|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg skulle også gjerne visst hvorfor det er så mangefler kvinner nn menn som jobber redusert. Jeg kjenner faktisk ingen menn som jobber redusert.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#122 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg kjenner menn som jobber redusert. På min jobb er det ikke vanlig hverken for kvinner eller menn, men kjønnsfordelingen av krumspring i tjenesteplanen på grunn av omsorgsbyrde fordeler seg rimelig likt mellom kjønnene.
|
|
|
#123 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Det har vel med lønn å gjøre tenker jeg. Det koster mer å redusere 20 prosent av fars stilling enn mors. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantLønn og vane. Det er lettere å tenke at den som ikke er ordenltig igang med jobb etter permisjon skal sette igang litt redusert enn at den andre faktisk skal skjære ned på jobb.
|
|
|
#125 |
|
Bedreviter
|
Det er like uvanlig med deltidsarbeidende menn i familier der begge tjener likt, tror jeg. Jeg tror det først og fremst er et spørsmål om holdninger. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette tror jeg først og fremst gjelder familier hvor begge har høyt utdanningsnivå. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Mother of Dragons
|
Åh, pføy. Man kunne brukt frihet/personstyring som argument dersom man var lovpålagt å ta ut fedrekvote. Det er man ikke. Det er et tilbud man kan si nei til, et økonomisk incentiv, noe som Høyre alltid har vært for å bruke som styringsmiddel.
|
|
|
#130 |
|
maler
|
Jeg mener at selv om du rent teknisk har rett, oppleves det ikke sånn for de fleste som har omsorg for små barn. Det var ca ett år til fri benyttelse, fire uker til far. Å gå glipp av fire uker ble ikke opplevd som så ille, men surt var det for de som ikke kunne ta de fire ukene. Det hadde imidlertid lite å si for ivaretakelsen av barnet. Nå opplever de som sliter med å få tatt ut pappapermisjon at det går ut over ivaretakelsen av barnet, og i og med at det ikke er lenge siden dette var et ikke-problem oppleves det som en utidig inngripen. Derfor oppleves det ikke om et økonomisk incentiv, men som fratatt valgfrihet. Hadde pappa-ukene blitt lagt på toppen så hadde det i større grad gitt en opplevelse av økonomisk incentiv.
|
|
|
#131 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJammen, altså.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#132 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantDet kan definitivt være problematisk for kvinner å ta permisjon også. Sjefen min holdt på å besvime litt da jeg skulle ha permisjon sist.
|
|
|
#133 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantKatta: mannen min og jeg tok ut delvis perm samtidig, kan man ikke det lenger?
|
|
|
|
|
#134 |
|
maler
|
Jo, man kan det, vi gjorde også det. Men alle får ikke til sånne løsninger. Det er veldig mye som går an, men når man faktisk ikke får det til er det ganske kjipt for familien. Det synes jeg ikke man skal bagatellisere, de betaler på et vis prisen for å få presset gjennom mer permisjon for far på befolkningsnivå.
|
|
|
#135 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantOki, jeg bare lurte. Mannen min er nemlig styreformann og -medlem i flere selskaper og øk. dir og han klarte å få det til, selv om det fordret litt fleksibilitet og annerledes måte å jobbe på.
|
|
|
|
|
#136 |
|
maler
|
Jeg tror nesten det er verre å få til hvis man er en av veldig få håndtverkere i et lite firma enn dersom man er sjef. Sjefer har travle hverdager og de er viktige og kan vanskelig bli helt borte, men de kan ofte flekse litt. De som bærer et lite firma kan ha større problemer med å redusere aktiviteten da det kan medføre katastrofalt tap av kundemasse.
|
|
|
#137 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantVi likte det også veldig godt. Vi ble et samarbeidende team og det har vi fortsatt ikke sluttet å være selv om hun er 11 nå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 04-08-13 kl 10:17. Årsak: Kreative iStave-løsninger |
|
|
|
|
|
#138 |
|
maler
|
Jo, man har rett til det, men det spiller på en måte ikke så stor rolle hva man har rett til hvis kundegrunnlaget bortfaller eller reduseres på grunn av det man krever. Dessuten har man rett til det bare hvis det ikke fører til vesentlig ulempe for bedriften, og har man da en nøkkelstilling har man plutselig ikke rett til det lenger.
|
|
|
#139 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg skjønner det, altså. Men jeg tror at noen menn/familier/kvinner ikke synes det er viktig og riktig at mannen tar ut perm, og at det i noen tilfeller ikke er så helt umulig som folk vil ha det til likevel, nettopp fordi det er mange ulike møter å løse det på.
|
|
|
|
|
#140 |
|
maler
|
Det er jeg helt enig med deg i, og nettopp erfor må vi nok leve med tvungen permisjonsfordeling i noen år. Men vi skal ha respekt for de som virkelig ikke få det til og ikke påstå at det egentlig burde være enkelt.
|
![]() |
|
|