Sv: Er dette barnehagens oppgave?
Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.
Jeg kjenner jeg blir provosert av det du skriver her, for hadde alle barn som ikke blir fulgt opp hjemme blitt meldt allerede i barnehagealder, så tror jeg mange av de "problembarna" vi møter i skolen ikke hadde vært så mange. Barn har krav på en oppvekst der forledre følger dem opp på alle måter, også kostholdsmessig.
Å ta tak i ting tidlig, i stedet for å "se an" er løsningen for mange av ungene. Når unger frivillig bytter fra seg sjokolade for å få druer og knekkebrød, så ser jeg dette som et tegn på at ungen faktisk ønsker noe annet enn sjokolade i matpakka.
Det er langt enklere å få barnevernet til å ta fatt i ting når det gjelder små barn, det er ikke snakk om omsorgsovertakelse, men kanskje foreldrene kan få veiliedning og vite at de er under oppsikt slik at de tar tak i det de kan for å bedre barnas og sin egen situasjon.
Så, svar til HI, barnehagen som ser barn daglig bør ta fatt i slike problemstillinger og dere ser at forledrene ikke gjør det.
Jeg tror du misforstår litt her... altså, for å si det direkte, hva gjør man med "dumme" folk da? Skal man ha IQ test å se om de kan ha omsorgen for barna sine? Det finnes veldig mange menneskser i dette land som ikke "vet bedre", de spiser dårlig mat selv som voksene .... de har ikke "evne" til å hjelpe barna med lekser for de er stokk dumme selv (siden du må ha det med teskje) .... det er ikke dermed sagt at de ikke er glade i barna sine hvis du skjønner hva jeg mener.
|