidsgiver ikke har krevd noen legeerklæring. Det har vel skjedd en gang at lillebror var syk mer enn 3 dager og da skrev jeg bare vanlig egenmelding på barns sykdom.
Men jeg tenker at dersom legen bare skriver en erklæring utenå ha sett barnet så er det jo egentlig bare tull med hele erklæringen.

Jeg har veldig stor forståelse for at det kan være vanskelig når man er alene, men det blir enten alle eller ingen. Når ville noen som helst synes det er OK at ikke alle underlegges samme krav til dokumentasjon for egenmeldte fravær?

Gammel 20-10-11, 20:04   #62
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og har du egentlig hatt barn med omgangssyke? Som du har dratt med deg i en bil, innpakket i håndklær og plastposer?

Poenget er vel kanskje at - det har de færreste, vel? Det er jo ikke noen nytt, dette regelverket, heller...
Det blir litt oppkonstruert å sette det slik på spissen at en legeerklæring ikke kan gjennomføres fordi man ikke kan dra unger med omgangssyke på 4. dagen, eller barn nummer 2 eller 3 eller 16 med omgangssyke ut av huset.
Hvor ofte skjer det egentlig at det er nødvendlig, liksom?
(og skjer det ofte nok til at det er "hyppig" skjønner jeg forsåvidt godt at arbeidsgiver ber om legeerklæring, jeg da )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 20:07   #63
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Poenget er vel kanskje at - det har de færreste, vel? Det er jo ikke noen nytt, dette regelverket, heller...
Det blir litt oppkonstruert å sette det slik på spissen at en legeerklæring ikke kan gjennomføres fordi man ikke kan dra unger med omgangssyke på 4. dagen, eller barn nummer 2 eller 3 eller 16 med omgangssyke ut av huset.
Hvor ofte skjer det egentlig at det er nødvendlig, liksom?
(og skjer det ofte nok til at det er "hyppig" skjønner jeg forsåvidt godt at arbeidsgiver ber om legeerklæring, jeg da )

Og når det altså skjer så utrolig sjelden, hvorfor er det da et problem for arbeidsgivere å være fleksible i slike situasjoner?

Jeg har selv vært pliktoppfyllende og reist til legen for å få sykemelding pga omgangssyke innenfor perioden etter nyansettelse. Det føltes jo ganske teit å troppe opp på legekontoret full av smitte, men jeg gjorde nå det, da.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 20:09   #64
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis barn 1 er syk i 3 dager, og så er barn 2 syk i tre dager, hvordan skulle man liksom ha planlagt dette? Og ja, såklart godtar du en legeerklæring skrevet på dag 4, det er jo hele poenget med legeerklæring etter de 3 egenmeldingsdagene. Det er ikke spesielt snillt eller fleksibelt av deg, altså.
Og har du egentlig hatt barn med omgangssyke? Som du har dratt med deg i en bil, innpakket i håndklær og plastposer?

Vel, mulig vi er forskjellige, men når det går svært smittsomme sykdommer i familien så kreves det ikke legelisens for å forstå at mer enn ett barn kan smittes. Jeg mener forsatt at 4 dager for å skaffe en legeerklæring er tilstrekkelig. Jeg har ikke sagt at jeg er hverken fleksibel eller grei, har jeg?

Jeg har barn som har vært igjennom alle sykdommer, også omgangssyke. min mann og jeg har delt på moroa, så mer enn 3 dager egenmeldte fravær har ikke vært nødvendig. Men ja, så klart vi har hatt barn med oss i bil selvom de har vært syke.

Gammel 20-10-11, 20:16   #65
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Du skrev at du godtar legeerklæring på dag 4, og det hørtes ut som at det var snillt ment. Men jeg ser at jeg feiltolket deg.

I HI var det jo et veldig spesielt tilfelle, da. Barn 1 blir syk med sykdom A, og barn 2 blir syk med sykdom B.

Jeg er ellers helt enig i at velferdsgoder er nettopp goder, og ikke en menneskerett alltid. Men jeg synes likevel det er nokså samfunnsøkonomisk feil å gjenomføre det så rigid at man risikerer at allerede syke folk på et venteværelse hos legen blir smittet. Men det er klart at man som arbeidsgiver har rett til å være så rigid, på samme måte som man har rett til å vise fleksibilitet hvis man vil.

Gammel 20-10-11, 20:17   #66
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad for at ingen av mine sjefer har krevd legeerklæring om jeg har vært borte mer enn 3 dager sammenhengende med sykt barn.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 20:18   #67
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg synes likevel det er nokså samfunnsøkonomisk feil å gjenomføre det så rigid at man risikerer at allerede syke folk på et venteværelse hos legen blir smittet. Men det er klart at man som arbeidsgiver har rett til å være så rigid, på samme måte som man har rett til å vise fleksibilitet hvis man vil.

Men blir det det da?
Og arbeidsgiver kan være rigid, det er jo penger ut av lomma på dem - men det er vel opp til legen hva som skal skje på venteværelset, ikke arbeidgiveren.

Jeg jobber i staten, der - hos oss hvertfall - er det ikke noe spørsmål om skjønn engang. Legeerklæring må til, punktum. Nå har jeg ofte fått pleiepenger istedet da, det hjelper jo litt på "innstillingen" på jobb. Men hadde jeg vært min arbeidsgiver hadde jeg jaggu også stilt spørsmål med mine hyppige fravær, uansett hvor røddig jeg måtte framstå. I perioder har jeg vært sinnsykt mye borte. Lillegutt lå f.eks strak ut med svineinfluensa + karantene ca. 3 uker. Da er det fint å kunne følge regelverket også, faktisk, for meg. Og at "alle" som evt. måtte kunne slarve om mine fravær vet at vi på jobb er strikte om det, for alle.

Gammel 20-10-11, 20:21   #68
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Men blir det det da?
Og arbeidsgiver kan være rigid, det er jo penger ut av lomma på dem - men det er vel opp til legen hva som skal skje på venteværelset, ikke arbeidgiveren.

Ja, det er det jeg sier. Det er såklart opp til arbeidsgiver. Men de har altså lov til å tenke på samfunnet rundt seg, altså. På samme måte som arbeidstakere har lov til å tenke på hvorden måten de bruker slike systemer kan påvirke samfunnet også. Altså rent moralsk. Det er lov å ha litt moral, selv om man har et lovverk som støtter at man ikke er det.

Gammel 20-10-11, 20:23   #69
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

det er vel opp til legen hva som skal skje på venteværelset, ikke arbeidgiveren.

(Og det er vel lov for legen å ta turen ut på parkeringsplassen og se ungen også, hvis man skal tenke moral og smitte. )

Gammel 20-10-11, 20:24   #70
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg har veldig stor forståelse for at det kan være vanskelig når man er alene, men det blir enten alle eller ingen. Når ville noen som helst synes det er OK at ikke alle underlegges samme krav til dokumentasjon for egenmeldte fravær?

Nå skrev jeg vel ikke at det var vanskelig? Jeg har alltids noen som kan stille opp om jeg trenger det, men om mitt barn må til lege så får jeg det til selv altså

Mitt spørsmål er vel egentlig hvorfor ikke reglene er like for egenmeldt fravær og barns sykdom.

Gammel 20-10-11, 20:27   #71
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men blir det det da?

Samfunnet som helhet taper i hvert fall på at man drar med seg en skokk spysjuke unger på et legekontor hvor andre syke mennesker oppholder seg fordi arbeidsgiver er rigid og ikke har tillit til at ungene har spysjuke når foreldrene forteller det.

Er det snakk om dag 4 på tredje omgangssyken i løpet av kort tid så skjønner jeg at arbeidsgiver vil ha litt dokumentasjon, men jeg synes arbeidsgiver som krever legemelding på dag 4 for omgangssyke er virkelig rigide og dem som gjør det tenker jeg har lite tillit til arbeidstakeren.

Noen prosjekter som går på sykefravær viser at nettopp tillit bidrar til å redusere fravær og misbruk.

Om barnet har vært syk i 3 dager og stopper å spy så bør det være hjemme ett døgn til. Da må man ta et noenlunde oppgående barn til legen og prøve å overbevise legen om at barnet har vært dårlig og få en erklæring på det.

Jeg synes det er lange nok køer på legekontor og synes det er virkelig misbruk av akutte timer å kikke på en unge som hadde omgangssyke dagen før... hvis vi snakker om samfunnsøkonomi og misbruk.

Jeg hadde blitt sur om sjefen min hadde krevd erklæring på omgangssyke for ungene. Heldigvis er han ikke så dum.. Sterkt uttrykk, men jeg synes det er dumskap å kreve at folk skal ta unger med til legekontor unødvendig når de og samfunnet rundt har best av at ungen er hjemme.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 20:30   #72
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Billa.. Om man er to foreldre kan det tenkes at man av andre årsaker vil fordele omsorgsdagene på annen måte enn annenhver dag. I min jobb er det temmelig dumt både for ledelse og meg selv å ta enkeltdager innimellom fri. Det samme gjelder for mannen.

Gammel 20-10-11, 20:30   #73
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde blitt sur om sjefen min hadde krevd erklæring på omgangssyke for ungene. Heldigvis er han ikke så dum.. Sterkt uttrykk, men jeg synes det er dumskap å kreve at folk skal ta unger med til legekontor unødvendig når de og samfunnet rundt har best av at ungen er hjemme.

Og det er forsåvidt greit nok. Men all den tid man krever at samfunnet, og i dette tilfellet jobben, betaler full lønn for at man tar seg den ekstra dagen fri synes _jeg_ det må være greit at man _kan_ bli avkrevd en form for bevis for at det faktisk eksisterer et sykt barn.

Gammel 20-10-11, 20:34   #74
Guava

Guava sin avatar

Standard

Og det er forsåvidt greit nok. Men all den tid man krever at samfunnet, og i dette tilfellet jobben, betaler full lønn for at man tar seg den ekstra dagen fri synes _jeg_ det må være greit at man _kan_ bli avkrevd en form for bevis for at det faktisk eksisterer et sykt barn.

Hvordan beviser man sykdom?
Man kan bevise at man har vært hos legen, men både sykmeldinger og legeerklæringer baserer seg i stor grad på hva pasienten forteller. At et barn hadde omgangssyke og hadde oppkast og diare fram til klokka 5 om natta er det vnskelig for legen å se tegn til når pasienten kommer fri å få erklæringen. Som bevis synes jeg hele greia er veldig tynn. Beviset ligger vel i at man har snakket med legen om det. Samfunnet betaler også fullt for at legen skal gjøre den meningsløse jobben og den betaler lønn for dem som evt blir smittet om man drar barnet med seg.

Hvis arbeidsgiver skal ha bevis er det vel best at enten legen eller arbeidsgiveren står ved spybøtta og kikker. Det er vanskelig å bevise noe skikkelig på annen måte.

Gammel 20-10-11, 20:36   #75
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Men man har altså et veldig begrenset antall sykt-barn-dager, går man utover disse, får man vel ikke nødvendigvis flere dager selv med legeerklæring, med mindre barnet er kronisk sykt? Så misbrukspotensialet er jo veldig begrenset, sammenlignet med fordelene for arbeidsgiver med å ha arbeidende foreldre i arbeidsstokken (i den grad man ser de fordelene, da, hvilket man i mange situasjoner burde).

Gammel 20-10-11, 20:37   #76
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Men man har altså et veldig begrenset antall sykt-barn-dager, går man utover disse, får man vel ikke nødvendigvis flere dager selv med legeerklæring, med mindre barnet er kronisk sykt? Så misbrukspotensialet er jo veldig begrenset, sammenlignet med fordelene for arbeidsgiver med å ha arbeidende foreldre i arbeidsstokken (i den grad man ser de fordelene, da, hvilket man i mange situasjoner burde).

Det er vel sånne som meg de er ute etter da vet du :har 40 dager å ta av:

Gammel 20-10-11, 20:38   #77
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan beviser man sykdom?
Man kan bevise at man har vært hos legen, men både sykmeldinger og legeerklæringer baserer seg i stor grad på hva pasienten forteller. At et barn hadde omgangssyke og hadde oppkast og diare fram til klokka 5 om natta er det vnskelig for legen å se tegn til når pasienten kommer fri å få erklæringen. Som bevis synes jeg hele greia er veldig tynn. Beviset ligger vel i at man har snakket med legen om det. Samfunnet betaler også fullt for at legen skal gjøre den meningsløse jobben og den betaler lønn for dem som evt blir smittet om man drar barnet med seg.

Hvis arbeidsgiver skal ha bevis er det vel best at enten legen eller arbeidsgiveren står ved spybøtta og kikker. Det er vanskelig å bevise noe skikkelig på annen måte.

Men dette gjelder jo all sykemelding, ikke bare barns sykdom?!

Gammel 20-10-11, 20:40   #78
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Det er vel sånne som meg de er ute etter da vet du :har 40 dager å ta av:

Nemlig! Såklart de synes det er verd det da!

(Men er det arb.g. som betaler for alle 40 dagene, eller dekkes de dagene som overstiger 10 av det offentlige?)

Gammel 20-10-11, 20:45   #79
Guava

Guava sin avatar

Standard

Men dette gjelder jo all sykemelding, ikke bare barns sykdom?!

Ja det gjør det.
Det er ikke så lett for en lege å bevise at en pasient er syk. Ergo vil jeg ikke kalle legeerklæringer for bevis i det hele tatt med mindre det er objektive kriterier tilstede.

Sykmeldingssystemet må derfor også baseres på tillit til at det pasienten forteller legen stemmer.

En pasient kan fint dikte opp en langvarig depresjon. I tilfeller med langvarig sykdom har man nå et system med kontaktmøter og hvor også legen involveres i prosessen når det gjelder sykmeldte. Selv da må arbeidsgiver og lege ha tillit til at pasienten snakker sant og ikke bare lurer seg til et gode.

En person i IA slipper å fremskaffe såkalt bevis på dag 4 hvis det er omgangssyke hos seg selv (eller kanskje på dag 1 hvis man skal sammenligne med det man kan kreve for barns sykdom).

Gammel 20-10-11, 20:46   #80
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Nemlig! Såklart de synes det er verd det da!

(Men er det arb.g. som betaler for alle 40 dagene, eller dekkes de dagene som overstiger 10 av det offentlige?)

Aner ikke tror de dagene som overstiger 20 er offentlige. Men jeg tror ikke NAV er noe mer interessert enn arbeidsgiver i å betale for juks + arbeidsgiver betaler jo det overskytende fra 6G og opp til min lønn uansett.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:23.