Sv: Forovervendte barnestoler
Opprinnelig lagt inn av Mams, her.
Tror nok de fleste foreldre i dag velger å la barna sitte bakovervendt.
Jammen, de _gjør_ jo ikke det! Etter at babysetet er fravokst er det veldig mange som snur barna. Noen kjøper tydeligvis kombiseter og har dem bakover en liiiten stund før de snus. Av dem jeg ser daglig f.eks. utenfor barnehagen vår, som for øvrig er ressurssterke og oppegående foreldre, er det meget få bakovervendte seter å se i bilene. Jeg synes rett og slett det er litt rart at så mange kjører med toåringene sine framovervendt. Jeg blir nesten dårlig når jeg tenker på videoklippene fra kræsjtester med framovervendte testdokker...
Vi har ikke kjempestor bil, men treåringen vår sitter bakovervendt i midten i sitt izi kid-sete. Hun er gjennomsnittlig lang, og sitter med bøyde bein. Vi har kanskje vært heldige, for hun har aldri klaget på å sitte sånn, og er heldigvis ikke bilsyk. Jeg synes ikke det har vært noe vanskelig i det hele tatt å ha henne sånn! Hvis vi skal kjøre langt tar vi av skoa, da blir det litt bedre plass. Hun kommer nok til å sitte sånn til lillesøster vokser ut av babysetet om 1/2 - 1 års tid.
(Men hovmod står for fall - vi skal se at lillesøster sikkert blir en som spyr og jeg må spise i meg disse ordene...) 
|