Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)
Opprinnelig lagt inn av Koma, her.
Mnja, det er ikke helt riktig. Alle barn som fødes nå tilbys pneumokokkvaksine (som beskytter for noen av de infeksjonene som er mest alvorlige for de under 2), men ikke alle barn får tilbud om Meningokokk-C vaksine som er en annen type hjernehinnebetennelse som rammer mange flere. Mange europeiske land tilbyr Meningokokk C vaksine i det ordinære programmet.
Nei, men når Michayla snakket om "hjernehinnebetennelses vaksinen" regnet jeg med at hun snakket om Prevenar og svarte på det.
Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.
Nettopp, man er under 3 år for å få denne vaksinen om ikke enda yngre.
Verken jeg eller mine venninner fikk tilbud om denne vaksinen når våre barn var rett over 2 år og 3+
Virker den bare på små barn eller under en viss alder eller er det penger igjen som råder?
Nei, den virker best på små barn. Jeg fikk heller ikke tilbud om denne vaksinen, og selv om jeg personlig syns de kunne valgt å sette den inn i vaksinasjonsprogrammet tidligere, så er det snakk om en overgangsperiode. Så alle barn som blir født nå, de får den.
Jeg syns det er snodig å trekke konklusjonen om at leger ikke vaksinerer barna sine bare fordi de ikke vil legge ut om personlige valg til pasientene sine. Det e heller ikke spesielt statistisk holdbart at man kjenner noen leger som ikke gjør det.