|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Nei det gjør jeg ikke - hverken privat eller i jobbsammenheng. Aldri. Jeg bruker mye heller ord som "grei", "være god på" eller "ikke i orden". Jeg beskriver handlingen, ikke barnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
kamerat
|
Jeg så innlegget ditt, og jeg synes det er et veldig viktig poeng.
![]() |
#123 |
frakoblet
|
Store bokstaver oppfattes som regel som brøling, bina.
![]() |
#126 |
Tankefull
|
Alle kan gjøre slemme ting av og til, men gjør det noen av oss til slemme personer?
![]() |
#127 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, ikke hele tiden, men man er en slem person der og da, og jeg tror også noen er slemme kun for å være slemme i situasjonen, ikke fordi de har hatt dårlige rollemodeller eller har blitt oppfordret til å slå. Er ikke det ganske menneskelig da?
![]() |
#128 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesI hverdagssituasjoner, utenfor jobb, er jeg sikkert ikke god nok på å gjennomanalysere språket mitt til enhver tid. Og jeg syns faktisk at feks jenter som samler seg i flokker for å banke opp andre jenter på grunn av at den ene jenta har danset med kjæresten til en annen er nokså "slemme". Kunne sikkert funnet et annet ord, men jeg har vært på jobb med en hel avdeling med velfungerende barn som har hatt en spesielt god oppførsel i dag, på en veldig travel dag, fra klokken kvart over sju i morres til halv fem i ettermiddag så jeg er litt surrete i hodet og burde sikkert holdt kjeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg synest det seier meir om ditt temperament og ditt syn på oppdragelse at du automatisk trur at eg kuar sonen min fordi vi kan kommunisere gjennom blikket. Han kommuniserer like mykje til meg gjennom blikket, som eg til han. Vi snakkar mykje saman om daglegdagse situasjonar og korleis det er lurt å reagere på sånne. Når eg då minner han på kva vi har snakka om med eit er-nå-dette-så lurt-blikk (nei, ikkje eit kuande du-får juling-seinare-blikk) så hugsar han tilbake til ting vi har snakka om og tenker seg om to gongar før han handlar på impuls. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Har fått viljen sin
|
Ja det synes jeg. Ikke bare høres det mer reflektert ut, ordbruken gir også rom for håp og forbedring. "Slem" er en egenskap i mitt hode. Noe man er - og dermed noe som er vanskelig å forandre. Har man et problem er det noe som kan jobbes med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Pessimistisk Optimist.
Ja, du har helt rett i det, og jeg sier heller aldri til et barn at det er slemt. Ei heller til voksne. Men det hender jeg tenker det. Og skriver det på steder som dette. Samtidig som jeg har tro på at ved å arbeide for å endre adferden til barnet kan det forandre seg. Noen ganger holder det at foreldrene endrer sin adferd ovenfor barnet. Slik blir det enormt viktig at man ikke tillater slike uttalelser som den Karl I Hagen har kommet med. For hvor skal grensen gå? Ved å legitimere milde avstraffelser vil voldelige foreldre mene at de har loven på sin side hver gang de slår knyttneven i ansiktet på barna sine. Og jeg tror faktisk at miljøet omkring barnet i de fleste tilfeller er med å gjøre barnet til den det er. Med mindre det er ruspåvirket, eller fysisk eller psykisk skadet etter ulykker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Tankefull
|
Jeg mener at det å være slem er en handling, men skal være enig med deg i at det ikke alltid trenger å ligge en dyp forklaring bak. Jeg mener det ofte gjør det med barn som utfører slemme handlinger gjentatte ganger, men en slem handling her og der uten grunn kan vi vel alle gjenomføre.
![]() |
#133 |
Pessimistisk Optimist.
Jeg ser på meg selv som et generelt snilt menneske, som utfører snille handlinger til beste for andre, men jeg vet jo at jeg har vært slem enkelte ganger jeg også. Uten at jeg kan huske noen bakenforliggende grunn til den slemme handlingen. Som da jeg klippet over tråden i min mors vevstol på grunn av at jeg var sinna på henne. Og da jeg stjal penger fra min bestemor,fordi jeg hadde lyst på penger jeg også. Eller da jeg stengte meg inne på rommet mitt på bursdagen min fordi min søster hadde invitert en jente jeg ikke likte. Mine handlinger dekket mine behov, uten at jeg hadde noen større tanke for hvordan andre følte seg. Når jeg ser tilbake på dette i dag (dette skjedde for over 30 år siden) føler jeg meg slett ikke snill. Og jeg kan overhodet ikke skylde på andre for dette. Jeg hadde snille foreldre, snille søsken, men var i perioder veldig styrt av, ikke søsken sjalusi, men av sjalusi ovenfor min nevø og niese som er få år yngre enn meg. Er jeg alene om å ha vært et slikt barn? Jeg har hørt om foreldre som har opplevd sine små barn forsøke å kvele søsken på grunn av sjalusi. Barna ønsker sine søsken langt bort, uten å forstå konsekvensen av sine handlinger overhodet. Barn som daglig plager sine søsken på grunn av sjalusi. Krangel og slåssing, erfaringer fra barndommen de tar med seg langt inn i voksen alder, og som noen ganger totalt ødelegger forhold søsken i mellom. Mulig barna ikke er slemme, men det de gjør er slemt. Er det da riktig å gi barnet en ørefik fordi det ikke oppfører seg slik som omgivelsene forventer. Nei mener jeg. Omgivelsene må gå inn og endre sin oppførsel ovenfor det enkelte barnet. Og dette er ikke lett og krever noen ganger god veiledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Tankefull
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg er enig med deg jeg Perhonen.
![]() |
#135 |
Har laget seg en tittel
|
Slik tenker jeg også. Man gjør snille ting og man gjør slemme ting. Det er handlingen som er snill eller slem. Går man inn på personen og da tenker jeg vel helst på når de er voksen, så har man gode mennesker og onde mennesker. Et ondt menneske er for meg et menneske som føler seg vel med å gjøre andre vondt. Pedofili, voldtekt, drap, etc,- er handlinger utført av onde mennesker. Alle kan vi selvsagt gjøre slemme ting, da er det handlingene våre det går på, men man trenger nødvendigvis ikke å være et ondt menneske av den grunn.
![]() |
#136 |
Ringskrømt
|
Det er en ganske interessant debatt, dette. Jeg vil ikke betegne deg som "slem" selv om du i barndommen har gjort og sagt ting du angrer på i ettertid. Men i lys av denne debatten (og dens utvikling), lurer jeg på hvor grensen går. Jeg mener også at enkelte barn og voksne er slemme, men da må de gjøre gjennomført slemme ting. Hadde du klippet over tråden fordi du kjedet deg, klandret søsteren din for handlingen og ledd rått sammen med vennene dine, og hvis dette mønsteret gjentok seg gjennom forskjellige (men lignende) handlinger, ville jeg betegnet deg som slem. Det betyr nødvendigvis ikke at du er slem nå, det er jo et forbedringspotensiale hos alle, men du ville vært et slemt barn i min bok. Men, det er jo ikke slik at det eksisterer en universal liste hvor det ramses opp hva du må gjøre for å kvalifisere deg som slem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Pessimistisk Optimist.
Det er veldig interessant. Og har hatt noen ganske heftige diskusjoner her hjemme de siste dagene. Ikke at vi er uenige, vi har bare forsøkt å finne svar på hva som gjør at folk gjør slemme/onde handlinger. Er en 16 åring som voldtar en trettenåring ond? |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Ringskrømt
|
Gode spørsmål å stille seg selv. Det får en virkelig til å tenke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg tror slett ikke barn fødes onde. Det kan ikke være mulig er mitt syn. Jeg ser barna i barnehagen slå og bite hverandre, og slik erfare at det de gjør volder et annet barn smerte. De blir selv bitt og slått og erfarer slik selv smerte. Et barn uten empati og uten evne til å kjenne smerte på samme måte som de fleste andre gjør seg ikke disse erfaringene på samme måte. De forstår ikke at å slå en annen gjør den andre vondt. Og barn som lærer at man oppdras gjennom vold vil sikkert i mange tilfeller videreføre denne tankegangen til egne barn. De kjenner ingen annen måte å bli oppdratt eller å oppdra på. Mine barns far er blitt oppdratt med avvisning og taushet, samt ørefiker og slag, slik ville også han oppdra sine egne barn, og han forstår ikke at jeg ikke ønsket den samme form for oppdragelse. Han ville da bare "banke litt folkevett inn i hodet på ungan". Jeg har også vært sinna og sagt ting jeg har angret på, men vil alltid være i stand til å endre meg, og i stand til å se mine feil og begrensninger og be om unnskyldning både til barna mine om de er blitt urettferdig behandlet og også til andre. Min eksmann har aldri lært å be om unnskyldning. Han har lært at med trusler og avvisning oppnår man det man ønsker her i verden. Han tror den dag i dag at ved å avvise andre vil de til sist komme krypende for å trygle ham om å komme tilbake. Også sine egne barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|