|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
Glamorøs
|
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2
Jeg mener at har lest en artikkel om at det faktisk ikke skjer så forferdelig mange flere mord i dag enn i "gamle dager", og at volden slett ikke er mer bestialsk. Men vi opplever det slik fordi vi har en helt annet mediehverdag hvor vi faktisk får vite om hva som skjer rundt om i verden. I tillegg har vi jevnt over blitt mer moralske, de fleste syns ikke det er OK med slaver og drap på svarte for eksempel.
|
|
|
#382 |
|
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig godt poeng! Kunne ikke vært mer enig. Det er nettopp dette han gjør ofte, synes jeg, viser oss det paradoksale og til og med hyklerske i vårt samfunn i dag.
|
|
|
#383 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Stikkord kultivasjonsteorien, og du har heilt rett i det du skriv Glitter. |
|
|
|
|
|
#384 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Der fann eg ein definisjon på nettet ja...
Sist redigert av Alfa : 05-11-07 kl 19:26. |
|
|
|
|
|
#385 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#386 |
|
Leser
|
Dette er helt på siden av diskusjonen, men jeg er usikker på hvor mye frivillighet hos de som deltar betyr noe for meg. Jeg er ikke glad i boksing som sport (i alle fall ikke tungvekt, er usikker på om de lettere klassene er like skadelige) og det er jo helt frivillig. Jeg er ikke noe fan av "virkelighets-TV" som jo også er frivillig. Jeg var i Roma og så Collusseum og ble kvalm, det var ren slakting som foregikk der, men en del av det var også frivillig. En del ble gladiatorer frivillig. Hva er egentlig forskjellen på en som slåss som gladiator den gangen og de som er med i Jackass? Til Vietnam og Irak vervet folk seg i hopetall.
|
|
|
#387 |
|
Absolut ateist
|
Jeg er mye enig med deg i dette, likevel vil jeg si det er stor forskjell på frivillighet under forståelse av mulige konsekvenser og ufrivillighet. At noen verver seg til krig, vel, da har de frivillig påtatt seg en mulighet for å dø, i motsetning til de som blir tvangssendt i krigen. Jeg syns det er langt verre med sistnevnte.
|
|
|
#388 |
|
Leser
|
Ja, jeg er enig i at det er verre med de som ikke har noe valg overhode. Men jeg er alikevel ikke sikker på om det (for meg) holder med at de som er med på ett eller annet konsept er frivillige. Etikk og moral går for meg mye mer på hvorvidt ting er riktige heller enn at alle som er innvolvert synes det er stas.
|
|
|
#389 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Joda, jeg ser den, men om du tenker etikk og moral ut fra DEG, så faller jo frivillighetsgreien bort, siden den likevel blir irrelevant.
|
|
|
#390 |
|
flisespikker
|
Men da er det for meg litt forskjell på hva du mener med om noe "holder" eller ikke - altså, hva du synes bør være den eventuelle konsekvensen av at folk gjør ting du ikke mener er "riktig". Brutale kampsporter som boksing liker ikke jeg heller, men jeg ville ikke tatt til orde for et forbud. (Gladiatorkamper der poenget er å drepe hverandre, synes jeg derimot det er greit at man forbyr.) Filmer og bøker som glorifiserer vold og guffent menneskesyn kan jeg synes er helt forkastelig (selv om alle som spiller i dem gjør det frivillig), men jeg synes ikke de bør forbys, jeg synes bare ikke folk burde lage dem (eller se dem). Mye det samme gjelder reality-TV, som jeg generelt sett ikke kan fordra, av mange grunner - jeg synes ikke TV-selskapene bør lage og vise dem, men jeg ville aldri gå inn for et forbud. (Sånn for å starte enda en diskusjon på siden av diskusjonen.
|
|
|
#391 |
|
Leser
|
Det jeg mente var at argumentet med at folk deltar frivillig, ikke holder for meg. Jeg synes ikke man kan bruke det som et argument for om folk skal godta det eller ikke. (Jeg tenkte ikke på forbud, så langt har jeg ikke rukket å komme i tankegangen. Noe blir jo forbudt i Norge, det er vel ikke helt slutt på klippingen i film, eller? Litt usikker, må innrømme det. Nå sender de jo alt som ble forbudt tidligere på NRK2.
Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes, men jeg må innrømme at jeg ble fasinert over at enkelte av gladiatorene var frivillige. Og da tenker jeg litt på hva samfunnet tillater i dag. Det er paradoksalt at voksne tvinges til å bruke sikkerhetsbelte, men at det nesten ikke finnes retningslinjer innenfor kosmetisk kirurgi.
|
|
|
#392 |
|
Passiv
|
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Schau er morsom innimellom, men kan bli litt for uspiselig.. |
|
|
|
#393 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
|
|
|
|
|
|
#394 |
|
Viking F.K !!
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Gleder meg
|
|
|
#395 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Eg |
|
|
|
|
|
#396 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Jeg synes også at programmet er informativt.
|
|
|
|
#399 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
|
|
|
#400 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Nei, dette programmet var ikkje håning i det heile. Programmet var samfunnskritisk og Schau går jo langt i å forsvare dei kristne verdiane Sist redigert av Alfa : 09-11-07 kl 10:15. |
|
|
|
![]() |
|
|