Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Det blir jo veldig individuelt. Jeg synes Schau, som den artisten han er, er et ganske harmløst individ sammenlignet med de som banker kone og barn, tar livet av andre mennesker og oppfører seg uærlig.
Ja, jeg må medgi at jeg synes Schau er usmakelig. Jeg synes dette med at han festet en påhengsmotor i en død gris og kjøre rundt på den på et vann var helt jævlig. Jeg synes rett og slett ikke at man skal behandle døde dyr på den måten (og jeg går både på sirkus, i dyrepark og synes at hunder som biter bør avlives).
Og det som på mange måter er problemet for meg er følgende. Jeg kjenner folk som banker kona - og de gjør det ikke for morro skyld. De gjør det fordi de har problemer. De har en grunn. Hvilken grunn har Schau? Og hva sier det om han som person i forhold til de som banker kona?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern
Jeg blir farget av den forakten jeg føler, og avskyr dermed mennesket som en helhet. Det kommer med andre ord an på hvor alvorlig jeg oppfatter handlingen. Jeg godtar og kan se forbi mye.
Jeg er enig med deg. Men for min del kommer det også inn et element av (i mangel av et bedre ord) "bevisstheten" hos den som begår handlingen. Jeg synes feks ikke det er det samme om en som er psykisk utviklingshemmet begår et overgrep som hvis det er noen som regnes som "normal" gjør det.