Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når fikk barnet ditt navn?
Navnet var klart da barnet/barna ble født 127 72,99%
Før det var gått en uke 44 25,29%
Mellom 1 og 2 uker 13 7,47%
Mellom 2 og 3 uker 14 8,05%
Mellom 4 og 5 uker 5 2,87%
Over 5 uker 9 5,17%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 19:36   #81
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Takk Toffen . Jeg sliter med norrøne jentenavn kjenner jeg. Synes ikke de er like fine som tilsvarende guttenavn, og de jeg liker får jeg ikke med mannen på. Jeg sliter med jentenavn generelt - godt vi har god tid.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 19:39   #82
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg sliter med norrøne guttenavn, så det er vel like greit at vi har to jenter, ellers hadde vel stakkaren blitt gående navnløs gjennom livet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 19:42   #83
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og jeg sliter med norrøne guttenavn, så det er vel like greit at vi har to jenter, ellers hadde vel stakkaren blitt gående navnløs gjennom livet.

Oh men de er jo så fi-ine . I allefall ztjerna sitt. Nå ble jeg nysgjerrig på hva dine heter *fiske*.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 19:42   #84
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

Byttet dere fornavn på ungen da han var et halvt år?

Var det så ille?

Gammel 13-11-07, 19:43   #85
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Jeg hadde navn klart tidlig i begge svangerskap. Eldstejenta var en Jasmine fra hun ble unnfanget og mannen var enig hele tiden. Har funnet ut i ettertid at det er pga. han ikke hadde så mye meninger om babyer i det hele tatt på den tiden, så jeg fikk det som jeg ville. Med nr. 2 derimot var diskusjonen stor. Jeg sto fast på Isabella hele veien, for hun var allerede det for meg, selv om hun ikke var født. Mannen var dypt uenig, helt frem til en "stoor" tabbe fra hans side senere i svangerskapet, og jeg sto på sammenbruddets rand full av hormoner, da inngikk vi et kompromiss og jeg fikk viljen min. Vi har ledd mye av dette i ettertid, og er skjønt enige i at Isabella er det vakreste navnet for datteren vår. En viljesterk og bestemt liten frøken.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 19:47   #86
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Her er en av mine gamle jentenavnlister:
[snip]

Se der, der var jo både navnet til storesøster og flere av alternativene som ble vurdert.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 19:52   #87
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Mens jeg har vanskelig for å begripe hvordan man kan kikke på et nyfødt barn og si - Nei, det var visst ingen Andreas likevel. Ei heller forstår jeg hvordan et navn skal tre frem i løpet av de første ukene hvor man blir kjent.

Et navn er jo noe foreldrene gir barnet, ikke en mystisk hemmelighet som skal avdekkes? Sånn er det i hvert fall for meg.

Vi har hatt navnet klart i årevis - i hvert fall hvis det blir en jente.

Jepp. Vi hadde navnene klare på forhånd.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 20:07   #88
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Dette skjønner derimot ikke jeg. Jeg kan ikke se hvordan man kan se på et lite spebarn hva det barnet skal hete. Spebarn er ganske like og kan hete hva som helst for meg.
.

Ikke helt enig. Dersom du har bestemt deg for at guttungen skal hete William, så kan han liksom ikke være 5 kg og ha svart stritt hår.

Og dersom du har bestemt at han skal hete Torgrim så kan han ikke være 2 kg, ha lyse krøller og lange pianofingre.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Wow. Jeg fatter ikke at det går an å IKKE diskutere navn. Jeg hører mange si det, at de ikke har hatt tid, ikke har tenkt noe videre på det, osv. Jeg har ALLTID tenkt navn, jeg, og alltid hatt mine tanker om hva mine (eventuelle) barn skulle hete. Nå skal jeg ikke ha flere barn, men jeg "samler" fortsatt på navn, og tenker ofte at "søren og, synd jeg ikke skal ha flere, for det navnet skulle jeg gjerne ha brukt."

Samme her. Jeg kunne f.eks hatt minst 3 jenter til...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Med storebror var navnet klart før han ble født. Vi byttet da han var seks mnd.

.

Var det så ille?

Gammel 13-11-07, 20:11   #89
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prinsens navn hadde jeg sikkert klart lenge før jeg ble gravid (og sikkert før jeg møtte mannen til og med ) Med nummer to har vi ikke peiling på navn Vi snakker om det daglig, men det er ingen navn vi begge liker og som i tillegg passer til prinsens navn - så vi tenker at staten kan få oppgaven

Jeg synes forøvrig at barna passer til det navnet de får jeg.

Gammel 13-11-07, 20:12   #90
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei ærlig talt, nå får dere gi dere. I dag er han fire og et halvt og lyder sitt "nye" navn. Det gamle har han ikke noe forhold til.

Vi skjønte, da han var tre uker gml at vi hadde bestemt oss litt for fort mht navn. Så brukte vi de neste mnd på å gi ham det nye navnet som mellomnavn, for så å irritere oss over at vi ikke byttet allerede da han var tre uker.

Så, da han var seks mnd bestemte vi oss, nå eller aldri. Vi informerte slekt og venner, fikk ingen negative reaksjoner. Folk sa bare anerkjennende at ja, han er virkelig en ..... (hans nye navn).

Gammel 13-11-07, 20:14   #91
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med storebror var navnet klart før han ble født. Vi byttet da han var seks mnd.

Helt malapropos: hvor sent kan man endre navnet til barna sine? Til de er myndige? Eller 16? Det hadde jo vært moro å fortelle sønnen sin på 14 at "nei, mamma og jeg har ombestemt oss, du heter ikke lenger Geir, men Marcus Angelicus".

Gammel 13-11-07, 20:16   #92
malena

malena sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Helt malapropos: hvor sent kan man endre navnet til barna sine? Til de er myndige? Eller 16? Det hadde jo vært moro å fortelle sønnen sin på 14 at "nei, mamma og jeg har ombestemt oss, du heter ikke lenger Geir, men Marcus Angelicus".

Faren til ei venninne av meg het Knut til han var to. Han har et flott, norrønt navn.

Har forøvrig ikke noe svar på spørsmålet ditt.

Gammel 13-11-07, 20:17   #93
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Folk sa bare anerkjennende at ja, han er virkelig en ..... (hans nye navn).

Aha, hans nye navn var "Gutt"! :sylskarp:

Gammel 13-11-07, 20:17   #94
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Storesøster sitt var klart flere år før hun kom, lillebror sitt var klart ca 1 mnd før fødsel.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 20:21   #95
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Faren til ei venninne av meg het Knut til han var to. Han har et flott, norrønt navn.

Leste først at venninna di het Knut til hun var to. :gni seg i øyenene:

Knut er vel forresten også et flott, norrønt navn?

Gammel 13-11-07, 20:22   #96
malena

malena sin avatar

Standard

Leste først at venninna di het Knut til hun var to. :gni seg i øyenene:

Knut er vel forresten også et flott, norrønt navn?

Mulig det er norrønt, særlig flott synes jeg ikke at det er.

Gammel 13-11-07, 20:22   #97
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Eldstemann fikk sitt endelige navn da jeg var 7 måneder på vei, en kveld vi hadde lagt oss hadde sambo blitt helt overbevisst om at dette var det eneste navnet vi kunne bruke, han var helt frelst. Da tassen kom ut og myste på mamma og pappa med bare et øye i slengen var det i hvertfall bankers, gutten fikk navnet Odin.

Lilleklomp het Birk i mitt hode når han var i magen, sambo som ikke turte diskutere med høygravid tikkende bombe tidde lenge før han en dag la inn veto "Duuuu, jeg er ikke så sikker på denne Birk greia" . Da lilleklomp var født var vi ikke kommet til noe enighet så de første 6 ukerne i sitt liv hadde han mange navn. (Kjært barn osv...) En dag troppet jeg opp på kontoret til sambo, med navnepapirene ferdig utfyllt " Skriv under her du, lilleklomp heter Ask". Det har jeg ikke angret et sekund på.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 20:23   #98
malena

malena sin avatar

Standard

Vakre navn, Lenam.

Gammel 13-11-07, 20:27   #99
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde klare et jente og et guttenavn før førstemann ble født. Så hadde det seg sånn at vi ikke hadde noen jentenavn da andremann kom, det var heldigvis en gutt, så vi slapp å bry hodet mer med det.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 20:28   #100
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Foreldrene kan endre navnet til barnet er 18 år, men om barnet er over 12 år må det foreligge samtykke fra barnet.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.