Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva blir neste instans?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-12, 23:11   #81
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir neste instans?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, nå mente jeg ikke bare de fem dagene, jeg mente samtlige skolefrie enkeltdager.

Tar man bort røde dager og ferier så er det snakk om 1 enkelt dag. Da står det "fridag" på planen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 23:11   #82
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

På planleggingsdager planlegges det (eller gjøres andre mer eller mindre nyttige ting - gid vi hadde fått tiden til å planlegge...). Som regel er det 3 dager i elevenes sommerferie, en dag etter jul og en dag på slutten av skoleåret enten som to kvelder eller som en av de inneklemte dagene i mai.

De andre dagene det ikke er skole er ikke planleggingsdager, og da er det ikke noe mystisk at det ikke er lærere på skolen.

Gammel 30-04-12, 23:21   #83
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg forteller ikke om stor grad av avspasering.
Jeg forteller bare at det gjøres av og til, blant annet i dag.

Jeg synes det hadde vært bedre å skrive skolefri på alle dagene.

Om jeg avspaserer en dag på jobb er det dumt dersom folk blir fortalt at jeg har kursdag når sanneheten er at jeg er på badeland med ungene. Det kommuniserer veldig dårlig.

Det er jeg helt enig i! Ja, alt!

Det er dessuten ikke relevant for foreldre hvordan lærerenes arbeidstid er organisert utover undervisning. Hadde man skrevet "skolefri" på alt, noe det også er, så hadde man unngått forvirring.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 23:24   #84
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

På planleggingsdager planlegges det (eller gjøres andre mer eller mindre nyttige ting - gid vi hadde fått tiden til å planlegge...). Som regel er det 3 dager i elevenes sommerferie, en dag etter jul og en dag på slutten av skoleåret enten som to kvelder eller som en av de inneklemte dagene i mai.

De andre dagene det ikke er skole er ikke planleggingsdager, og da er det ikke noe mystisk at det ikke er lærere på skolen.

Noen foreldre synes jo det. Og tror at det er planleggingdag.

Angående det å planlegge på planleggingsdager: Ja, du sier noe. Det meste av vår tid går til kurs, noe som er kjekt i selg selv, som regel, men vi planlegger uhyre sjelden, om noe i det hele tatt. På grunnleggende undervisningsnivå, mener jeg da. Kompetanseheving er vel en form for langsiktig planlegging, det også, kanskje.

Gammel 30-04-12, 23:27   #85
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Noen foreldre synes jo det. Og tror at det er planleggingdag.

Angående det å planlegge på planleggingsdager: Ja, du sier noe. Det meste av vår tid går til kurs, noe som er kjekt i selg selv, som regel, men vi planlegger uhyre sjelden, om noe i det hele tatt. På grunnleggende undervisningsnivå, mener jeg da. Kompetanseheving er vel en form for langsiktig planlegging, det også, kanskje.

Ja, kurs er fint det - men det er svært varierende kvalitet for å si det mildt. Og når du står til halsen i årsplaner, klasseromsorganisering, spesialelever, nye fag, nye team, osv kunne det vært fint å faktisk kunne planlegge litt slik at man får mest mulig ut av ressursene.

Men dette var en digresjon...

Gammel 30-04-12, 23:30   #86
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

På skolen der jeg jobber nå, har vi seks planleggingsdager, altså en mer enn det vi er pålagt. Vi har fire dager før skolestart og to dager i løpet av året. Den ekstra planleggingsdagen avspaserer vi av den tiden rektor disponerer oss i løpet av de første skoleukene (altså halvannen time her og en time der - ikke noe som merkes, siden vi uansett står til halsen i akuttplanlegging i denne perioden).

Vi hadde forøvrig vanlig dag på jobb i dag, men har av en eller annen merkelig grunn skolefri 8. juni. Her er det kommunen som legger planleggingsdagene for skole og kommunale barnehager. De private legger dagene sine selv.

Jeg er forøvrig enig i at planleggingsdagene ikke skal legges for å tekkes mindretallet "lærerpar med barnehagebarn", men det er en årlig nøtt det der, siden ingen av oss voksne får permisjon eller får lov til å ha med barn på jobb de dagene det skal planlegges/kurses/teambuildes eller hva_har_du... Da skulle jeg ønsket meg en pensjonert bestemor innen rekkevidde, gitt. Heldigvis for oss har vi minsten i privat barnehage, og de legger ikke alle plandagene etter skoleruta, så det kniper bare virkelig 2-3 dager i året.

Gammel 30-04-12, 23:32   #87
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Vi er også et lærerektepar som sliter på planleggingsdager, for her har skole og barnehage fri samme dager. Vi må jo bare fint ta fri annenhver planleggingsdag, for å ha med en toåring på jobb fungerer relativt dårlig gitt.

Gammel 30-04-12, 23:37   #88
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er også et lærerektepar som sliter på planleggingsdager, for her har skole og barnehage fri samme dager. Vi må jo bare fint ta fri annenhver planleggingsdag, for å ha med en toåring på jobb fungerer relativt dårlig gitt.

Ja det funker dårlig, men det er dessverre hverdagen for mange.
Vi har ingen besteforeldre rundt oss, får ikke fri når vi finner det for godt og kan ikke ta med en toåring på jobb.

Gammel 30-04-12, 23:38   #89
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Får du permisjon da?
Vi sliter mest før skolestart, for da skal gjerne begge skolene vi jobber på, slå til med bortreiseseminarer i forbindelse med planlegging, eller i det minste kveldsarrangementer. Og da er det jo ikke bare barnehagebarnet vi sliter med. Moralen er: Er du lærer, finn en livspartner med et annet yrke! Men så er det jo veldig kjekt at vi har ferie og avspasering samtidig, da.

Gammel 30-04-12, 23:41   #90
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Vi får permisjon med lønn.

Ang planleggingsdager: Der jeg jobber har vi lagt de fem dagene slik: Tre dager før skolestart i august og to dager etter skoleslutt i juni. Slik har vi gjort det i flere år, og vi har derfor ingen planleggingsdager i mai, etter påske, nyttår e.l. Men det ER skolefrie dager utenom feriene. Dog ikke mange. Den eneste jeg kommer på dette skoleåret er 18. mai. Jeg tror faktisk ikke det er flere.

Gammel 30-04-12, 23:48   #91
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Vi får permisjon med lønn.

På kursdager i løpet av året går nok det greit hos oss også, men dagene før skolestart er verre. Da blir jeg pent bedt om å forsøke å ordne det på annet vis. Og forstår det jo også, siden nye team og sånt gjerne skal samkjøres disse dagene. Da er det jo håpløst for ens egen del å være borte også. Rektor er forøvrig fleksibiliteten selv ellers i skoleåret.

Gammel 30-04-12, 23:50   #92
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det er ikke noe ideelt her heller, men poenget mitt var at vi har krav på velferdsperm med lønn.

Gammel 01-05-12, 00:17   #93
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Får du permisjon da?
Vi sliter mest før skolestart, for da skal gjerne begge skolene vi jobber på, slå til med bortreiseseminarer i forbindelse med planlegging, eller i det minste kveldsarrangementer. Og da er det jo ikke bare barnehagebarnet vi sliter med. Moralen er: Er du lærer, finn en livspartner med et annet yrke! Men så er det jo veldig kjekt at vi har ferie og avspasering samtidig, da.

Jeg får permisjon med lønn. De velger heller det enn å få planleggingsdagen til 40 stykker ødelagt av småbarn. Noen ganger har de organisert barnepass på jobb siden vi er mange småbarnsforeldre. De kunne selvsagt valgt å gi oss permisjon uten lønn, men foreløpig har de holdt seg til den velvillige linjen. Jeg tror de er redde for at vi ellers tar med oss barna på jobb.

Ellers i året (når det er planleggingsdager i barnehagen men undervisning på skolen, det har hendt et par ganger før alle ble felles) er det jo ikke noe stort problem å ha med seg barna på jobb. Alle elevene elsker det jo, og ungene synes jo det er stas å være med i klasserommet.

Gammel 01-05-12, 00:19   #94
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ja det funker dårlig, men det er dessverre hverdagen for mange.
Vi har ingen besteforeldre rundt oss, får ikke fri når vi finner det for godt og kan ikke ta med en toåring på jobb.

Men hva gjør du da? Tar en feriedag? Det kan ikke vi siden vi har tvungen ferie i juli. Tar barnet med på jobb likevel? Finner barnepass i nabolaget? Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort hvis vi ikke hadde fått ha med barna på jobb eller fått fri med eller uten lønn, toåringen kan jo ikke være alene hjemme heller. De to andre kan fint være hjemme en dag hvis det kniper, men ikke toåringen.

Gammel 01-05-12, 00:26   #95
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi må ta fri uten lønn fordi antall dager ikke går opp. I fjor var det ni planleggingsdager, og så var det stengt i romjulen som var tre dager og påskeuken før skjærtorsdag. Og så er SFO stengt hele juli, og da er det ingen andre tilbud her. Totalt ca 23+9+3+3= 39dager. Heldigvis er vi to stk med 25 dager hver. Og har vondt i hjertet fordi våre barn ikke får høstferie og vinterferie slik som de fleste andre barna.

Gammel 01-05-12, 00:32   #96
Guava

Guava sin avatar

Standard

Men hva gjør du da? Tar en feriedag? Det kan ikke vi siden vi har tvungen ferie i juli. Tar barnet med på jobb likevel? Finner barnepass i nabolaget? Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort hvis vi ikke hadde fått ha med barna på jobb eller fått fri med eller uten lønn, toåringen kan jo ikke være alene hjemme heller. De to andre kan fint være hjemme en dag hvis det kniper, men ikke toåringen.

Hva vi gjør? Nei det har vært forskjellige kriseløsninger.
Hente bestemor 20 mil unna, alliere seg med naboer og bekjente og leid inn barnevakt. Det er ikke lett.
En gang overlot jeg ungene til sjefen min som der og da hadde et mer fleksibelt øyeblikk.

Gammel 01-05-12, 08:25   #97
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ni planleggingsdager? Ikke ni skolefrie dager? Men ni dager hvor du vet at lærerne hadde planleggingsdager??

Gammel 01-05-12, 08:30   #98
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ni planleggingsdager? Ikke ni skolefrie dager? Men ni dager hvor du vet at lærerne hadde planleggingsdager??

Men for foreldrene så spiller det jo forsåvidt ingen rolle om det er skolefrie dager eller planleggingsdager, er det stengt så er det stengt.

Gammel 01-05-12, 08:50   #99
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke lest hele tråden.
Men det finnes gjerne et KFU, dette er tingen for dem.

Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 09:27   #100
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Husk at det var fem i barnehagen og fem i skolen og en dag var felles. Hvorvidt lærerne eller førskolelærerne faktisk planla vet jeg ikke, men på planene vi fikk er de omtalt som det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:54.