Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Schau og "Dødssyndene" på TV2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-07, 19:09   #381
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Mener du volden er den samme som for 25 år siden?

Jeg mener at har lest en artikkel om at det faktisk ikke skjer så forferdelig mange flere mord i dag enn i "gamle dager", og at volden slett ikke er mer bestialsk. Men vi opplever det slik fordi vi har en helt annet mediehverdag hvor vi faktisk får vite om hva som skjer rundt om i verden. I tillegg har vi jevnt over blitt mer moralske, de fleste syns ikke det er OK med slaver og drap på svarte for eksempel.

Jeg skal se om jeg finner det igjen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 19:15   #382
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Tommel opp

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg leste i går at antallet kosmetiske inngrep hadde steget med 13% i fjor. Noe som er ganske enormt, siden kosmetiske inngrep er unødvendige. Det tror jeg er en ganske direkte konsekvens av programmer som Ekstreme Makeover, 10 years younger in 10 days og diverse andre programmer som bruker skjønnhet som idealet over alle idealer. Jeg tror Kristopher Schaus program er et skikkelig spark til slike underholdningskonsepter. Derfor liker jeg at han er så ekstrem som han er, fordi det er paradoksalt at vi godtar ekstreme Makeover som konsept samtidig som vi fordømmer hans program hvor han gjør nøyaktig det samme.

Veldig godt poeng! Kunne ikke vært mer enig. Det er nettopp dette han gjør ofte, synes jeg, viser oss det paradoksale og til og med hyklerske i vårt samfunn i dag.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 19:20   #383
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg mener at har lest en artikkel om at det faktisk ikke skjer så forferdelig mange flere mord i dag enn i "gamle dager", og at volden slett ikke er mer bestialsk. Men vi opplever det slik fordi vi har en helt annet mediehverdag hvor vi faktisk får vite om hva som skjer rundt om i verden. I tillegg har vi jevnt over blitt mer moralske, de fleste syns ikke det er OK med slaver og drap på svarte for eksempel.

Jeg skal se om jeg finner det igjen.

Stikkord kultivasjonsteorien, og du har heilt rett i det du skriv Glitter.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 19:21   #384
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der fann eg ein definisjon på nettet ja...

Sitat:

Kultivasjonsteorien
Amerikanske undersøkelser viser at folk som ser lite på fjernsyn (etter amerikansk målestokk), har en et mer variert verdensbilde enn de som ser mye på fjernsyn. Undersøkelsene viser at verdensbildet vårt i stor grad har sammenheng med vår sosiale posisjon, dvs. vårt yrke, utdanning, kjønn, alder, bosted o.l, men at verdensbildet først og fremst blir bestemt av omgivelsene vi befinner oss i. Ser man f.eks. gjennomsnittlig 4 timer på tv hver dag, vil fjernsynstittingen utgjøre ¼ av omgivelsene våre (regnet i tid), hvis vi forutsetter at man gjennomsnittlig sover 8 timer pr. døgn. Det sier seg derfor selv at fjernsyn og andre masse-medier utgjør en viktig faktor for hvordan vårt verdensbilde blir dannet, og her ligger sannsynligvis også mye av forklaringen på hvorfor de som ser lite på fjernsyn har et mer variert verdensbilde enn øvrige. Denne teorien blir kalt kultivasjonsteorien, og er knyttet til George Gerbner.
Gerbner mener at fjernsynsseerne blir "kultiverte", dvs. formet og oppdratt til å tro på en ikke- eksisterende fjernsynsvirkelighet. De som f.eks. mener at voldsfilmer skaper kriminalitet og vold i samfunnet støtter dette synet. Teorien har imidlertid blitt kritisert fra mange hold.

Sist redigert av Alfa : 05-11-07 kl 19:26.
Gammel 05-11-07, 19:43   #385
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Etter som jeg fikk med meg (fra media) var dette er 35 år gammel bareier.

Fikk med meg det jeg og! Tror det hele var meget frivillig.

Scenen når han så seg selv i drag var hysterisk!

Og jeg mener nå at sånne programmer er spekulative men at det da virkelig ikke er noe problem når det er voksne mennesker som utsetter seg frivillig for det (det er da og frivillig å se på er det ikke ?).
Er det bedre med stand-up'ere som gjør narr av ufrivillig morsomme mennesker som SvenO og Britney? Det synes jeg er verre (til tross for at de er/var frivillig i rampelyset osv.)

Ser nå at tråden har tatt en litt annen retning; men argumentet står dog ved lags!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 20:57   #386
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilleville, her.

Og jeg mener nå at sånne programmer er spekulative men at det da virkelig ikke er noe problem når det er voksne mennesker som utsetter seg frivillig for det (det er da og frivillig å se på er det ikke ?).

Dette er helt på siden av diskusjonen, men jeg er usikker på hvor mye frivillighet hos de som deltar betyr noe for meg. Jeg er ikke glad i boksing som sport (i alle fall ikke tungvekt, er usikker på om de lettere klassene er like skadelige) og det er jo helt frivillig. Jeg er ikke noe fan av "virkelighets-TV" som jo også er frivillig. Jeg var i Roma og så Collusseum og ble kvalm, det var ren slakting som foregikk der, men en del av det var også frivillig. En del ble gladiatorer frivillig. Hva er egentlig forskjellen på en som slåss som gladiator den gangen og de som er med i Jackass? Til Vietnam og Irak vervet folk seg i hopetall.

Dette er ikke myntet på den spesifikke serien, men rent generelt. Jeg synes ikke nødvendivis at konseptene blir spiselige selv om de som deltar gjør det frivillig.

Gammel 05-11-07, 21:01   #387
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er helt på siden av diskusjonen, men jeg er usikker på hvor mye frivillighet hos de som deltar betyr noe for meg. Jeg er ikke glad i boksing som sport (i alle fall ikke tungvekt, er usikker på om de lettere klassene er like skadelige) og det er jo helt frivillig. Jeg er ikke noe fan av "virkelighets-TV" som jo også er frivillig. Jeg var i Roma og så Collusseum og ble kvalm, det var ren slakting som foregikk der, men en del av det var også frivillig. En del ble gladiatorer frivillig. Hva er egentlig forskjellen på en som slåss som gladiator den gangen og de som er med i Jackass? Til Vietnam og Irak vervet folk seg i hopetall.

Dette er ikke myntet på den spesifikke serien, men rent generelt. Jeg synes ikke nødvendivis at konseptene blir spiselige selv om de som deltar gjør det frivillig.

Jeg er mye enig med deg i dette, likevel vil jeg si det er stor forskjell på frivillighet under forståelse av mulige konsekvenser og ufrivillighet. At noen verver seg til krig, vel, da har de frivillig påtatt seg en mulighet for å dø, i motsetning til de som blir tvangssendt i krigen. Jeg syns det er langt verre med sistnevnte.

Kan gjerne bruke det om bokseeksempelet ditt også: her til lands er boksing er temmelig frivillig sport. I f.eks. Thailand er thaiboksing er måte å overleve på, en sport man kan bruke som et springbrett ut av slummen. Så absolutt ikke like frivillig som det å bli med i en bokseklubb her i Norge, etter min mening.

Gammel 05-11-07, 21:08   #388
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er mye enig med deg i dette, likevel vil jeg si det er stor forskjell på frivillighet under forståelse av mulige konsekvenser og ufrivillighet. At noen verver seg til krig, vel, da har de frivillig påtatt seg en mulighet for å dø, i motsetning til de som blir tvangssendt i krigen. Jeg syns det er langt verre med sistnevnte.

Ja, jeg er enig i at det er verre med de som ikke har noe valg overhode. Men jeg er alikevel ikke sikker på om det (for meg) holder med at de som er med på ett eller annet konsept er frivillige. Etikk og moral går for meg mye mer på hvorvidt ting er riktige heller enn at alle som er innvolvert synes det er stas.

Gammel 05-11-07, 21:11   #389
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, jeg ser den, men om du tenker etikk og moral ut fra DEG, så faller jo frivillighetsgreien bort, siden den likevel blir irrelevant.

Gammel 05-11-07, 21:14   #390
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, jeg er enig i at det er verre med de som ikke har noe valg overhode. Men jeg er alikevel ikke sikker på om det (for meg) holder med at de som er med på ett eller annet konsept er frivillige. Etikk og moral går for meg mye mer på hvorvidt ting er riktige heller enn at alle som er innvolvert synes det er stas.

Men da er det for meg litt forskjell på hva du mener med om noe "holder" eller ikke - altså, hva du synes bør være den eventuelle konsekvensen av at folk gjør ting du ikke mener er "riktig". Brutale kampsporter som boksing liker ikke jeg heller, men jeg ville ikke tatt til orde for et forbud. (Gladiatorkamper der poenget er å drepe hverandre, synes jeg derimot det er greit at man forbyr.) Filmer og bøker som glorifiserer vold og guffent menneskesyn kan jeg synes er helt forkastelig (selv om alle som spiller i dem gjør det frivillig), men jeg synes ikke de bør forbys, jeg synes bare ikke folk burde lage dem (eller se dem). Mye det samme gjelder reality-TV, som jeg generelt sett ikke kan fordra, av mange grunner - jeg synes ikke TV-selskapene bør lage og vise dem, men jeg ville aldri gå inn for et forbud. (Sånn for å starte enda en diskusjon på siden av diskusjonen. )

Gammel 05-11-07, 21:23   #391
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men da er det for meg litt forskjell på hva du mener med om noe "holder" eller ikke - altså, hva du synes bør være den eventuelle konsekvensen av at folk gjør ting du ikke mener er "riktig".

Det jeg mente var at argumentet med at folk deltar frivillig, ikke holder for meg. Jeg synes ikke man kan bruke det som et argument for om folk skal godta det eller ikke. (Jeg tenkte ikke på forbud, så langt har jeg ikke rukket å komme i tankegangen. Noe blir jo forbudt i Norge, det er vel ikke helt slutt på klippingen i film, eller? Litt usikker, må innrømme det. Nå sender de jo alt som ble forbudt tidligere på NRK2. )

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

Brutale kampsporter som boksing liker ikke jeg heller, men jeg ville ikke tatt til orde for et forbud. (Gladiatorkamper der poenget er å drepe hverandre, synes jeg derimot det er greit at man forbyr.)

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes, men jeg må innrømme at jeg ble fasinert over at enkelte av gladiatorene var frivillige. Og da tenker jeg litt på hva samfunnet tillater i dag. Det er paradoksalt at voksne tvinges til å bruke sikkerhetsbelte, men at det nesten ikke finnes retningslinjer innenfor kosmetisk kirurgi.

Gammel 07-11-07, 20:07   #392
Bompeberta
Passiv

Standard

Schau er morsom innimellom, men kan bli litt for uspiselig..

Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 22:37   #393
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Ikke en gang Mr. Bean hadde fått sendetid om Nrk hadde vært styrt av middelalderske prester.

Prester fra middelalderen eller prester som er ca 50 år gamle?

For alle prester som er over 40 er konservative. Sånn er det med den saken. Hvor "enkelt" kan det framstilles????

Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 22:46   #394
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Gleder meg skal snart se episode 2

Gammel 08-11-07, 23:54   #395
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Eg Glitter, og mistar stadig meir respekt for dei som meiner at programmet er morosamt. Schau forsvarar faktisk kristne verdiar i dette programmet.

Gammel 09-11-07, 06:53   #396
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes også at programmet er informativt.

Gammel 09-11-07, 09:34   #397
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg Glitter, og mistar stadig meir respekt for dei som meiner at programmet er morosamt. Schau forsvarar faktisk kristne verdiar i dette programmet.

'

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 09:35   #398
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så programmet igår også, og likte det veldig godt! Jeg kan ikke med min beste vilje se at dette skal være håning av kristne.

Gammel 09-11-07, 09:39   #399
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 09-11-07, 09:44   #400
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg så programmet igår også, og likte det veldig godt! Jeg kan ikke med min beste vilje se at dette skal være håning av kristne.

Nei, dette programmet var ikkje håning i det heile. Programmet var samfunnskritisk og Schau går jo langt i å forsvare dei kristne verdiane

Men eg står heilt og fullt for at måten TV2 promoterer programmet på er fordomsfull og hånande.

Sist redigert av Alfa : 09-11-07 kl 10:15.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.