Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?
Opprinnelig lagt inn av Martis, her.
Jessica: Så vidt jeg forsto på venninnen min gjelder dette ganske lenge, til oppi trettiårene. Hun var borte fra jobb i 14 måneder og hadde vært i ny jobb 1 uke før hun ble syk!
Jeg jobber nå sammen med en ung jente med kreft og hun har vært borte i snart 12 mnd. Men hun blir dessverre uføretrygdet nå, da det ikke er sannsynlig at hun noensinne returner i jobb, så dette var ikke så aktuelt for henne.
Ok det er godt å høre at det er et system som tar vare på en når livet slår en i bakken. Det som er frustrerende i en sånn situasjon er at man blir ikke informert. Det opplevde jeg veldig tydelig da jeg var syk. Takket være kreftforeningens brosjyre om rettigher fikk jeg vite noe, når jeg orket å lese. Da jeg ringte trygdekontoret fikk jeg beskjed om at den rettigheten hadde jeg ikke, enda jeg refererte til det som sto i brosjyren fra Kreftforeningen. Jeg ga opp, men noen uker etterpå prøvde jeg igjen. Da traff jeg en annen saksbehandler og hun lovet å sjekke. To uker etter fikk jeg svar fra henne. Det var riktig det jeg hadde sagt.
Sånt burde ikke være nødvendig når man er syk og har nok med å bli frisk. Hun fra Trygdekontoret sa at det var så mange bestemmelser at det var ikke like lett å vite hva som til enhver tid gjaldt. Det skjønner jeg, men.........
|