Re: Sv: Re: Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over fo
Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.
Hva vet du om dette egentlig? Du uttaler deg om ting du ikke har peiling på!
Og hva vet du om det?
Selv om kanskje du klarer å holde din egen tro adskilt fra undervisningen, betyr vel ikke det at alle gjør det?
Opprinnelig lagt inn av Kristin
Det spørs slett ikke på lærere og skoler. Du kan lese hele læreplanen for KRL på nettet, så ser du selv. Og hva mener du med denne setningen? Så langt har jeg bare sett det praktisert som kristendomsundervisning. Hvor har du sett det praktisert da, og hvor ofte?
Selvsagt spørs det på lærerene.
Noen lærer er selvsagt veldig flinke, andre er mindre flinke.
Noen klarer utmerket å ikke la sin egen tro skinne gjennom, men andre gjør det ikke.
(Selvfølgelig er det en læreplan *doh*)
Har du aldri hørt om, og sett eksempler på lærere som ikke nødvendigvis følger den?
På den lokale skolen her ble det klaget inn en lærer bla. fordi han forkynte for elevene. Sin egen kristne tro ja. Og det var i KRL-timene.
På en skole jeg gikk var det ikke livssyns undervisning, kunn kristendom, men da var det mange av oss elevene som streiket, og foreldrene klaget. Og vips ble det oprettet en livssyns klasse. Som ble undervist av den eneste læreren på den skolen som ikke var kristen, han var humanetiker. Så det ble nærmere humanisme undervisning.
Jo, jeg vil se det kommer ann på læreren.
Som i alle andre fag.
Jeg har da også foreks. hatt lærere som ikke har klart å formidle noe særlig til klassen om et eller annet fag, og andre lærere igjen som vi har lært mye mer av enn hva som kan forventes på et skoleår, og mye mer enn pensum.
Dette har jeg sett selv i skolene også når jeg har jobbet der, og de er faktisk endel lærere som er åpne på det, og sier at "jeg er bedre i det enn det faget pga. min egen tro, eller interesse, eller hva-nå-enn" foreks.
(og ta det med ro, jeg anngriper ikke deg personlig, selv om man skulle tro det på deg, jeg sier bare at det finnes variasjoner rundt om i dette faget også, som i alle andre)
|