Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2
Opprinnelig lagt inn av Elias, her.
Det finnes klare eksempler på ting som kan skje ved at barns grenser tøyes. Vi trenger ikke å gå lenger enn til USA (selv om det er langt dit). Før (les ca. 25 år siden) var der få TV-kanaler der også. Men siden 80-tallet skjedde det en eksplosiv økning av antall TV-kanaler, og desto mer vold på TV.
Hva har skjedd med volden i USA? Hvor mange mord ser en gjennomsnittlig tiåring på TV pr. dag? Mener du volden er den samme som for 25 år siden?
Et glimrende eksempel på hva som skjer når man tøyer grenser.
Så der er en sammenheng.
Selvfølgelig har du rett i at også grenser må tøyes, for å skape mer forståelse og færre fordommer. Men da må noen være der og veilede barna. Fordi grensetøyingen har blitt så grenseløst voldsom.
Når det gjelder Schaus programmer så skal jeg se dem. Samfunnskritikk er bra. Spesielt hvis man setter den inn i en sammenheng. Så kanskje jeg kommer fram til en annen konklusjon etter å ha sett dem.
Og jeg er enig med deg i at en del underholdning som vi har idag er forkastelig. Har vi ikke snart fått nok av folk som vinner pengepremier på TV?
Som om penger skulle være den viktigste verdien her i livet......
Jeg er også veldig imot vold på TV, og da særlig som underholdning rettet mot barn. Men jeg syns ikke det har noe med debatten rundt Kristophers Schaus programmer å gjøre. Jeg har ikke sett den nye serien, men tidligere så kan jeg ikke se at han har noen voldelige innslag. Det du skriver er helt på siden av denne diskusjonen.
Jeg tror også at problemene med voldshandlinger i USA er langt mer sammensatt enn at de kan forklares ut fra at antall TV-kanaler har økt. Det er en kraftig forenkling av et komplisert problem. Jeg mener også å ha lest at det ikke er noen påvist sammenheng mellom vold blant barn og TV-vold, og at de som har utført vold etter inspirasjon fra TV (noe som er relativt sjelden) er voldelige i utgangspunktet.
Men siden du tar dette som et eksempel, så kan jeg ta et annet. Jeg leste i går at antallet kosmetiske inngrep hadde steget med 13% i fjor. Noe som er ganske enormt, siden kosmetiske inngrep er unødvendige. Det tror jeg er en ganske direkte konsekvens av programmer som Ekstreme Makeover, 10 years younger in 10 days og diverse andre programmer som bruker skjønnhet som idealet over alle idealer. Jeg tror Kristopher Schaus program er et skikkelig spark til slike underholdningskonsepter. Derfor liker jeg at han er så ekstrem som han er, fordi det er paradoksalt at vi godtar ekstreme Makeover som konsept samtidig som vi fordømmer hans program hvor han gjør nøyaktig det samme.
|